Forsaken af Jana Oliver

Titel: Forsaken
Forfatter: Jana Oliver
Serie: The demon trappers #1
Genre: Fantasy, Paranormal Romance
Udgivelse: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 423
Forlag: Macmillan
ISBN13: 9780330519472

***

Riley har aldrig ønsket sig andet, end at være en dæmonfanger som sin far, og allerede i en ung alder er hun på vej i hans fodspor, som en af de absolut bedste. Men det er ikke helt nemt at være eneste pige i en mandsdomineret verden, uanset hvor god man er, og samtidig barn af en legende – mange er imod at hun er der, mens andre har ekstremt høje forventninger til hende. For at overleve i denne verden må hun bevise sit værd, eller dø i forsøget.

”One piece of advice – don’t piss’ en off.”
Riley glared at him. “You always do.”
”The rules are different for me.”
“Because I’m a girl, is that it?” When he didn’t answer, she demanded, ”Is. That. It?”
”Yeah,” he admitted. ”As long as ya know that goin’ in.”
She hopped out of the car, hammered down the lock with her uninjured fist, then slammed the door hard enough to make his teeth rattle.
A green finger jabbed in his direction the moment he stepped out.
“I’m not backing down. I’m Paul Blackthorne’s daughter. Even the demons know who I am. Someday I’m going to be as good as my dad and the trappers will just have to deal. That includes you, buddy.”
Citat fra forsaken side 27

Det bliver ikke nemmere af, at Riley er ganske populær hos de unge fyre. Simon er en ren engel, han er sød og følsom og ved præcist hvad Riley har aller mest behov for. Beck som Riley engang var vildt forelsket i, tror han er guds gave til menneskene, og alligevel er der noget ved ham, som får Riley til at tvivle på hans hard-ass alkoholiker fascade. Og sidst men ikke mindst er der Ori, den gudeskønne fremmede som gentagende gange redder hendes liv. Alle tre tænker de på hvad der er bedst for Riley, men vil de hjælpe hendes sag, eller stå i vejen når tiden kommer?

***

Jeg havde læst en del anmeldelser af denne bog inden jeg gik i gang, og var derfor forberedt på, at den ville være udemærket, men på ingen måde fantastisk, men hold da op hvor blev jeg overrasket. Jeg var fuldkommen opslugt fra første side til sidste, og jeg er simpelthen så ked af, at jeg ikke har toeren liggende klar. Alle de punkter som andre har beskrevet som negative, var slet ikke så skidte igen, og jeg holdt virkelig meget af hele universet og alle personerne.

Vores hovedperson mister ret tidligt i bogen sin far, og jeg må ærligt indrømme at jeg græd som pisket. De kapitler hvori han døde og blev begravet var bare et stort tude-orgie for mig, og jeg havde simpelthen så ondt af vores hovedperson som på så grusom vis mister sit sidste familiemedlem. Hun bliver dog støttet af indtil flere skønne personer som kendte hendes far og heriblandt er så de to skønne fyre Simon og Beck. Simon er en rigtig engel, som mange nok vil kalde kedelig, men som jeg bare vil kalde mega sød, og Beck er lidt mere kikset, men mindst lige så skøn og betænksom, selvom han sjældent får vist det rigtigt. Begge fyre er ekstremt søde, men jeg er 100% team Beck når det kommer til stykket. Der er desuden en tredje fyr ved navn Ori, som jeg ikke rigtigt følte nogen forbindelse til, og som heller ikke optræder særligt meget i bogen. Hvis jeg skal være ærlig, syntes jeg han er unødigt fyldstof, men jeg har en mistanke om, at han kommer til at fylde en del mere i de næste par bøger.

Jeg var en smule skeptisk overfor hele det der dæmoner/helvede – engle/himmel emne, men det blev på ingen måde irriterende. Der er nogle i bogen som tror på gud (Simon), men vores hovedperson er en smule mere ubeslutsom i den forbindelse, og det virker umiddelbart heller ikke som om, at hun SKAL tage et valg eller noget i den stil, hvilket er rart. Det ville være lidt kikset hvis der lå et dominerende skjult religiøst budskab i bogen, men sådan som tingene er bygget op, syntes jeg ikke det dominerer historien.

Denne bog var simpelthen så fantastisk god, og jeg vil varmt anbefale den til alle som er til fantasy og det paranormale. Det er en skøn debutbog og jeg glæder mig som et lille barn til at komme videre med serien og se hvordan det hele udvikler sig.

10 thoughts on “Forsaken af Jana Oliver

    • Hehe, den er vildt god – syntes jeg, men som sagt er der mange andre, som syntes at der mangler noget. Såå.

      Jeg håber virkelig også at den kommer på dansk på et tidspunkt!

  1. Selv tak!🙂 Har haft en meget hyggelig jul med masser af boggaver faktisk. Hehe. Jeg håber også du har haft en rigtig dejlig jul?🙂

    Desværre har jeg mistet min læreplads.😦 Jeg sender dig lige en mail med forklaring senere – hvis du altså vil vide nærmere?

    Mht. til listen, så har du egentlig ret, jeg havde slet ikke opdaget, at den er forkert, men er bare gået ud fra den på Goodreads: http://www.goodreads.com/user_challenges/3766 – Ifølge den har jeg læst 96 bøger, men jeg kan ikke lige overskue hvilke jeg mangler at skrive på bloggen. Hmm.

    • Ahh, ja okay. Jeg tog bare din liste og kopierede ind i et word dokument – ville se hvor mange vi begge havde læst, og så undrede jeg mig da dokumentet sagde 91 linjer. Hehe.

      OMG, hvor er det trist. Ja, skriv endelig en mail. Er du okay? Jeg kan huske da jeg mistede min første, jeg var helt knust. Håber du hænger i…

  2. Det gør ikke noget. Det er jo jul og så har man travlt med andet, end at sidde foran computeren.😉

    Det har jeg skam. Den var rigtig god. Hvad med dig? Gik den godt?😀

    • Yeps, den gik helt perfekt. Fik en masse skønne gaver og også nogle bøger (som desværre skal byttes), samt en kogebog (den nye meyers kager). Og så var vi flere end vi plejer da min mors tre søskende også var med, så det var mega hyggeligt! Hehe.

  3. Det vil jeg hverken be- eller afkræfte, da bogen ikke er kommet længere end op på den ene af mine hylder. Jeg er bare overrasket, da det ikke har været en bog, som jeg har læst ufattelig meget positivt om.

Skriv et svar

