Wildefire af Karsten Knight

Titel: Wildefire
Forfatter: Karsten Knight
Serie: Wildefire #1
Genre: Paranormal Romance, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 393
Forlag: Simon & Schuster
ISBN13: 9781442421172

***

Ashline har det ikke helt nemt. Hun ønsker bare at finde sin plads på skolen, hendes kæreste er hende utro, og hendes søster som var stukket af hjemmefra, er vendt tilbage. Da hendes søster, som blev smidt ud af skolen grundet voldelige tendenser, pludselig gør det utænkelige, flytter Ashline til en afsides liggende skole, langt fra alting, i håb om at kunne komme langt nok væk fra den tragedie der hjemsøger hende, til at få et bare nogenlunde normalt liv.

”Even as the sirens picked up from the south, even as the red and whites flickered over the lawn soon after, Ash lay still in the grass, letting the rain cascade down around her, hoping her mind would take her some place – any place – other than here on the lawn with a dead girl.”
Citat fra Wildefire side 37

Men lige som tingene ser lysest ud, bliver der vendt op og ned på alting. En gruppe guder og gudinder er uden deres kendskab, blevet samlet på denne afsidesliggende skole – og hun er en af dem. For at gøre det hele værre, har hendes søster sporet hende til skolen, og ønsker nu at hun skal droppe det hele, og følge med hende ud i verden. Men Ashline må først lære at styre den brændende ild der hersker i hendes indre, før hun kan stå ansigt til ansigt med sin søster, og når to fronter mødes, er det dømt til at blive voldsomt.

***

Endnu engang lod jeg mig lokke af en super smuk forside, og desværre levede bogen ikke op til mine forventninger. Dette var første gang jeg prøvede at læse en bog, med guder og gudinder som hovedpersoner, og jeg var ret spændt på, at se hvordan det hele var skruet sammen. Jeg følte desværre bare ikke, at jeg kom ordentligt ind på livet af nogle af personerne, for selvom vi får en masse af vide om dem, var der en form for barriere som gjorde at jeg ikke kunne leve mig fuldt ud ind i dem.

Det meste af bogen følger vi vores hovedperson og ser det hele fra hendes synspunkt, men på et tidspunkt i historien, hører vi også kort fra de andre i gruppen (de danner en lille gruppe som skal forhindre verdens undergang – originalt?), for vi skal da også lige have deres historie om hvordan de først opdagede deres kræfter. At vi skulle have alles historie, var en kanon ide, men desværre kunne det have været udført bedre, og på den måde hvorpå det var skrevet, formåede det at være mere forvirrende end opklarende.

Af positivt kan nævnes, at forfatteren inkluderer alverdens mytologier. Det, at vi både har de store og de små mytologier samlet er en kanon god ide, og som dansker kan jeg jo ikke lade være at juble, når nu forfatteren også har husket den nordiske. Woot.

Historien indeholder en pæn portion action, hvilket er godt, og specielt slutningen er overraskende (jeg kunne overveje at læse næste bog, bare på grund af slutningen), men historien er også meget mangelfuld. Vores hovedperson burde (ifølge min mening) hade sin søster som myrdede en ung pige for øjnene af hende, men nej… Vores hovedperson og hendes venner kommer i kamp og må slå ihjel for at overleve, men ingen af dem får de mindste problemer eller kvaler efterfølgende, hvilket er jævnt urealistisk når vi har med teenagere at gøre, som har måtte dræbe for første gang… Sideløbende med historien følger vi et eksperiment på en lille pige, og da den store dystre hemmelighed endelig blev opklaret, kom det ikke som nogen overraskelse overhovedet, for jeg havde for lang tid siden luret hvem hun var… osv. Der er så mange mangler i bogen, at jeg ikke rigtigt kan forestille mig at læse den næste i serien, men nu må vi se om den overraskende slutning måske kan overbevise mig når toeren udkommer på et tidspunkt.

Skriv et svar

