Wicked Lovely af Melissa Marr

Titel: Wicked Lovely
Forfatter: Melissa Marr
Serie: Wicked Lovely #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2007
Læst på: engelsk
Sider: 328
Forlag: Harper Teen
ISBN13: 9780061214653

***

Der er tre grundlæggende regler:

Regel nr. 3: Kig ikke på usynlige feer
Regel nr. 2: tal ikke til usynlige feer
Regel nr. 1: Tiltræk aldrig feers opmærksomhed.

17-årige Aislinn har hele sit liv levet efter disse tre regler, men nu har alting ændret sig, og reglerne bliver sværere og sværere at overholde – ja helt umulige faktisk. Pludselig er hele Aislinns liv vendt på hovedet og alt står på spil; hendes frihed, hendes bedste ven, hendes bedstemor og endda hendes liv.

”She stepped outside, lips firmly shut against dangerous words. She wanted to speak, to tell the fey to leave so she didn’t have to, but she couldn’t. Ever. If she did, they’d know her secret: They’d know she could see them. The only way to survive was to keep the secret; Grams taught her that rule before she could even write her name: Keep your head down and your mouth closed.”
Citat fra Wicked Lovely side 6-7

Elverne begynder at følge efter hende, de lægger mærke til hende, og de snakker om hende. Sommerkongen Keenan har i ni hundrede år ledt efter en som skal være hans dronning, så han kan jage vinteren på flugt, og han er fast besluttet på at Aislinn skal være denne dronning – koste det hvad det vil.
Men vil Aislinn være hans dronning, dømt til en evighed blandt de væsner hun hader? Og hvad vil der ske hvis hun nægter?

***

Dette er mit første møde med feernes verden, og jeg må indrømme, at jeg har været spændt på at komme i gang med denne bog. Jeg har fået anbefalet den af mange, og nu var tiden så endelig kommet til, at læse denne bog.

Universet i sig selv, viste sig hurtigt, at være lidt for specielt til mig. Det virker meget om den verden som vi kender, men bare med mere fattige, dårligere kvarterer, masser af piercinger m.m. og det er desværre noget jeg havde en smule svært ved at relatere til og føle mig tilpas i. Vores hovedperson er elskværdig nok, og jeg havde nemt ved at holde af hende. Jeg kunne tydeligt følge den blanding af nysgerrighed og frygt som hun føler når hun er i nærheden af feerne, og sagtens se hvorfor hun har så vært ved at forholde sig til hele situationen.

Jeg bryder mig til gengæld meget lidt om den måde hvorpå Keenan, Sommer kongen, forelsker sig i en pige – han forsøger at få hende til at forelske sig i ham, og tager alle midler i brug for at nå dette mål, lokker hende til at prøve at røre ved staven, og når det så ikke lykkes, vender han hende ryggen og drager ud for at finde den næste. Der står godt nok at han elskede, og stadig holder meget af, Donia, som var den sidste pige han fik til at tage chancen, men der lægges på ingen måde skjul på, at han hellere vil bruge tiden på vores hovedperson Aislinn, som måske, måske ikke, vil blive hans dronning. Ærligt talt, så syntes jeg at kærlighed er langt mere end det, på trods af at han forsøger at redde både feernes verden og menneskenes verden – for uden en sommerdronning ved kongens side, vil vinteren sejre og alle dø.

Desuden er der en masse regler for hvordan tingene skal gøres. Hvad han må og ikke må sige til den pige som han prøver at lokke til at tage staven, hvad den sidste pige der vovede sig til at røre ved staven skal gøre m.m. Igen og igen er der regler, som bremser historien, og det giver en kvælende fornemmelse – som om man hverken kan komme frem eller tilbage. Det virker som ét stort spil, og det at forfatteren prøver at give et indtryk af, at det er et forsøg på at finde den eneste ene, er virkelig malplaceret. Det virker bare ikke ordentligt og endte med at blive et irritationsmoment, i stedet for en fordel.

Bogen var udmærket, men ikke noget at råbe hurra for. Personerne er ganske godt beskrevet, hvis man lige ser bort fra Keenan som gik mig voldsomt på nerverne, men ellers føles det som om at der mangler noget. Slutningen er okay, og på trods af at jeg ikke var vildt imponeret, sidder jeg stadig og overvejer at læse anden bog i serien – så et eller andet må have fanget mig, på trods af alt kritikken.

3 thoughts on “Wicked Lovely af Melissa Marr

  1. Har læst bogen🙂
    Er meget enig i din anmeldelse, men jeg er meget usikker med at forsætte på serien…Det bliver iværtfald ikke lige nu jeg vil læse to’eren

    • Hehe, det kan oss godt være der går lidt tid inden jeg får læst toeren – der er i hvert fald mange andre bøger som jeg langt hellere vil læse lige her og nu… Jeg er til gengæld glad for at høre, at jeg ikke er den eneste som ikke syntes godt om bogen – de fleste andre har rost den til skyerne…

      Jeg er til gengæld i gang med Glass Houses af Rachel Caine, og selvom jeg egentligt kun er fire kapitler inde i bogen, er jeg allerede vild med den… =D

  2. Jeg har det på akkurat samme måde omkring Keenan. Jeg HADER ham! Til gengæld er jeg helt forelsket i Seth❤ Han var hele grunden til jeg læste videre og (desværre) kom til at købe bog nr. 2. Har så hørt han stort set ikke er med – øv! Jeg ville ikke læse toeren. Har hørt at det er en akkurat kopi af etteren, bare med hende veninden Leslie, eller hvad hun nu hed, i stedet for Aislinn. Jeg har ikke fået læst den, så det kan være jeg tager fejl.

Skriv et svar

