Hex Hall af Rachel Hawkins

Titel: Hex Hall
Forfatter: Rachel Hawkins
Serie: Hex Hall #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 323
Forlag: Hyperion
ISBN13: 9781423121305

***

Sophie Mercer opdagede for tre år siden, at hun er en heks, og selvom hendes mor, som er helt igennem menneske, forsøger at hjælpe og støtte hende så godt hun kan, er hun nu nødsaget til at starte på en skole for problematiske unge med overnaturlige evner. Alle har de på en eller anden måde afsløret sig selv for den menneskelige verden, og må nu lære at styre deres kræfter, samt lære hvordan de skal opføre sig blandt mennesker.

”I turned to leave, but the door slammed shut inches from my face. Suddenly a wind seemed to blow through the room and the pictures on the walls rattled. When I turned back to the girls, all three of them were smiling at me, their hair rippling around their faces like they were under water.
The one lamp in the room flickered and went out. I could just make out silvery traces of light passing under their skin, like mercury. Even their eyes were glowing. They began to levitate, the tips of their Hectate-issue loafers barely touching the mossy carpet. Now they weren’t homecoming queens or supermodels – they were witches, and very dangerous ones at that.
Even as I fought the urge to fall on my knees and throw my hands over my head, I was wondering, was this what I was capable of?
Citat fra Hex Hall side 58

Sophie er ikke sikker på hvad hun syntes om det hele, men hun har ikke noget at skulle have sagt. Rådet har dømt hende til at gå på denne skole indtil hun fylder 18, så hun kan lære alt hvad hun har behov for, og det viser sig hurtigt, at der er meget hun ikke kender til – blandt andet de grupper af mennesker som jager og dræber hendes slags, og som hun nu skal lære at forsvare sig imod. Men farerne lurer lige om hjørnet, og de er meget tættere på, end Sophie kunne have forestillet sig.

***

De første 40 sider i denne bog, irriterede mig voldsomt. For det første bruger vores hovedperson sine evner foran et menneske, uden den mindste tanke på, at det måske er forkert, ja endda direkte farligt, at afsløre sig selv på den måde. Det hele går selvfølgelig grueligt galt, og det viser sig, at det ikke er første gang at det er gået galt for hende, når hun har forsøgt at bruge sine kræfter. I alt har hun måtte flytte skole 19 gange, og det lyder som om, at det fleste af disse gange, skyldes en lidt uheldig brug af hendes evner, som får ret slemme konsekvenser for andre omkring hende. At hun ikke tager afstand fra, eller er en smule skræmt af, sin magi, når hun åbenbart slet ikke forstår at kontrollere den, går helt hen over mit hoved, og jeg skal ærligt indrømme, at det irriterede mig voldsomt.

Der var desuden en del ting som mindede mig lidt om andre bøger jeg har læst, heriblandt en smule Harry Potter, lidt Evernight m.m., og selvom det ikke direkte er skidt, er det ved at være lidt ”old news”.

Efter de første 40 sider fik historien dog lidt mere sit eget liv, og den blev super spændende og, for mit vedkommende, hylende morsom. Jeg kunne slet ikke slippe den igen, og hele hverdagen blev sat på hold, indtil bogen var læst – nu sidder jeg så tilbage med en næsten desperat følelse af, at ville have fat i næste bog i serien ”Demon glass” her og nu, men det må desværre vente lidt.

Skolen som vores hovedperson går på, har en skøn kombination af elever – der er både feer, varulve, hamskiftere, hekse, troldmænd og endda en vampyr. Alle skal de lære at kontrollere deres evner, leve sammen og acceptere hinanden, hvilket vi hurtigt finder ud af, ikke altid er helt nemt.

Denne bog har fået en masse skønne anmeldelser med i bagagen (blandt andet af Becca Fitzpatrick, forfatteren til Hush Hush), og selv giver jeg den fire flotte roser. Grunden til at den ikke får fem, er de første 40 sider, samt de ”old news” elementer, som dukker op hist og her igennem historien. Bogen havde ikke nogle voldsomt store overraskelsesmomenter, men den er super velskrevet, ret let at læse, og generelt bare ganske god underholdning.

One thought on “Hex Hall af Rachel Hawkins

  1. Det kender jeg godt til. Inden jeg kom op på fuld tid, var jeg på halv og selv da, tog det en måned før jeg fik styr på det hele igen og kunne køre det glat. Og så skal jeg selvfølgelig op på fuld tid og så bliver det hele ødelagt igen. Men jeg kan godt mærke, at jeg er begyndt at få overskud til lidt mere, men jeg er stadig meget træt om aftenen. Det er hårdt at arbejde, og det har lært mig, at jeg skal beundre mine forældre, som kan være aktive efter en lang arbejdsdag. Når jeg kommer hjem er jeg smadret. Ak, ja. Men jeg skal nok finde tid … en dag.

Skriv et svar

