Det Smaragdgrønne Atlas af John Stephens

Titel: Det Smaragdgrønne Atlas
Forfatter: John Stephens
Serie: Bøger fra begyndelsen #1
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 429
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771051605

***

Kate kan stadig huske den aften hun så deres forældre for sidste gang – hvad der derefter skete, ved hun ikke, men siden den skæbnessvangre aften, har hun og hendes søskende, Michael og Emma, boet på børnehjem.

Uanset hvor de kommer hen, passer de bare ikke rigtigt ind, hvilket resulterer i, at de flytter fra det ene børnehjem til det andet. Som et sidste desperat forsøg bliver de sendt til Dr. Pyns børnehjem, og de tre søskende er helt sikre på, at de nu for alvor har nået bunden.

”Jeg har meddelt jeres nye børnehjemsbestyrer – dr. Pym, hed han vist, ja, dr. Stanislaus Pym – at I alle tre går højst sandsynligt går en fremtid som forbrydere og mordere i møde. Han sagde, at det var lige præcis den slags børn han var interesseret i. Ha! Jeg kan lige forestille mig hvad I har i vente.”
Citat fra Det smaragdgrønne atlas side 33

Det skal dog hurtigt vise sig, at de tog helt fejl mht. børnehjemmet, og da de flytter ind som de eneste tre børn i hjemmet, begynder en rejse der fører dem ind i en faretruende og meget fremmedartet verden. De tre søskende må nu kaste sig hovedkulds ud i kampen mellem det gode og det onde, for deres ankomst er ventet og mange vil gøre hvad som helst for, at få fingre i de tre børn, som det er blevet spået, kan finde og beherske de tre legendariske bøger. Også mysteriet om deres forældres forsvinden skal vise sig, at være skjult i dette univers’ magiske skygger, men kan de nå så langt som til at opklare mysteriet, eller vil de tabe kampen allerede inden den er begyndt?

***

Der er mange der har sammenlignet denne bog med C. S. Lewis’ Narnia bøger, og jeg kan godt se hvor denne sammenligning kommer fra. Det er som sådan ikke fordi de to historier følger samme spor, men der er bare en form for stemning og måden den er skrevet på, som gør, at de minder meget om hinanden. I det smaragdgrønne atlas følger vi, ligesom i Narnia-bøgerne, en søskendeflok på deres rejse til en noget mere fantastisk verden end vores egen, og deres kamp for, at hjælpe denne verdens beboere fra en frygtelig kvindelig skurk, som truer med at ødelægge det hele. Kate og Emma minder desuden rigtigt meget om Susan og Lucy fra Narnia serien.

Til gengæld vil jeg kraftigt advare mod sammenligningen mellem denne bog og Harry Potter bøgerne, for det Smaragdgrønne atlas, har en helt anden ånd end Harry Potter serien – den er simplere skrevet, så den henvender sig til en målgruppe der er en smule yngre end Harry Potter gruppen, mange af mysterierne bliver hurtigere løst, så det hele ikke bliver for skræmmende. Jeg vil indrømme, at der er visse elementer, som lader til at være hentet fra Harry Potter universet (den lidt tossede troldmand og de onde rædselsvækkere der minder lidt om dementorer), men overordnet syntes jeg, at grundelementerne er vidt forskellige.

Det tog mig noget tid at komme igennem denne bog, for selvom historien var ret spændende, manglede der bare et eller andet, til at holde min interesse fanget. Dermed ikke sagt, at historien er dårlig, men jeg blev bare lidt for nemt distraheret. John Stephens skriver ret godt, og hans personer er ganske morsomme. Specielt den noget skøre troldmand dr. Stanislaus Pym (som jeg må indrømme minder lidt om Dumbledore) og den onde heks, også kendt som grevinden, er rigtigt godt lavet, da de både har en skør og noget sjovt side, samt en ret intelligent og udspekuleret side – og, i grevindens tilfælde, en voldsomt ondskabsfuld side.

En kritik af denne bog er dog, at jeg umiddelbart ikke syntes der er noget ”nyt” i den – det er ligesom alt sammen noget man har set før, og det føles lidt som om, at denne bog/serie er et sammensurium af flere forskellige bøger. Der er selvfølgelig en grænse for hvor meget nyt der kan komme, når nu der allerede er så mange bøger indenfor genren, men jeg savnede nu alligevel noget som var en smule anderledes eller nytænkende.

Der er planlagt tre bøger i denne serie – jeg vil gætte på, at der derved er én bog for hver af de tre legendariske bøger, som vores tre unge hovedpersoner skal finde og beskytte. Første bog omhandler således den første af de tre legendariske bøger, også kendt som ”Atlasset”, og bogen gør bæreren i stand til at rejse i tid og rum, og ændre historiens gan. Hvad de to andre bøger er i stand til, vides ikke endnu, og jeg er ret spændt på at finde ud af dette, i de efterfølgende bøger – næste bog er planlagt til udgivelse i år 2012.

One thought on “Det Smaragdgrønne Atlas af John Stephens

  1. Jeg kan godt følge dig – alt det med domæner og lign, kan godt være temmelig forvirrende, at finde rundt i. Men som sagt, vil jeg anbefale dig, når du engang vælger at kaste penge i det, så at gøre det på din egen server. Og jeg vil da selvfølgelig gerne være behjælpelig, hvis det trænger 🙂

    Forresten, god anmeldelse af Serpina. Jeg er selv ved at læse den, men jeg synes, at den er lang tid om at komme rigtigt igang. Men forhåbentlig stiger spændingen snart, for jeg er trods alt kun nogle-og-tres sider indeni bogen.

Skriv et svar

