Marskens hemmelighed af Alex Uth

Titel: Marskens hemmelighed
Forfatter: Alex Uth
Serie: Ukendt titel #1
Genre: Fantasy, Ungdomsbog
Udgivelse: 2007
Læst på: dansk
Sider: 200
Forlag: Phabel
ISBN13: 9788770551625

***

Heirik skal, som alle andre unge mænd, ofre sit hjerte, sit mod og sin vilje til marsken – et ritual, som gør at han nu regnes blandt de voksnes rækker. Men af en eller anden grund, afviser dybet hans gave, og i stedet for at føle den samme frygt som byens andre beboere, fyldes Heirik af en underlig frygtløshed og en trang til at gøre modstand – noget, som ikke blot bringer ham i unåde i byen, men også hos det stille folk, som lever i marskens mørke vand.

”Dér, Krabbedybet koger,” hviskede Hune og pegede ud mellem pælene der stod mørke og tavse i den svindende sol.
Heirik gloede ud over nordbredden i samme retning som sin lillebror. Så mistede han mælet. Tunge sorte bobler væltede op på den mærkeligt blanke overflade i Krabbedybets våge. Han kunne klart se dem, selv helt herinde fra. Vinden stod pludselig koldt ind over volden, og en tung stank af råddenskab ramte dem. Ikke bare sådan som møddingerne bag husene kunne stinke på en varm sommerdag. Eller som en krukke med fisk som man glemt i nærheden af ilden. Der stank, som dengang man havde fundet Agrel, der var druknet et efterår og først var blevet fundet næste forår.
Der stank af død.”
Citat fra Marskens hemmelighed side 29

Hvorfor hans offer ikke blev taget imod ved Heirik ikke, men det var ikke med deres gode vilje, at Tenurerne og marskens konge gav slip på den dyrebare gave. Heirik må nu kæmpe mod alles vrede, sin egen usikkerhed, og de konsekvenser det medfører at være anderledes. Han forsøger at skjule hvad der er sket, men da Marskens konge kræver hans søster til sin brud, for at gøre op for den manglende gave, må Heirik tage tingene i sine egne hænder, for at redde sin familie.
Men hvad mon der venter ham i marskens mørke vande?

***

Jeg har hørt en del godt om Alex Uth og hendes måde at sammensætte en historie på, og jeg har indtil flere gange før måtte erfare, at det sjældent er godt med for meget ros af en bog, da man som læser får alt for høje forventninger, og bare ender med at blive skuffet.

Det var halvt om halvt sådan en følelse jeg havde med denne bog. Umiddelbart er det en ganske udmærket historie, som dog virker en smule ”klam” (undskyld brugen af det ord) – beskrivelserne af omgivelserne i marsken, med dens rådne lugt, døde oppustede rotter, ildelugtende mennesker og lignende, var lige en tand for meget for min smag. Det gav et ganske udmærket billede, af en hård og barsk tilværelse, hvilket jo nok var det som var meningen med det hele, men som sagt, syntes jeg godt man kunne havde dæmpet det bare en lille smule.

Historien er ikke vildt lang, men der bliver gjort en del ud af at beskrive det lille samfund som vores hovedperson lever i. Der er en masse tabu emner, som man bare ikke berører, en masse regler som skal beskytte byens beboere, samt en ekstrem følelse af frygt, der er inkorporeret i ethvert af byens voksne medlemmer. Det er alt sammen ganske spændende, og jeg ville vildt gerne vide mere, men jeg følte lidt, at det blev trukket en smule i langdrag ind imellem. Alligevel kunne jeg ikke lade være at læse videre, for det føltes hele tiden som om, at det helt store eventyr lurede lige under overfladen.

Hen mod slutningen af historien, brydes overfladen endelig, og eventyret overtager. Endelig sker der en masse, vores hovedperson tager tingene i sine egne hænder, og vi får et billede af hvad Tenurerne, det stille folk, som byens beboere er så bange for, er for nogle skabninger. Så selvom bogen i sig selv er en ganske udmærket middelmådig bog, var det helt klart slutningen, som gjorde den noget særligt, og jeg glæder mig lige nu til, at komme i gang med næste bog.

3 thoughts on “Marskens hemmelighed af Alex Uth

  1. Jeg kender også flere, der er ret begejstret for bogen, men jeg har det desværre ligesom dig og er ikke helt oppe at køre over denne her. Det ærgrer mig dobbelt, da Alex generelt skriver ret godt (har læst en del af andre ting, hun har skrevet til rollespil), men historien i denne bog er lidt for langtrukken til min smag. At jeg så også læste den i en periode, hvor jeg blev ved med at støde på hovedpersoner, jeg ikke fandt sympatiske – det gør det ikke bedre, for jeg vil altså gerne føle bare en smule sympati med en bogs hovedperson, når jeg læser 🙂

    Hav en skøn påske!

    • Hehe, jeg er helt lettet over at høre, at jeg ikke er den eneste som ikke syntes ekstremt godt om bogen – følte mig sådan lidt “unormal” når nu alle andre syntes den er noget af det mest fantastiske…

      Har du nogle erfaringer med anden bog om den bliver bedre eller???

      Og god påske til dig oss – håber du får spist dig igennem en masse lækre påskefrokoster (det gør jeg i hvert fald… hehe)…

  2. Nej, jeg har ikke været så motiveret mht. at få fat i nr. to, men jeg overvejer at høre den, hvis den kommer som lydbog på et tidspunkt.

    Påskefrokosterne kommer først på søndag og mandag, meeen vi har da fået grillet – og det er bare så skønt 🙂

Skriv et svar

