Blodig arv af Matt Haig

Titel: Blodig Arv
Forfatter: Matt Haig
Serie: –
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 333
Forlag: Politiken
ISBN13: 9788756796781

***

Familien Radley er en ganske almindelig middelklassefamilie, som bor i en hyggelig lille engelsk by.  Moderen er hjemmegående, faderen er læge og deres to teenage børn går i skole som alle andre unge på deres alder.

Men alligevel er der et eller andet som ikke helt stemmer, for familien Radley er ikke helt almindelige mennesker – de er vampyrer.

Hverken Rowan eller Clara ved noget om, at de i virkeligheden er vampyrer, da de hele deres liv har fået af vide, at de lider af nogle bestemte sygdomme som gør dem sarte overfor sollys, giver dem søvn og hudproblemer m.m. men da Clara en dag bliver overfaldet af en jævnaldrende dreng og i forsvar bider ham i hånden, begynder tingene for alvor at gå skævt for den lille familie. Clara dræber i sin blodrus sin drengen, og forældrene må se i øjnene, at de bliver nød til at indvie børnene i familiens mørke hemmelighed. Men skaden er sket, og en hemmelig politienhed er på sporet af dem. Kan de gøre noget for at holde deres på deres hemmelighed og deres liv, eller er det allerede for sent?

“Hun tager røret, hører sin datters vejrtrækning i den anden ende af forbindelsen. Det lyder som om hun har løbet.
“Clara?”
Der går nogen tid før hun hører Claras stemme. Først er det som om hun ikke kan danne forståelige ord, som om hun er ved at lære sig talens brug forfra.
“Clara? Hvad er der?”
Så kommer ordene endelig, og Helen ved at nu bryder verden sammen.
“Det var blodet. Jeg kunne ikke holde op. Det var blodet, blodet…”
Citat fra Blodig Arv side 55

***

Denne bog lød super spændende, og allerede inden udgivelsen, var der meget snak om den, så selvfølgelig var det en af de bøger, som bare måtte læses – i hvert fald for mit vedkommende. Mange har skrevet fantastiske og rosende anmeldelser, og sammenligner denne bog med Charlaine Harris’ True Blood serie, så jeg havde høje forventninger. Desværre blev jeg jævnt skuffet, og jeg må indrømme, at jeg simpelthen ikke gad læse den færdig.

Forfatteren skriver som sådan rigtigt godt, og jeg kan egentligt godt lide hele ideen med vampyrforældre, der aldrig har fortalt deres børn hvad de i virkeligheden er, indtil det hele selvfølgelig begynder at gå grueligt galt. Men jeg havde forventet noget lidt anderledes end det jeg fik. Forældrene lader ikke til at have følelser for hinanden, men bliver sammen af pligt, i hvert fald i første del af bogen. De to søskende har ikke et voldsomt tæt forhold til hinanden, og selv når den ene er i problemer, lades den anden mere eller mindre som ingenting. Det er bare ikke den type familie, som jeg ville forvente havde en stor hemmelighed, og som til sidst skal stå sammen for at klare sig igennem.

Bogen er delt op i meget korte kapitler – flere af dem er kun på 2-3 sider – og selvom jeg egentligt ofte har været ret glad for korte kapitler, var de her altså FOR korte. Det blev et irritationsmoment i stedet for en fordel. Desuden skifter vi mellem forskellige personer i hvert kapitel, og eftersom de er så forbandet korte, når man simpelthen ikke at få en føling med, hvem personen er. Det gjorde da også, at jo flere personer der blev præsenteret, jo mere forvirret blev jeg, for eftersom jeg aldrig rigtigt nåede at få en føling med nogle af dem, huskede jeg ikke rigtigt hvem der havde gjort hvad og hvorfor, og det var det der i sidste ende gjorde, at jeg opgav bogen – jeg gad ikke sidde og bladre tilbage hele tiden, for at genlæse kapitlerne i et forsøg på at følge med. Jeg tabte simpelthen tråden. Desværre.

5 thoughts on “Blodig arv af Matt Haig

  1. Det er så ærgerligt, når man støder på sådan en bog. Der skal meget til, før jeg dropper en bog, men nu er der jo så mange spændende bøger i verden, at det ikke kan betale sig at bruge tid på de dårlige, så fuld forståelse for beslutningen 🙂

    • Det krævede også sit at lægge den fra mig, og se i øjnene, at jeg bare ikke orkede den mere – jeg har ellers yderst sjældent opgivet en bog, uanset hvor skidt. Men jeg kom frem til samme konklussion som dig – at der er så mange andre gode bøger, så det var spild af tid. Hehe. Tak for forståelsen. 🙂

  2. Mange tak. Det glæder jeg mig også til at se. Har taget en masse korte bøger med, så jeg kan få læst flere. Mit forråd af anmeldelser er tomt. Ferien kom belejrigt. ;D

  3. Åh ja, den bog har jeg også læst … Jeg læste den lynhurtigt for at blive færdig med den i en fart og lægge den væk, jeg syntes den var afskylig, virklelig kedelig, og slet ikke min smag, selv om der var vampyrer med!
    Ej den bog sagde mig selt ikke noget

    • Det er bare lidt sjovt, at den så har fået så gode karekterer. Umiddelbart troede jeg det var mig der var mærkelig (ville ikke være første gang), men det var hovedsageligt bogblogs som havde givet den skønne karakterer – på saxo var der to bedømmelser fra brugere, og de havde givet den hhv. 1-2 stjerner, og det samme så jeg andre steder hvor det var brugerne som anmeldte – der fik den altså ikke voldsomt gode karakterer. Hmm. Rart at vide, at det ikke er mig der er mærkelig though. Griner. =D

Skriv et svar

