Midnight alley af Rachel Caine

Titel: Midnight Alley
Forfatter: Rachel Caine
Serie: Morganville vampires #3
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2007
Læst i år: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 365
Forlag: Allison & Busby
ISBN13: 9780749079222
Kilde: Købt


Claire har lovet sig selv til Amelie, til gengæld for beskyttelse af hendes venner, men den beskyttelse som kontrakten lover, gør ikke helt så meget for at berolige dem, som den burde. Døde unge piger dukker op alle vegne, men det ser ikke umiddelbart ud til at være en vampyrs værk. Hvem eller hvad der dræber pigerne, har de fire venner en ret god ide om, men hvad kan de gøre ved det, når de ingen beviser har? Og kan de gøre noget inden det går ud over en af dem selv?

Desuden beder Amelie Claire om, at arbejde tæt sammen med den ældgamle vampyr Myrnin, men heller ikke her er Amalies beskyttelse meget værd. Den mere eller mindre sindssyge vampyr Myrnin er berygtet for at slå sine medhjælpere ihjel, både vampyrer og mennesker, og hver gang Claire skal besøge ham, er det med livet som indsats.

”She didn’t get more than two steps. Myrnin came over the table, scattering glass instruments to shatter in glittering sprays on the floor, and she felt his cold, impossibly strong hands close on her ankles and jerk backward. She flailed for something to grab on to, but it was only a tower of books, and it collapsed as she fell.
She hit the floor hard enough to put the world on a sparkling, unsteady hold for a few seconds, and when she blinked away the stars, Myrnin had taken hold of her shoulders and was staring down at her, inches away.
“Don’t,” she said “Myrnin don’t. I´m your friend!”
Citat fra Midnight alley side 103-104

***

Når jeg sidder og tænker tilbage på denne bog, begynder det at gå op for mig, hvor mange ting der bare ikke hænger ordentligt sammen, men alligevel gør det mig, af en eller anden grund, ikke så meget. Det er ikke store og voldsomme ting, men snarre småting, som bare ikke hænger sammen, ting, som føles forceret eller ”sidste-øjebliks-agitge” og så videre.
***Spoiler***
For eksempel er der en vampyr som vores hovedperson skal lære af og arbejde sammen med, og selvom han er berygtet for at have slået flest mennesker ihjel indenfor de sidste par år, er der et eller andet (magisk?) ved vores hovedperson, som skåner netop hendes liv. Lidt urealistisk, og det er blot et enkelt eksempel
***Spoiler slut***

På trods af ovenstående, er det fortsat fantastisk læsestof, og mens jeg sidder og læser, er jeg stadig fuldkommen tryllebundet af handlingen, universet og alle de mange spændende drejninger der hele tiden dukker op.

I denne bog finder vi ud af, at der er en sygdom blandt vampyrerne, men hvad den gør siger jeg selvfølgelig ikke. Det er en utroligt spændende drejning, og jeg kan ikke lade være at have ondt af dem, på trods af, at de for det meste er ”The bad guys”. Det bliver spændende at se om vores hovedperson er klogere end en flere hundrede år gammel vampyr, og om hun kan finde kuren inden det er for sent.

Slutningen er vidunderlig – endnu en fantastisk cliff-hanger, som jeg bare ikke havde set komme. Det er vidunderligt! Man kan jo slet ikke lade være at læse videre, med sådanne afslutninger, og det er en af de detaljer, som jeg holder meget af ved denne serie.

One thought on “Midnight alley af Rachel Caine

  1. Det kunne jo sagten være. Jeg er selv en sucker for græsk og nordisk mytologi. xD
    Jeg er ved at komme over det. Hvert fald kan jeg nu læse i weekenderne og er ved at lære mig selv, jeg også skal læse i hverdagene. Det er nu også ved at være på tide.
    Det er nu også vigtigt for dig, at læse den rejsebog, når du nu skal af sted til Rom. Gid det var mig. Jeg gad godt til Italien og besøge Rom, Firenze og Venedig.🙂

Skriv et svar

