Kulturnat i København

Fredag var det kulturnat i København, og jeg skulle selvfølgelig derind og møde Helle Ryding, der fortalte om sin nye bog Serpina og signerede bøger. Det var en super oplevelse, og mens jeg var der inde mødte jeg også Majasol fra Alizay – vildt hyggeligt! =D

Helle Ryding lagde ud med at fortælle kort om sin bog Serpina (og selvfølgelig blev der også kort nævnt Morganas kilder), og så læste hun to afsnit op fra bogen. Det var super fedt at høre hende læse det højt, for én ting er at læse det selv, og forestille sig hvilke ord der lægges vægt på, hvilken stemning der er i situationen m.m., en anden ting er altså at høre forfatteren selv læse højt, og derved afsløre netop hvilke ting han/hun har lagt i de forskellige situationer.

Alt i alt tog det vel en 35-45 minutter, og så kom tiden til at få signeret bøgerne. En ung pige der stod i køen foran mig, var fuld af rosende ord til Helle Ryding, og havde tegnet en tegning til hende og det hele – det var helt fantastisk at se og høre, og jeg kan kun blive glad, når jeg hører om andre, der er så begejstret for en bog og en forfatter, som denne unge pige er. Tegningen kan forresten lige skimtes nederst i højre hjørne på nedenstående billede. Min bog blev selvfølgelig også signeret (det er den hun er ved at signere på billedet), så nu er min samling komplet igen – alle tre bøger i Morganas kilder har jeg i signerede udgave, og nu også første bog i Klintespind. Woot! Desuden havde hun nogle Morganas kilder bogmærker med til mig (også signerede), som jeg regner med at udlodde i en konkurrence på et tidspinkt.

Helle Ryding sælger sine bøger super godt, ikke blot på grund af den typiske salgstale, men også fordi hun er en utroligt sød og smilende person. Efter hun havde signeret bøger, stod vi og snakkede lidt frem og tilbage om hende bog og det at anmelde – jeg har nu mødt Helle Ryding to gange, og det mest fantastiske er, at hun tager sig tiden til at stå og snakke med sine fans. Hun husker hvem man er fra mails, og det hele virker bare så naturligt for hende.

Her er lige et billede af min fine signerede bog, samt et af de bogmærker jeg fik. Det er bare såå nice, og jeg kan næsten ikke få armene ned lige nu.

Hvis der er andre som er interesserede i at møde Helle Ryding, kommer hun ind på Bogforum: fredag den 11. november, klokken 11.20 (under uret) hvor hun interviewes af Damián Arguimbau, der, så vidt jeg kan læse mig frem til, kender utroligt meget til dansk og udenlandsk børne- og ungdomslitteratur. Han har desuden arbejdet meget i forlagsbranchen og anmelder også børne- og ungdomsbøger, så det skal nok blive rigtigt spændende. Desværre kan jeg ikke selv deltage, men jeg håber det bliver optaget og lagt ud på Helle Rydings hjemmeside – fingers crossed for det… =D

Som en sidste lille ting, vil jeg sige tak til min søde veninde, der tålmodigt deltog i arrangementet, og som tog billedet af Helle Ryding der signerer bøger samt et billede af mig og Helle Ryding sammen.

2 thoughts on “Kulturnat i København

Skriv et svar

