Dragons Oath af P. C. & Kristin Cast

Titel: Dragon’s Oath
Forfatter: P. C. & Kristin Cast
Serie: House of Night Novella #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2011
Læst i år: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 145
Forlag: St. Martins Griffin
ISBN13: 9781250000231
Kilde: Købt


Bryan Lankford er en begavet ung mand, som tror han kan slippe af sted med hvad som helst, indtil hans far, smider ham på porten med besked om, aldrig at vende tilbage. Han får en enkeltbillet til Amerika, men allerede ved skibet tager hans liv endnu en uventet drejning.

Han bliver mærket af en vampyr og får nu valget mellem at starte på Nattens Hus skolen i London, eller drage med vampyren til Amerika, hvor en anden Nattens Hus, og et helt nyt liv, venter ham.

”Shaw lifted the torch and held it up before them so that the proud prow of the huge ship, made of wood so dark Bryan thought it looked like it had been fashioned from Night itself, was suddenly made visible. And then the boy blinked in surprise, as he realized exactly what he was seeing.
“It’s a Dragon,” he said, staring at the carving of the masthead. It was truly spectacular – a black dragon, claws outstretched, teeth bared, ferociously ready to take on the world.
“It seemed to me, after the events of the night, to be a good omen,” Shaw said.
Citat fra Dragons Oath side 26

I Amerika udvikler han sig til den perfekte kriger, og allerede som ung er han kendt under navnet Dragon. Men han er også meget optaget af sig selv og sin egen succes, og da den unge professor Anastacia forsøger at få alle til at se ham som han virkelig er, bliver en gnist tændt. Ingen anden betyder noget for ham, og han vil gøre alt for at beskytte hende, men er hans evner med sværdet store nok til, at bekæmpe ondskaben og samtidig beskytte hans udkårne?
Vil hans valg redde hende, eller destruere dem alle?

***

Jeg har det lidt på samme måde med denne bog, som jeg havde det med Bloody Valentine af Melissa de la Cruz – jeg forstår ikke ideen med den, andet end at trække flere penge ud af fans af universet.

Historien er super sød, og jeg er ret glad for at få et lille indblik i Anastacias og Dragons liv, dengang de var unge – det er to personligheder, som indtil videre, kun har haft en lille rolle i House of Night serien (de er lærere på skolen), men som nu er blevet hovedpersoner i deres egen lille bog, og det kan jeg ret godt lide.

Min kritik af denne bog kommer så af, at den ikke er voldsomt lang. Det er blot en House of Night novelle, hvor vi får en lille smagsprøve, men aldrig hele den store lækre kage, og det er simpelthen så trist. Anastacia og Dragon er så spændende personer, at jeg er sikker på, at forfatteren snildt kunne have skrevet en hel bog bare om dem, deres oplevelser og den enorme kærlighed de føler for hinanden. Men her på det sidste er det blevet utroligt populært at forfatterne skrive ”mini-bøger” sideløbende med deres serier, så jeg må vel hellere vænne mig til tanken. I det mindste kan man sige om denne bog, at den ikke er et must-read for at kunne forstå den fortsatte handling i House of Night serien – som det fx var tilfældet med Melissa de la Cruz´s bog Bloody Valentine, hvor man rigtigt ikke kunne komme videre med serien, uden at have læst den.

Hvad der dog er utroligt spændende i denne bog er, at vi bliver præsenteret for en raven mocker, så med andre ord, er disse skabninger altså blevet set længe før handlingen i House of Night – det er altså lidt interessant, og det gør bare det hele langt mere spændende.
Desuden er bogen illustreret med de smukkeste tegninger i starten af hvert kapitel, og det var virkelig en fryd at vende siderne, og blive mødt af sådan et billede.

Jeg har både kritik og ros til denne bog, og selvom kritikken vægter meget (jeg hader den følelse af at være en af de fans, som de bare forsøger at trække flere penge ud af), må jeg dog sige, at jeg har alle intentioner om at læse den næste af disse små noveller, for selvom der ikke er meget guf i den, er det et nærmere indblik i endnu en af de spændende personligheder, som har optrådt i serien.

