Giganternes Fald af Ken Follett

Titel: Giganternes Fald
Forfatter: Ken Follett
Serie: Century trilogien #1
Genre: Skønlitteratur
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 933
Forlag: Cicero
ISBN13: 9788770790581

***

I Januar 1914 mødes Englands kong George V med en gruppe fremsynede og indflydelsesrige unge mænd fra Europa og USA for at høre, hvad de tænker om verdenssituationen. Internationale spændinger bliver luftet, men der er ingen i selskabet, der har fantasi til at forestille sig, at et skud i Sarajevo knap et halvt år efter vil udløse en krig i Europa, der forvandler ven til fjende, og hvor selskabets unge mænd kommer til at kæmpe på hver sin side.

”Robert vendte sig om for at henvende sig til alle tilstedeværende. ”Østrig har erklæret Serbien krig,” meddelte han.
Et øjeblik havde Maud det, som om verden var gået i stå. Ingen rørte sig, og ingen sagde noget. Hun stirrede på Roberts mund under snurbarten og forsøgte at tvinge den til at tage ordene i sig igen. Så slog uret på kaminhylden, og en konsterneret snak brød ud blandt alle i stuen.”
Citat fra Giganternes Fald side 263

Giganternes Fald er første bind i Ken Folletts nye, store trilogi om det 20. århundrede fortalt gennem fem familier – to engelske, en tysk, en russisk og en amerikansk. Vi følger dem fra Washington til Skt. Petersborg, fra snavs og fare i kulminerne til herresædets skinnende lysekroner, fra magtens korridorer og ind i soveværelserne. Årene omkring 1. verdenskrig er i centrum her i første bind, og Follett fortæller detaljeret og medrivende om det storpolitiske spil op til krigens udbrud, om den russiske revolution og kampen for kvindernes stemmeret. Om livet i skyttegravene, om kærlighed mellem høj og lav – og om elskende, der skilles fra hinanden.

(teksten er taget fra bogens bagside, da den beskriver det så meget bedre end jeg kan)

***

Giganternes fald af Ken Follet var endnu en af de bøger jeg skulle have læst til mit første skoleophold, og hold da op en bog. Ærligt talt var jeg skræmt fra vid og sans da jeg fik stukket denne halvandet kilos moppedreng i hænderne. Tykke bøger skræmmer mig ikke (i hvert fald ikke hvis de er gode), men Giganternes Fald er så absolut ikke blandt det jeg normalt læser, og jeg så for mig hvordan jeg ville blive nødsaget til at kæmpe mig igennem denne bog, linje for linje.

Jeg blev dog utroligt positivt overrasket over denne bog, for den var faktisk rigtigt god. Historien var spændende selvom der hverken var ildsprudlende drager eller bloddryppende vampyrer med, og personerne var skønne. Det historiske element var desuden ufatteligt spændende, og jeg nød virkelig at begrave mig i ”the world that was” og se igennem karakterernes øjne, hvordan verden gennem ufattelige tab og stridigheder, vokser og udvikler sig, og hvordan vi selv som mennesker kan påvirke hvad der sker.

Alle personerne i denne bog er nogle viljefaste typer. Nogle kæmper for kvinderettigheder og for den almene befolknings rettigheder, mens andre kæmper for deres respektive nationers storhed, nogle kæmper for at slutte zarens styre og endnu andre holder desperat fast i de gamle traditioner og normer, og ser ikke med milde øjne på udvikling. Og på trods af deres forskelligheder og det faktum, at mine holdninger ofte var meget anderledes end deres, hold jeg af hver og en af dem. Det var helt fantastisk – ja næsten magisk!

Hver eneste person man præsenteres for i denne bog, har relation til nogle af de andre vi før har mødt, også selvom vi kommer vidt omkring på verdenskortet. Det var noget af det der var med til at gøre det lettere, at holde styr på det ellers ret så store persongalleri.

Giganternes Fald er en lille perle som bare ligge og venter på, at man gider læse den, og jeg tror faktisk at jeg vil overveje at give mig i kast med andre af hans bøger på et senere tidspunkt – alt andet ville være en skam, for han kan virkelig det der med at skrive, og så er jeg jo lidt nysgerrig efter at se, hvordan det kommer til at gå alle de skønne personer, som jeg er kommet til at holde så meget af.

Skriv et svar

