Update: Robin McKinley

For noget tid siden læste jeg Robin McKinleys bog “Pegasus”, som var en over-skøn-og-helt-vild-guddommelig bog – i hvert fald efter mit hoved. Den helt store nyhed var så, at der kom en toer (Yay og lykke og alt-det-der), som var sat til udgivelse i 2012 – laang ventetid, men klart det værd for så skøn en bog.

Desværre, er det blevet udskudt – på ubestemt tid.

Den dårlige nyhed er, at Robin McKinley har svært ved at skrive den. Hun har så småt givet op, tager en pause, skriver en ny novelle (som hun skal aflevere til forlaget sidst i januar), og vender tilbage til PEG bog 2 efter det – som forresten kommer til at hedde Ebon (spændende!)

Listen:  I can’t face PEG right now.  Cannot.  It needs to relax out of the knots I made of it.  I’m going to have to go back to the beginning of PEG II and unpick the strands, thread by thread, and lay them out flat again and try to see what they are this time.  I’m going to have to rewrite it . . . pretty much as if this last year never happened.  (Siiiiiiiiigh.)  And first I have to get my breath—and my courage—back.  So does poor PEG, I suspect.

Den gode nyhed er dog, at hun har besluttet sig for, at lave denne skønne serie til en trilogi. En af grundene til (skriver hun), at hun havde svært ved at få skrevet bog 2 er, at det endnu ikke var gået op for hende, at der skulle komme en bog 3 – hun må simpelthen have haft for meget stof i hovedet til at kunne klemme det ned i én bog, hvilket var årsagen til komplikationerne (sådan som jeg læser det i hvert fald).

I don’t know when, if I weren’t so adamantly set against any such idea, the truth would have occurred to me.  In hindsight I should have known pretty goddam soon, because of the way PEG II wouldn’t let itself be written.  But hey, I never claimed to be intelligent, only imaginative.  But there was this sense, if I hadn’t been too stubborn to see it, of cramming several gallons into a pint-pot. . . .

PEGASUS is a trilogy.  That thing I said I would never write.  Arrrgh.  Also eeeeep.  And yaaaaah.

Woow, hvor jeg glæder mig. Som jeg har sagt mange gange før, så skriver Robin McKinley lidt tungt og avanceret, men hvis man tager sig tiden til, at sætte sig ned, og virkelig læse hvad hun skriver, vil man få den mest fantastiske oplevelse nogensinde ud af det. Første bog sluttede virkelig skidt, virkelig virkelig skidt (jeg hadede slutningen), så derfor var jeg så pokkers glad for, at der kom en toer – så kunne hun jo nå at redde det hele. Men men men, anden bog skulle efter sigende komme til at slutte endnu værre end første bog…

Oh, and the second book ends even worse than the first.

Jeg kan slet ikke vente, men det lader til, at jeg må væbne mig med tålmodighed, for som tingene ser ud lige nu, bliver anden bog tidligst klar i 2013 – Oh the horror!

Hele herligheden står på Goodreads – I kan læse mere om det her.

Skriv et svar

