Skammertegnet af Lene Kaaberbøl

Titel: Skammertegnet
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Skammerens børn #2
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011 (samlet udgave)
Læst på: dansk
Sider: 226
Forlag: Forum
ISBN13: 9788763817110

***

Dina og hendes familie er flygtet op i højlandet, hvor de nu er under beskyttelse af klanerne, men Drakan har ikke glemt dem, og vil fortsat gøre alt hvad der står i hans magt for, at slå Dina, hendes familie, og Nico, den retmæssige arving til Dunark, ihjel. Ingen ved om han tør kaste sig ud i en kamp med højlands klanerne, i et forsøg på at få fat på Dina og hendes familie, men de tager ingen chancer – Drakan er snu, og de kan på intet tidspunkt vide sig sikre.

Det varer da heller ikke længe, før Dina bliver fundet og taget til fange – ikke af Drakan, men af en af hans slægtninge, som ikke har det mindste imod at misbruge hendes evner som skammer, mens hun er i hans varetægt. Dina kan ikke gøre andet, end at adlyde, og håbe på, at redningen er på vej. Men er den det, eller tror alle bare hun er død?

”Hvor er Dina?” spurgte hun så.
Jeg var blevet helt tør i munden og kunne ikke få et ord frem. Det kunne Callan Først heller ikke. Men hun lagde en hånd på hans knæ og tvang ham til at møde sit blik.
“Hvor er Dina?” gentog hun og brugte stemmen og øjnene så skånselsløst som kun min mor kan gøre det. Og Callan måtte fortælle, ord for ord, hvad der var sket.
”Vi … vi fandt ikke noget lig, Medama,” sluttede han hæst. ”Men heller ikke spor af … af noget levende barn.”
Citat fra Skammertegnet side 261

***

Skammertegnet er anden bog i Lene Kaaberbøls skammerserie, og den fortsætter mere eller mindre hvor første bog slap, så man føler ikke, at man har misset meget. Heldigvis.

Denne gang hører vi ikke kun historien fra Dinas synsvinkel, men også fra hendes storebror Davins, hvilket som sådan passer ganske udmærket ind i historien, da vi får et lidt bredere perspektiv, men jeg kan nu bedst lide at høre fra Dina, og helt ærligt kan det godt ind imellem irritere mig, når man hele tiden skifter mellem personerne. Davin er desuden ret irriterende hvis jeg selv skal sige det, og tit sad jeg og bandede af ham og hans dumhed – han er en ung dreng, som forsøger at blive en mand, men det går sjældent særligt godt.

Bogen i sig selv er ret spændende, og der sker en masse, men der er et eller andet ved denne bog, som gør, at den er mindre god end første bog – spørg mig ikke hvad, for jeg kan ikke helt sætte en finger på det, men siden jeg var helt lille, har det altid været anden bog som jeg syntes dårligst om af de fire. Ikke at bogen er dårlig på nogen måde, den er bare ikke helt lige så god som den første, men selvfølgelig er den et must-read, hvis man har planer om at læse resten af serien også.

Skammerens datter serien blev for nogle måneder siden (år 2011), genudgivet i en ny udgave (det er den udgave jeg læser lige nu), og jeg er super glad for, at de har valgt at genudgive den i denne smukke udgave. I denne nye udgave har de desuden valgt at samle to bøger i hver bog, sådan at bog 1 og 2 nu er samlet og det samme med bog 3 og 4. Jeg håber det vil være med til at skabe mere opmærksomhed omkring denne serie, for de yngre generationer, og så er coveret også ganske velegnet til det mere voksne publikum – så vær ikke bange for at gribe bogen folkens, for I vil ikke fortryde det!

Skriv et svar

