Blod af Håkan Östlundh

Titel: Blod
Forfatter: Håkan Östlundh
Serie: Enkeltstående
Genre: krimi
Udgivelse: 2010 (denne udg.)
Læst på: dansk
Sider: 383
Forlag: Aronsen
ISBN13: 9788799326945

***

To personer findes myrdet – en kvinde og hendes elsker – og man mistænker kvindens mand for mordet. Manden er dog sporløst forsvundet, og jo længere opklaringen trækker ud, jo mindre bliver sandsynligheden for, at han nogensinde vil blive pågrebet. Børnene står nu alene tilbage, uden mor og med en far som formentligt er på flugt, og visse ting tyder på, at en af dem ved mere om hvor faderen befinder sig, eller om hvad der nærmere skete den grufulde nat. Men hvordan kan man bevise det?

”Som altid når Fredrik stod over for døde mennesker, slog det ham, hvor grå og sammensunkne de så ud. Sammenlignet hermed sprudlede det af liv, når nogen forsøgte at spille død på film og i tv. De virkelige døde lignede mest affald. Det lød respektløst, men det var det, der fór gennem hovedet på ham: skrald. Alt liv var borte. Kroppene på gulvet gav vældigt få associationer til noget menneskeligt. Det var dystert, men det var også det, som overhovedet gjorde det udholdeligt at stå der og se på dem.”
Citat fra Blod side 55

Samtidig er en politimand blevet indlagt på hospitalet. Han er svært kvæstet og ingen ved hvad der er sket ham, men måske hans kvæstelser har noget med sagen at gøre?

***

Denne krimi var en af de bøger, som jeg skulle læse I forbindelse med mit skoleophold (under uddannelse til boghandler) og selvom jeg ellers ikke normalt ville læse en krimi af denne type, må jeg sige, at der var mange ting, der ved første øjekast, trak op på plussiden.

Selve forsiden er ikke voldsomt inspirerende, men på bagsiden kan man se, at denne bog er blevet nomineret til årets bedste krimi i 2008 samt, at den var ugens bedste bog på Flensborg bibliotek. Alt i alt ikke så skidt igen. Desværre syntes jeg ikke, at denne bog har fortjent helt så meget ros, som den har fået, for der er vitterligt ikke noget voldsomt spændende over den – men det kan også have noget at gøre med, at krimier normalt ikke er min genre, for der er åbenbart rigtigt mange, som syntes den er vildt god.

Mange krimier lægger ud med mordet, og bygger derefter videre på historien, men i denne bog går der faktisk en del kapitler, inden selve mordet finder sted. Det er først omkring side 50 at mordet finder sted, og inden da har vi faktisk hørt fra både de to myrdede personer (kort før mordet fandt sted) samt den formodede morder. Det gør det en tand mere interessant at følge med i opklaringen, men til gengæld har vi hørt om en masse personer, som jeg ikke rigtigt kan finde ud af, hvorfor vi skal høre fra.

Bogen er ganske godt skrevet, og personerne er levende og troværdige – desværre er persongalleriet ret bredt og det blev derfor ret svært at fælge med i hvem der var hvem. Jeg opgav simpelthen at sidde og bladre tilbage i historien, for at finde ud af hvem de forskellige personer var, og endte bare med at læse videre, på trods af forvirringen.

Omkring halvvejs igennem bogen, formåede jeg at lure hvem den egentlige morder var, og derefter skal jeg ærligt sige, at bogen blev endnu kedeligere – jeg havde jo allerede luret det (og det viste sig, at min teori var korrekt), så alle de der krumspring, diskussioner og tanker som hele vores persongalleri skulle igennem, blev simpelthen for meget til sidst – det var meget trættende.

Så alt i alt en bog der lovede meget, men aldrig formåede at indfri de løfter man var blevet givet.

One thought on “Blod af Håkan Östlundh

Skriv et svar

