Beautiful Creatures af Garcia & Stohl

Titel: Beautiful Creatures
Forfatter: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #1
Genre: Paranormal Romance, Fantasy
Udgivelse: 2009
Læst på: engelsk
Sider: 563
Forlag: Little Brown
ISBN13: 9780316042673

***

Der er en pige, Der er en forbandelse, Og til sidst, er der en grav

Lena Duchannes flytter til den lille by Gatlin, og Ethan opdager hurtigt, at hun er den pige han har drømt om i måneder, og han føler sig straks tiltrukket af hende. Deres skæbne er på mystisk vis bundet sammen, men hvad kan han, et helt almindeligt menneske dog gøre? Lena har en mørk hemmelighed, en hemmelighed som Ethan må lære at acceptere og leve med, og sammen må de finde en måde, at ophæve en æld gammel forbandelse som ligger over Lenas familie.

”Lena’s hair whipped in the wind around her, dripping with rain. I took a step toward her, and it hit me. Wet lemons. Wet rosemary. All at once, the dream started comming back to me, like waves crashing over my head. Omly this time, when she slipped through my fingers – I could see her face.
Green eyes and black hair. I remembered. It was her. She was standing right in front of me.”
Citat fra Beautiful Creatures side 43

På hendes 16 års fødselsdag vil Lena blive valgt. Hun vil enten blive lys eller mørk, god eller ond, og hverken hun eller Ethan har noget at skulle have sagt. Men hvis de kan nå at hæve forbandelsen inden Lenas fødselsdag, vil de måske have en chance – ingen af dem ved dog, hvad det vil koste at hæve denne forbandelse. De leger med en ældgammel magi, som ikke så let lader sig styre, og for alt hvad de ønsker, er der en pris. Er de villige til at betale prisen for at beholde deres kærlighed?

***

Noget af det jeg godt kan lide ved denne bog er, at det ikke er den over-romantiske historie hvor dreng-møder-pige, kærligheden blomstrer og alt er solskin og fuglesang. Det er en noget mere dyster bog, og selvom der er kærlighed med, er der en lettere trist og desperat følelse over det hele, for tiden er hastigt ved at rinde ud, og finder vores to unge mennesker ikke en løsning, kan det godt se meget sort ud.

Jeg er helt vild med magien i bogen, og wow hvor vil jeg bare gerne have mere. Hele det der med, at man på sin 16-års fødselsdag bliver ”valgt” (af en form for kosmisk kraft) og enten bliver lys eller mørk (god eller ond), og ikke har noget at skulle have sagt selv, er super spændende.

Mit eneste problem med denne bog er dog den person, hvis synsvinkel vi ser det hele fra. Det er som sådan ikke fordi jeg har noget imod Ethan, men ved siden af Lena er han en utroligt kedelig og lettere normal person, som får rodet sig ud i magiens verden, og som prøver at hjælpe så godt han kan. Havde vi haft Lena som hovedperson, ville bogen have fået et mere magisk / fantastisk twist, og vi ville i højere grad være blevet kastet ud i magiens verden og alle dens hemmeligheder. Hvem kan hvad, og hvorfor, hvorfor gør de som de gør og hvad er meningen med det hele – teorier, handlinger m.m. som historien er bygget op, følger vi en drengs nogenlunde normale liv, og får en lille smagsprøve på magiens verden i ny og næ, når Lena har lyst til at dele.

Jeg tror forfatterne har valgt at dele bogen op på den måde, for at skabe mere spænding, men for mit vedkommende, gjorde det desværre historien mere langtrukken og til tider direkte kedelig. Jeg vil have mere magi!

Jeg var lidt længere tid om at komme igennem denne bog, end jeg normalt plejer at være med en bog af denne tykkelse, og det har nok noget at gøre med, at den til tider var en smule kedelig. Jeg har dog planer om at læse den næste bog i serien, for som sagt kan jeg vildt godt lide magiens opbygning, og den verden som ligger skjult lige udenfor vores rækkevidde, og jeg håber så inderligt, at der vil blive ”åbnet mere op” for magiens verden.

Skriv et svar

