Kimæras hævn af Lene Kaaberbøl

Titel: Kimøras hævn
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Vildheks #3
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 158
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771050509

***

Clara har aldrig før prøvet at drømme så livligt. Små dyr kommer til skade, dør pludseligt, og hun oplever deres sidste øjeblikke som var de hendes egne. Men er det en drøm, eller er det virkelighed, og hvis det er virkeligt, hvem kan så finde på at gøre sådan noget?

”Jeg fløj ned på de allernederste kviste. Bærret var kun et par vingeslag væk…
Åh, åh, åh. Jeg ville så gerne have det.
Men jeg nåede aldrig at få det.
Mine vinger stivnede. Mine kløer trak sig sammen et par gange og slap så grebet om kvisten. Jeg tumlede og faldt og kunne rette mine vinger ud, kunne ikke røre mig, redde mig, gøre noget. Mit spurgehjerte hamrede mod mit hule brystben, blodet tordnede rundt i mine årer, og alligevel… alligevel kunne jeg ikke røre mig. Noget havde fat i mig, noget usynligt men sultent og overvældende stærkt, det lammede mig, klemte livet af mig, fjerene blev flået af mine vinger, mine knogler knækkede som pinde. Jeg landede på ryggen i de døde blade med et fladt bump, og det sidste jeg så før mine øjne sprang og revnede, var den omvendte himmel, de grå bladribber og det ildrøde bær jeg aldrig, aldrig ville kunne få.”
Citat fra Kimæras hævn side 6

Da en fra hendes skole pludselig kommer slemt til skade, er det op til Clara at redde ham, for hans uheld er på en eller anden mærkelig måde forbundet med hendes syner. Hans eneste chance for at overleve er, hvis hun kan finde ud af hvad der sker og bremse det, og det er ikke kun hans liv som afhænger af hendes succes.

***

Denne bog er på mange måder meget anderledes end de to første i serien, men på trods af sine forskelle, er der også mange ligheder, og selvom der er mange som siger at det er meget ekstremt det der sker i denne bog, er jeg ikke fuldt ud enig.

Kimæras hævn er ikke lige så gennemskuelig som de to første bøger i denne serie, hvilket bare er med til at øge spændingen og gøre det langt sværere at lægge bogen fra sig, når først man er gået i gang. Der er flere dystre elementer, og død og sygdom spiller en stor rolle i denne bog, men selvom det er meget centralt og lettere uhyggeligt, syntes jeg ikke det er helt så slemt som mange andre syntes. Jo, der er mange af de yngste (7-8 år) som sikkert vil syntes det er for meget at takle på egen hånd, men min erfaring som elev i en boghandel er, at de unge mennesker i dag er langt mere hårdføre end de engang var, så selvom man selvfølgelig individuelt skal overveje om man kan takle døden og de mere dystre emner, tror jeg nu alligevel, at det vil være til at takle for de fleste. Der er for eksempel mange som selv læser, eller som får læst Harry Potter bøgerne højt, og kan man klare disse, kan jeg ikke se at det skulle være noget problem med denne bog heller.

Jeg kan ikke sige, at jeg er overrasket over denne noget mere dystre drejning, for sådan som Kimæra var til start, og med den udvikling der har været igennem bogen, syntes jeg kun det er naturligt at der nu kommer noget mere voldsomt – en kamp mod det onde er sjældent hyggelig eller nem, og bogen slutter jo også med, at man ser det hele i et større perspektiv, og får en forklaring på, hvad det er der er sket, siden en person kan blive så ond og modbydelig som Kimæra er.

Mit eneste irritationsmoment er, at Clara heller ikke udvikler sig særligt meget i denne bog. Indtil videre har vi fået små hint om, at hun har mulighed for at blive en meget magtfuld vildheks, men nu er vi nået til tredje bog, og der er ikke rigtigt sket så meget. Clara udvikler sig en lille smule i bogen, og hun begynder så småt at blive mere sikker på sig selv, men hun er stadig ikke andet end et ”one trick wonder” som ikke kan særligt meget, og som for det meste faktisk er mere heldig end dygtig.

Der går lang tid før fjerde bog i serien udkommer, hvilket er vildt ærgerligt når nu de tre første er kommet med så kort mellemrum, men jeg ser frem til at se, om Clara formår at udvikle sig, og om den dystre stemning fortsætter, eller om der skal nye problemer på bordet. I hvert fald er dette en serie som jeg kan anbefale til alle som er 10 år eller derover, og er man yngre, skal man blot spørge sig selv, om man kan klare en smule uhygge og mere seriøse emner – er svaret ja, så spring ud i det!

7 thoughts on “Kimæras hævn af Lene Kaaberbøl

  1. Hej Michelle

    Som så mange andre før mig, så er jeg også lige en tur rundt på nettet, for at ønske dig en glædelig jul, her på denne aften før jul. Jeg håber du vil få en rigtig god jul med, forhåbentlig, en god bog eller to under juletræet.😉

    Ho, ho, ho…

    Didde🙂

    • Hej Didde,

      Tusind tak for sød julebesked. Min kommer lidt sent, men hey, bedre sent end aldrig – er det ikk sådan man siger? Hehe.

      Jeg håber du har haft en helt fantastisk jul med familien!

Skriv et svar

