Ulæste bøger

Okay, de fleste læseheste kender vist det der med, at have bøger stående på hylden, som man endnu ikke har læst. Her de sidste par dage har jeg prøvet af få orden på mine bøger (på trods af hvor flot de blev stillet op da vi fik nye reoler, er der kaos på hylderne lige nu), og mens jeg sætter dem i orden, prøver jeg at skrive ned hvad vi har af bøger, så der er en samlet oversigt over dem – i tilfælde af at der skulle ske noget. Oh well, min lille oprydning og bogføring har afsløret to ting for mig.

Vi har VILDT mange bøger
og der er flere hundrede af dem, som jeg endnu ikke har læst.

Yeps, flere hundrede. Det er faktisk mega fedt, men også lettere tragisk, og det værste ved det hele er, at jeg bliver ved at købe nye bøger hjem, for der kommer hele tiden så mange nye spændende, som man jo bare må eje – just in case. Måske jeg skulle overveje at få læst nogle af dem vi allerede har her hjemme, og så spare pengene til et senere tidspunkt.

Hvor mange bøger har I stående, som I mangler at læse?
Er jeg den eneste der åbenbart lider af voldsomt bookaholic tendenser og bare køber og køber nye bøger, eller er der andre af jer, som har det på samme måde?

(forresten, undskyld de manglende anmeldelser her hen over påsken, men der har lige været en masse familie-tam-tam som skulle passes – I’m back in the game fra i morgen!)

12 thoughts on “Ulæste bøger

  1. Flere hundreder? Åh søde ven, jeg har næsten medlidenhed med dig! Jeg har lige talt efter på mine egne reoler og du er bestemt ikke alene! Jeg har læst præcis 36,5269461% af de bøger jeg ejer (61 ud af 167… Don’t hate; jeg har det med at misbruge mit lånerkort og ikke mit kreditkort).

    • Hehe, jeg har også en smule ondt af mig selv i øjeblikket. Griner. Der er ikke noget så afslappende og så stressende som bøger. =)

      Oh well, overvejer lidt, om jeg skal lave en lille konkurrence med mig selv, hvor jeg får læst nogle af de bøger, jeg allerede har stående. Hmm.

  2. Åh jeg kender det kan du tro😛 Lige pt har jeg dog kun 7 bøger, som jeg ikke har læst – men mange af de bøger jeg har købt, har jeg lånt på biblioteket først, så jeg har faktisk en del, som ikke er blevet læst siden jeg købte dme, men som jeg læste som biblioteksbøger og syntes godt om. Dem tør jeg ikke tælle, men det er i hvert fald over 50, puuha xD

    • Uhh, jeg er faktisk næsten helt misundelig.

      Mit eneste problem er, at jeg bare ikke kan få mig selv til at låne på biblioteket. Jeg må eje bøgerne (var der nogle der sagde bookaholic?), og så får jeg bare så ondt hver gang jeg ser de ødelagte biblioteksbøger (var der nogle der sagde mærkelig?).

      Hehe, oh well, som sagt må jeg i gang med nogle af alle dem jeg har på hylderne – måske det kan spare lidt penge de næste par år – eller 10. Laughs.

  3. Åh, jeg kender det alt, alt for godt. Jeg er fuldstændig ligesom dig. Køber bøgerne, stiller dem på reolen og køber endnu flere bøger, der skal pynte på reolen osv.
    Ifølge min unread-kategori på goodreads mangler jeg at læse 235 bøger, men jeg ved godt, at det tal er højere.
    Held og lykke med din bogliste. Sidste år lavede jeg selv et bogregister på min computer og det tog lang tid, virkelig lang tid. Har også en liste med de ulæste bøger, som jeg alt for langsomt streger ud. Imens ligner det, at nogen har været forbi og kastet en gemini-curse på mine reoler. xD

    • Hvor er jeg glad for, at jeg ikke er den eneste. Hehe.