15 thoughts on “Dragons Oath af P. C. & Kristin Cast

  1. Hehe. Det går godt nok med mit mål om at læse 100 bøger i år. Det er jeg ret sikker på, at jeg når. Men Debut Author Challenge går ikke skide godt. Der har jeg fået læst 3, tror jeg nok.

    • Hmm, jo, det er det nu egentligt. På den anden side kan det også sagtens være den anden vej rundt – shit hvor gemmer der sig mange spændende historier bag uinspirerende forsider… Fx. Dødsspillet, som jeg gang på gang fik anbefalet, inden det endelig lykkedes mig at gå i krig med den. Hehe.

    • Hehe, det er sjovt, der er mange som ikke er så begejstrede for hendes bøger. Jeg er ret vild med hendes House of Night serie, men jeg er fx også i gang med den af hendes som hedder Goddess of light – kæmpe skuffelse! Jeg hader bare sådan noget.

  2. Mange tak.🙂 Jeg hedder Altiara derinde. NaNoWriMo bruger så fantastisk et system, at vi begge er nødt til at vælge, at blive buddies af hinanden, hvis man skal se, hvad den anden skriver.
    Vi kan se hvor mange ord vedkommende har skrevet, men ikke hvad man skriver.😉

  3. Goddess of light. Er det ikke den serie, der allerede blev solgt fra Berkley i 2005, der siden er udgivet i temmelig mange udgaver?

    Har du læst Devinve-bøgerne? Eller har planer om det? Mange siger, at de skulle være bedre end House of Night-serien.

    Hvad kan du særligt godt lide ved House of Night-bøgerne?

    • Pas, så meget ved jeg sku ikke om serien. Hehe.

      Jeg har ikke læst dem endnu, men har planer om at give mig i kast med dem – de ser gode ud. Lige nu skal jeg bare lige komme mig over min skuffelse.

      Jeg tror det er det der vampyr/harry potter-agtige jeg godt kan lide ved bogen. Hun bliver pludselig mærket og skal begynde på en skole med andre af sin egen slags, lære at finde ud af hvem hun selv er og hvad hun kan – det er det jeg elsker ved harry potter, skolen altså… Hehe.

  4. Held og lykke. Forhåbentlig vil du synes om den tredje serie også. Har du endnu ikke skrevet en anmeldelse af Goddess of light, eller er dette indlæg gået henover hovedet på mig?

    Skolen besidder også nogle gode egenskaber. At de vender rundt på døgnrytmen, som vi såkaldte normale dødelige er vant til, er også et fedt twist. Harry Potter-agtig vil jeg dog ikke gå med til at kalde skolens atmosfære, da det ville være nedgørende overfor J.K. Rowling, i mine øjne. House of night har nærmere det typiske kostskole-feeling to it, som bl.a. Hex Hall af Rachel Hawkins også har. Det er godt, men slet ikke på så højt niveau som Harry Potter.

    • Jeg har endnu ikke læst den færdigt. Jeg har jo en tendens til at være i gang med maaange bøger på en gang (en dårlig vane som jeg virkelig burde prøve at vænne mig af med), så lige nu læser jeg lidt i den i ny og næ…

      Og jeg tror du har misforstået mig. Jeg har ikke sagt at jeg syntes der er en harry potter agtig atmosfære, men at det er et harry potter element jeg kan lide ved historien – at det er en person som pludselig bliver revet ud af den hverdag han/hun kender, skal begynde på en ny skole, få nye venner og finde sin plads i denne “nye” verden – ikke at der er den mindste sammenligning mellem HON og HP skolen eller den atmosfære der præsenteres, kun at ideen/elementet/grund opbygningen (kald det hvad du vil) for hvordan historien starter, er nogenlunde den samme. Selvfølgelig er den ene vampyr og den anden troldmand, men som sagt, det er det med, at personen bliver flået ud af den hverdag han/hun kender, og skal begynde helt forfra med skolen som centralt element…

  5. Ej, NaNoWriMo.org’s opbygning er nu heller ikke nem at finde ud af. De ændrer den hvert år og da man kun bruger siden én måned om året, hænger tingene ikke ved. Jeg har selv sat og tænkt: “Hvor finder jeg min profil?” xD

Skriv et svar

