Luxe af Anna Godbersen

Titel: Luxe
Forfatter: Anna Godbersen
Serie: The Luxe #1
Genre: Historisk, Romance, Ungdomsbog
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 449
Forlag: Carlsen
ISBN13: 9788711314135

***

Elizabeth lever udadtil et ubekymret og glamourøst liv i luksus, blandt New Yorks glitrende overklasse, men bag facaden er situationen en helt, helt anden. Elizabeth, som hele sit liv har været vandt til uendelig e rigdomme, nye smukke kjoler og en drøm om, at hun selv kan få lov at vælge den mand hun vil giftes med, erfarer pludselig, at familien er langt dårligere stillet end de giver udtryk for.

”Gud ske tak og lov for, at jeg kan regne med dig Elizabeth,” sagde mrs. Holland forbitret bag hende. ”Familiens redning hviler udelukkende på dine skuldre.”
Citat fra Luxe side 109

Elizabeth må derfor gifte sig med en mand af en god familie, så hendes familie igen kan komme til penge, men der er bare ét problem; Elizabeth er forelsket i en ung mand, som bestemt ikke vil være et passende parti, da han hverken kommer fra en fornem familie, eller har nogen mulighed for, at hjælpe hendes familie ud af dens problemer. Må Elizabeth gifte sig til et liv uden kærlighed, eller er der en løsning, så hun kan få den hun elsker, uden at bringe skam over sig selv og sin familie og dømme dem alle til et liv i fattigdom?

”Din far fik nogle dårlige råd og spekulerede med sin arv, er jeg bange for. Han ville givetvis ønske, at du giftede dig af kærlighed, men omvendt ville han ikke have ønsket, at hans familie skulle ende med at blive ludfattig. Er det det, du ønsker? At din familie skal blive ludfattig?”
Elizabeth rystede langsomt og smerteligt på hovedet. Hun kunne mærke tårerne komme igen, men hun følte det i forvejen, som om hun havde grædt i dagevis.
”Godt, for der er virkelig ikke andet at gøre. Din far ville have ønsket, at du tænkte på din familie før dig selv, Elizabeth. Det har folk af vores slags altid gjort.”
Citat fra Luxe side 376

***

Luxe er den første bog, af sin slags, som jeg har læst. Bogen omhandler New York i 1899, med smukke kjoler, kostumeballer, overklassefamilier og hvad der dengang forventedes af både de unge kvinder og de unge mænd, for at sikre familien status og ære.

Jeg var meget usikker på hvad jeg ville syntes om en bog af denne slags, men jeg kan helt klart sige, at jeg blev meget positivt overrasket. Kostumeballerne og de smukke kjoler var farverigt beskrevet og spændende, den hemmelige og forbudte kærlighed var et skønt tillæg, og barskheden i hvad de unge mænd og kvinder måtte gøre for familiens fremtid og ære, var helt fantastisk. Det er en barsk historie om, at leve et liv som andre vælger for en, både som overklassepige men også som tjenestepige (vi følger Elizabeths unge tjenestepige også), og det er kun de få, som formår at skabe sig netop den tilværelse de virkelig ønsker sig.

Der var nogle elementer som godt kunne irritere ind imellem, for eksempel lillesøsterens henrykkelse over pludselig at finde ud af, at de er fattige. I hendes verden er det et eventyr, en romantisk drejning på en ellers kedelig og ensformig tilværelse, men for mig var det et voldsomt irriterende moment, for er man vandt til rigdom, tjenestefolk og smukke kjoler, tror jeg simpelthen ikke på, at man ville reagere positivt på fattigdom. Historien havde sine kedelige øjeblikke, for der er mange perioder hvor der skal prøves og tilpasses kjoler, hvor de bare sidder og snakker og hvor der snakkes om opdragelse og gentagende gange nævnes, hvad der forventes af Elizabeth og hendes søster, men der var heldigvis masser af overraskende momenter og små søde twists, så alt i alt var det ganske hyggeligt læsestof.

Jeg tror bestemt ikke, at dette bliver mit sidste møde med bøger som denne, og jeg har planer om, på et tidspunkt, også at læse fortsættelsen. Bogen slutter nemlig ret spændende, og jeg kan slet ikke lade være at tænke på, hvad vores unge hovedperson mon kan finde på at gøre, for at få den mand hun elsker.

2 thoughts on “Luxe af Anna Godbersen

  1. Mange tak, skal du have. 😀 Jeg fik dog ikke læst så meget, kun to bøger, men tilgengæld fik jeg set en masse og slappet af, så nu er jeg gearet op igen. 😀

  2. Smag og behag som man siger. Man kan jo ikke kunne lide alt i denne verden 🙂

    Og Luxe-serien er en af de bedste nyeste serier i den genre! Serien bliver bedre og bedre. Jeg elsker den! Den er dog også VIRKELIG sørgelig. snøft.

Skriv et svar

