Divergent af Veronica Roth

Titel: Divergent
Forfatter: Veronica Roth
Serie: Divergent #1
Genre: Dystopi
Udgivelse: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 487
Forlag: Katherine Tegen Books
ISBN13: 9780062024022

***

One choice
decides your friends
One Choice
defines your beliefs
One choice
Determines your Loyalties – forever

Beatrice har levet hele sit liv som Abnegation, en af de fem factions I hendes verden. For hendes faction er det vigtigste i livet, at være uselvisk, ikke på noget tidspunkt at tænke på sig selv, og altid sørge for at andres behov kommer før ens egne. Men hun føler bare ikke rigtigt at hun passer ind.

Da hun fylder 16 år, får hun, sammen med alle andre på hendes egen alder, lov at vælge faction, men hvis hun vælger at skifte til en af de andre fire factions, må hun sige farvel til sin familie og alt hvad hun hidtil har kendt. Hendes valg er dog ikke så svært igen, og hun vælger derfor at skifte faction, hvilket både er noget af det bedste, og noget af det værste, hun nogensinde har gjort. I hendes nye faction begynder hun at falde til på en måde, som hun aldrig før har prøvet, men desværre for hende, er tingene ikke helt så lette som de umiddelbart ser ud. Beatrice er nemlig ikke som alle de andre, og hvis nogen finder ud af hvad hun i virkeligheden er, vil det koste hende livet – hun er nemlig Divergent…

”Beatrice,” She says, ”under no circumstances should you share that information with anyone. This is very important.”
“We aren’t supposed to share our results.” I nod. “I know that.”
“No” Tori kneels next to the chair now and places her arms on the armrest. Our faces are inches apart. “This is different. I don’t mean you shouldn’t share them now; I mean you should never share them with anyone, ever, no matter what happens. Divergence is extremely dangerous. You understand.”
Citat fra Divergent side 22-23

***

Da jeg valgte at deltage i The Story Sirens 2011 Debut Author Challange, var jeg en smule nervøs for, hvad det egentligt var jeg var ved at rode mig ud i, men jeg har på intet tidspunkt fortrudt min beslutning. Jeg har læst den ene fantastiske debutbog efter den anden, og jeg tror helt ærligt at jeg kan sige, at dette er den absolut bedste hidtil, for hold da helt op hvor er den god. Jeg er simpelthen mundlam. Wow!

Veronica Roth skriver kanon godt, og hendes univers er virkelig gennemtænkt. Det hele hænger bare så godt sammen, at det føles som om man er en del af det hele, og ikke bare en læser fra en anden, og langt kedeligere verden. Eneste kritik er, at det godt nogle gange kunne virke en lille tand urealistisk, at mennesker kan formes til at gøre og tro som de gør. Det er en smule ekstremt, men på den anden side, har man jo indtil flere gange set eksempler fra vores egen verden på det ekstreme, så hvorfor ikke også her?

Jeg er vild med vores hovedperson Beatrice, for hun er en uskyldig, bange pige, som aldrig rigtigt har passet ind, men som har en ekstrem viljestyrke og en kampånd som siger spar to. Det var fantastisk at følge hendes udvikling igennem bogen, fra en stille pige som havde lært ikke at tænke på sig selv, til en skrap ung pige med ben i næsen og som ikke er bange for at gøre hvad hun mener er rigtigt. Man kan slet ikke lade være at holde af hende. Generelt er det sådan, med alle personerne, at man nemt kan leve sig ind i deres verdner. Man enten elsker eller hader dem, griner og græder med dem og har ufatteligt ondt af alt det de skal igennem.

Bogen mindede mig utroligt meget om Suzanne Collins Hunger games serie, og hvis man kunne lide The hunger games / Dødsspillet, vil jeg klart anbefale denne bog. De er ufatteligt ens, og alligevel vidt forskellige, og jeg kan kun sige, at jeg er klar på mere i den dystopiske genre, så bring it on!

5 thoughts on “Divergent af Veronica Roth

  1. Ja, Divergent er nemlig rigtig god!🙂 God anmeldelse du har skrevet af den. Ehh, jeg vil sige at den er under genren dystopisk. Det er vist meget rigtigt det, som du har skrevet omkring genren til allersidst i din anmeldelse. Eller, jeg vil tro, genren hedder “dystopisk” eller “dystopi” ?. – Ja, ved ikke. Det er faktisk et svært spørgsmål. Hehe. Tror lige jeg sover på den.

    Forresten har jeg læst at Divergent bliver til en film. Summit Entertainment skulle have købt rettighederne til den. Dog kommer den først engang i 2014. Men alligevel, det bliver spændende😀

    • Hmm, jeg bør oprette en side, med en oversigt over dystopiske serier (ligesom der er med paranormal, fantasy og ungdom), for der er faktisk ved at komme en del af dem – eller rettere, de har sikkert været der hele tiden, jeg er bare begyndt at læse dem nu. Hehe. Jeg har nemlig også Matched af Ally Condie liggende som jeg skal have læst, og altså, det passer jo ikke ind umder fantasy. Hmm. Det må blive projektet for i aften. Hehe.

      Nice! En film. Uhhhh. I like the idea. Jeg tror virkelig den kan blive god som film, hvis de tager sig sammen. Problemet er jo, at enten vil den blive kanon god, eller oss vil den floppe – jeg håber på det første. Men øv hvor er der lang tid til 2014. Hehe.

  2. Jeg tror, det er den tredje positive anmeldelse af bogen, jeg læser, så havde jeg ikke allerede skrevet bogen på min must-read-liste, ville jeg have gjort det nu! Er også til den dystopiske genre, og det er dejligt at se, at den dyrkes mere og mere. Bring it on!😀

    • Hehe, lige mine ord – den dystopiske genre er jo kanon, og tænk engang, at jeg først for alvor fik øjnene op for den da jeg læste Dødsspillet. Tragisk. Men men men, jeg har også Matched af Ally Condie liggende, så den skal også læses her lige om snart. Og wither af Lauren DeStefano – den er vist også dustopisk – hmm, nu bliver jeg i tvivl. =)

  3. Jeg synes hele tiden, man læser gode anmeldelser af denne bog. Nu har din anmeldelse fået mig til at ville læse den. Den lyder god og spændende, og med den ros du giver den, kan den kun være det.😉

Skriv et svar

