Kan du holde på en hemmelighed af Gerd Bend

1 blomster sort

Titel: Kan du holde på en hemmelighed
Forfatter: Gerd Bend
Serie: –
Genre: Ungdomsbøger (for de yngste)
Udgivelse: 1976
Læst i år: 2011
Læst på: dansk
Sider: 93
Forlag: Iris
ISBN13: 9788799162222
Kilde: Anmeldereksemplar fra Forlaget Iris


Har du nogensinde prøvet at stå på en regnbue og opleve alle farverne og hvilken følelse de hver isæt skaber? Ved du hvordan du bygger en tryllebutik, som du kan besøge når du har lyst? Hvis ikke, er det på tide at du lærer det. =)

”Kan man se på mennesker; om de har bygget en tryllebutik, Lise?” spurgte jeg.
”Sagtens! Man kan se det og mærke det,” svarede Lise alvorligt. ”Man kan se det meget tydeligt på deres øjne. Dem med butikker tør se på andre mennesker. Butiksmennesker ser på hinanden, når de taler sammen. De er ikke bange for hinanden.”
”Hvordan kan man så mærke det?”
”Det er også nemt. Butiksmennesker er gladere. De glæder sig til at vågne hver morgen. De er rare ved hinanden. De skændes ikke med andre. De hjælpes ad med alting. De er positive.”
Citat fra Kan du holde på en hemmelighed side 28

Bogens hovedperson møder den unge pige Lis, som viser hende hvordan man bygger en tryllebutik, samt lærer hende hvordan man skal bruge den, og hvordan man ved hjælp af ganske få redskaber, kan få et meget mere positivt og forstående syn på livet og de mennesker der omgiver os.

***

Kan du holde på en hemmelighed, er en ganske kort bog, om at lære og se lysere på ens egen tilværelse. Den er nok mest henvendt til børn og unge, som endnu er ved og lære, at stå på egne ben, men voksne kan da også sagtens læse den og nyde godt at de positive budskaber denne bog indeholder.

Desværre er det egentligt også det eneste positive ved bogen; budskaberne. Historien var lidt mærkelig og ikke voldsomt fangende, og jeg havde svært ved at relatere til hele ideen med, at have en tryllebutik i maven, hvor man kan gøre alt hvad man kunne tænke sig. Desuden er bogen ikke lang nok til rigtigt at give os et indblik i vores hovedperson og den unge pige som hjælper hende med at skabe sin tryllebutik, så der kommer aldrig noget dybde i historien. Lidt gustent er det desuden også, at vores hovedperson har to hjælpere i sin tryllebutik, der altid er klar til at gøre hvad hun beder dem om (jeg tænker næsten slaveri, bare uden pisk og dårlige leveforhold), og som endda sidder og følger med i hendes hverdag og alt hvad hun foretager sig, på en lille skærm – sorry, men det er altså små gustent.

Jeg har læst andre og langt mere positive anmeldelser om denne bog, men desværre er jeg ikke en af dem, som kan skrive en sådan anmeldelse, for bogen er mildt sagt ikke noget særligt. Det var næsten en lettelse endelig at blive færdig med den, for selvom den er så kort at den kunne have været læst på få timer, tog det mig altså flere dage, at få mig kæmpet igennem den, kapitel for kapitel.

2 thoughts on “Kan du holde på en hemmelighed af Gerd Bend

    • Lige netop… Jeg ved ikke med dig, men jeg er ikke voldsomt begejstret… Der er bare ikke rigtigt nogle kontaktmuligheder til hende, så jeg har tænkt mig at kontakte webbyen og fortælle dem at hun har brudt copyrighten, og bede dem blokere eller slette hendes blog…

Skriv et svar

