Beautiful Dead: Phoenix af Eden Maguire

Titel: Phoenix
Forfatter: Eden Maguire
Serie: Beautiful Dead #4
Genre: Paranormal Romance, Ungdomsbog
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 268
Forlag: Politiken
ISBN13: 9788756794978

***

Darina ved ikke hvad hun skal tro – selv efter at have hjulpet de smukke engle indtil flere gange, frygter hun, at hendes hjerne spiller hende et puds, at de ikke eksisterer, og at det hele bare er en overlevelsesmekanisme – noget hun har opdigtet.

”De smukke engle findes ikke. Jeg lå på min seng og kom med et sidste hyl om frihed. Jeg tager hen til Kim Reiss og fortæller hende det hele. Hvor sindssyg jeg har været i næsten et helt år, hvordan jeg har opfundet en hel verden for stadig at være tæt på Phoenix. En fantasiverden, som jeg har båret som en forbinding over det åbne sår.”
Citat fra Phoenix side 22

Da Phoenix endelig dukker op igen, er deres glæde kort, for tiden er ved at løbe ud og Darina må se i øjnene, at hun uanset hvad vil miste ham for altid. Mysteriet om hans død er dog langt mere indviklet end det ser ud til, og pludselig befinder hun sig i en situation, hvor hendes eget liv er i fare. Men kan hun droppe hele projektet og redde sig selv, når det betyder evig pinsel for Phoenix?

***

Denne fjerde og sidste bog i De smukke engle serien, læste jeg mere eller mindre kun, fordi jeg var nysgerrig i forhold til, hvordan det hele endte mellem Phoenix og Darina. Der er mange scenarier jeg kunne komme på, som en afslutning til denne serie, men umiddelbart ingen, som jeg rigtigt syntes om. Dog syntes jeg egentligt at afslutningen var ok, den var ikke perfekt, men den var egentligt ret sød.

Historien er som altid meget sukkersød, men den er heldigvis ikke helt så slem som de foregående. Der er ikke så mange af desperate kyssescener og enorme kærlighedserklæringer, og de der er, er ligesom en smule dæmpede i forhold til normalt. Det var en velkommen forandring.

Selve historien virkede også en smule mere spændende, der sker mere og flere personer er indblandet, men der var stadig perioder hvor jeg sad og kedede mig, og det var stadig lidt af en kamp at komme igennem bogen. Desværre. Der er meget potentiale i denne serie, og der er utroligt mange som er meget glade for den, men personligt er jeg ikke voldsomt begejstret, og jeg mener helt klart, at der kunne være gjort meget mere ud af den fra forfatterens side.

Min største kritik af denne serie, er den måde hvorpå der sættes lighedstegn mellem retfærdighed og hævn, og jeg syntes så absolut ikke, at det er et budskab man bør sende til det yngre publikum. Heldigvis er der intet af den slags i denne bog, hvilket var endnu en velkommen forandring som jeg var meget glad for at se/læse. Jeg har kunnet se i interviews med Eden Maguire, at der er mange som har spurgt ind til dette lidt uheldige budskab, og jeg håber det er noget hun fremover vil holde sig fra. Men nu må vi se. Umiddelbart har jeg ingen planer om at læse flere af hendes bøger, men hvem ved hvad fremtiden byder – det kan jo være man bliver lokket.

2 thoughts on “Beautiful Dead: Phoenix af Eden Maguire

  1. Det er bare fordi, jeg er ret meget i tvivl – især fordi jeg mener, at det er en bog på engelsk. Men mange tak for responsen!

    Haha, der dukker snarest en anmeldelse op, jeg skal bare lige blive enig med mig selv. Jeg har nemlig forlængst læst begge bind, og der skal jo helst ikke gå for lang tid.

    Jeg har længe overvejet at læse Beautiful Dead, men de virker ret kedelige. Har du også anmeldelser af de andre?

    • Ja ja, jeg har skam anmeldt dem alle sammen… Du kan finde links til de andre anmeldelser (samt alle anmeldelser jeg overhovedet har skrevet), på siden “anmeldelser”.

Skriv et svar

