Værgeløs af Margit Sandemo

Titel: Værgeløs
Forfatter: Margit Sandemo
Serie: Heksemesteren #7
Genre: Fantasy, Ungdomsbog
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 229
Forlag: Jentas
ISBN13: 9788776772093

***

Et tungt ansvar hviler på den unge Dolgs skuldre – hans far er blevet stukket ned og svæver på grænsen til dødsriget, og hans mor er blevet bortført. Hele ansvaret ligger på hans skuldre, og det er en kamp mod tiden hvis han skal nå at redde sine forældre fra den visse død. Sammen med Erling er han på vej for at redde sin far, men kan de nå det før dødsenglen gør krav på ham, eller før landsbyboerne finder ham og begraver ham?

”Hunden gav et langt hyl af sorg fra sig. Strakte hals og tudede mod himlen.
Mændene og karlene diskuterede. De kunne jo se, at Mori havde ligget der på jorden, og at han ikke var der mere.
Så stirrede de endelig på hinanden, og ånderne der hele tiden forsøgte at indprente dem sandheden, hørte til deres lettelse, at de sagde: ”Begravelsen! Der var jo begravelse i den lille landsby!”
Og så løb de i vild fart ned mod byen.”
Citat fra Værgeløs side 58

Therese er bange for hvad der kan ske hendes familie. Hendes datter er væk, hendes svigersøn død og hendes ældste barnebarn forsøger at redde dem begge. Men selv må hun blive hjemme og passe de yngste – i andres øjne er hun ikke andet end en fin, gammel dame, som bør blive hjemme i sikkerhed, hvilket hun absolut ikke syntes om. Hun har besluttet sig for, at drage ud og lede efter sin datter, men kan de andre nå frem til hende i tide til at tage med, eller må hun rejse ud alene?

***

Denne syvende bog i Heksemester serien, er på sin vist rigtigt god, og på sin vis ret kedelig. Første halvdel af bogen var en smule som de sidste par bøger (uden voldsomt meget handling og ret forudsigelig), men anden halvdel, og specielt slutningen, får lidt af den gamle spændende glød tilbage, hvilket jeg må indrømme var hårdt tiltrængt.

Foruden de typiske personer, bliver vi præsenteret for yderligere nogle personer, som jeg tror, kommer til at spille en stor rolle i serien fremover – dette er blandt andet den unge pige Danielle, som jeg allerede fra første side af blev meget glad for. Hun er et meget skræmt barn, som får en hård opdragelse, og som aldrig lader til at kunne gøre noget som helst rigtigt, på trods af hvor sød og forsigtig hun er, og hun er et dejligt friskt pust til denne serie. Hvilke andre personer vi møder hen af vejen, vil jeg dog holde for mig selv, for ellers kan det risikere at ødelægge lidt af spændingen for dem, som endnu ikke har læst bogen.

Kærligheden mellem Tirils mor og Erling fortsætter med at vokse, og jeg skal ærligt sige, at det er en blandet fornøjelse at læse om. Den positive side er, at det giver et friskt pust til serien, som de sidste par bøger ikke har haft (ikke siden Tiril og Mori blev gift), men på den negative side er, at det virker meget urealistisk, at Tirils mor skulle bruge så meget tid på at dagdrømme om den skønne Erling, når hendes eneste datter er blevet bortført. Og det er ikke kun Tirils mor, som ikke lader til at være voldsomt påvirket af datterens bortførsel – også børnene, Mori og Erling tager tingene med ro, på trods af hvor ofte det nævnes, at Tiril højest sandsynligt vil blive tortureret og myrdet.

Følelserne er generelt ret dæmpede, hvilket gør, at jeg sidder tilbage og mangler en følelse af frygt, savn, desperation m.m. Vores hovedpersoner oplever masser af glæde, grin og lettelse, hvilket skinner tydeligt igennem i historien, men så snart det kommer til de negative følelser, er det som om der går et eller andet galt. Man får bare som læser aldrig rigtigt en følelse af vrede, sorg og desperation, og det er en smule frustrerende.

Slutningen er til gengæld en rigtig cliff-hanger, og jeg kan næsten ikke andet, end glæde mig som et lille barn til fortsættelsen – det er ved at være nogle bøger siden, at jeg sidst havde det sådan med denne serie, så lad os håbe det fortsætter sådan.

One thought on “Værgeløs af Margit Sandemo

  1. Jeg kan lige akkurat nå mine bøger, men vil jeg have dem ned i hel tilstand og uden at vælte dem, henter jeg min skammel. Jeg har dog lavet den genistreg, at de øverste bøger består af bøger jeg har læst, med et par undtagelser, selvfølgelig. 😉

    Mange tak. 🙂 Jeg håber, jeg kan få kameraet indstillet til at tage rigtig gode billeder, for ellers bliver jeg sur på det. Det var ret billigt, så det er nok ikke det bedste. 😦 Men ellers må jeg tage billeder af reolerne enkeltvis. 🙂

Skriv et svar