      Det har også taget en krig at lave. Umiddelbart gør jeg det, at jeg printer et papir ud (med fine tabeller og det hele), skriver forfatterens navn øverst, og alle bøgerne af denne forfatter nedenunder.
      1. så har jeg dem alfabetisk
      2. så kan jeg strege over efterhånden som jeg læser dem
      3. så er jeg ikke afhængig af min computer og det elektroniske aspekt. Hehe. (jeg mistede det hele for nogle år siden, da min sidste computer brændte sammen – ikke godt).

      Lyder måske lidt mærkeligt at gøre det sådan, men hey, hvad der passer én bedst right? =)

      Mine reoler har bare ikke mere plads til bøgerne. Jeg må have flere reoler, men først tror jeg desværre der er sømt en større lejlighed… Eller anden løsning. Suk. Hvem der dog bare havde sit eget bibliotek – et never-ending et af slagsen, så man altid havde flere hylder. Hehe.

  4. Ej, pokkers🙂. Nu fik du mig til at tælle, hvor mange ulæste bøger jeg har. 237 :O
    Det er godt nok mange, måske skulle jeg begynde at læse dem, fremfor at låne på biblioteket og købe nye.
    Måske jeg burde lave en bogliste og sætte et mål med at få læst x antal af mine egne bøger i år😀

    • Hehe, præcist det jeg tænkte at gøre. Overvejer at droppe min klassiske-bøger konkurrence til fordel for en Ryd-reolen konkurrence i stedet. Jeg ejer alligevel ikke særligt mange klassiske værker, så det ville betyde, at jeg skulle købe endnu flere bøger, hvilket jo lidt var det jeg skulle undgå. Hehe.

      • Mit problem er, at jeg har fået forværret de fleste af mine bøger af en venindes mor, der arbejder på et bogbinderi, så det er mest krimier og dem læser jeg ikke så mange af. Men man siger jo aldrig nej til gratis bøger🙂
        Og omkring Otoriklanens fortællinger: Jeg synes helt sikkert også den sidste bog i serien kunne være undværet. Til gengæld kan jeg ret godt lide forhistorien dertil, synes altid det er rart med baggrundsviden🙂 Men generelt er det nogle skønne bøger🙂

  5. Kender det desværre også alt for godt. Det er skræmmende så mange bøger man ikke har fået læst endnu. Jeg tror at jeg har ca. 40 bøger jeg ikke har læst endnu. forsøger at stoppe med at købe men det er squ svært🙂

    • Det er svært ikke at købe bøger, for der kommer hele tiden så mange nye spændende. Nye serier af forfattere man godt kan lide, fortsættelser på serier man læser, nye spændende forfattere som får gode anmeldelser. Oh the horror of loving books – and oh what a joy. hehe.

  6. Jeg tror næppe vi er de eneste. Alle bogorme oplever det.😉
    Det lyder som en god idé, men går der ikke en del papir til, hvis hver forfatter skal have sit eget ark?🙂
    Jeg gør det, at i mit bogregister, som jeg så fint kalder det, har en indholdsliste først i arket og trykker man på et af bogstaverne, f.eks. ‘N’, så springer den hen til N-forfatterne.
    Ved min liste over ulæste bøger, gør jeg lidt ligesom dig. Jeg printer ark ud med tabeller, hvor jeg skriver bogens titel og eftergånden som jeg kommer igennem dem, sætter jeg et kryds udenfor titlen, så der er styr på det hele. Men ellers så kan jeg jo huske det hele i hovedet.😀

    Sådan et bibliotek vil jeg også have. Drømmer om den dag jeg får eget hus, hvor jeg får mit eget bibliotek med mange reoler, bløde stole og et bord man kan sidde og arbejde ved. Det er drømmen.😀 Selv er jeg også ved at løbe tør for plads (hvor forsvinder al den plads hen?). Har kun én hylde tilbage.😦

Skriv et svar

