A discovery of Witches af Deborah Harkness

Titel: A Discovery of Witches
Forfatter: Deborah Harkness
Serie: All Souls Trilogy #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2011
Læst på: engelsk
Sider: 592
Forlag: Headline
ISBN13: 9780755374021

***

“A richly inventive novel about a centuries-old vampire, a spellbound witch, and the mysterious manuscript that draws them together.”
Tekst hentet fra Goodreads

Diana Bishop har siden hun var barn, forsøgt at holde sin magi nede og ikke bruge den. Hun ønsker blot at være et helt almindeligt menneske, uden særlige fordele og evner, men sandheden er den, at hun langt fra er almindelig.
Da hun igennem sin research støder på en forhekset bog, ved hun straks, at noget ikke er helt som det skal være. Hun undersøger kort bogen, men vælger så at sende den tilbage til bibliotekets mørke rum, men hun må hurtigt erfare, at hendes møde med denne bog langt fra er gået ubemærket hen. Dæmoner, hekse og vampyrer begynder at dukke op overalt omkring hende – alle holde de øje med hende, og venter. Venter på, at hun skal kalde bogen til sig igen. Bogen har været tabt i flere hundrede år, og det er ikke helt tilfældigt at den valgte at vise sig for netop Diana, men uanset hvad de siger, hvad de gør, og hvor meget de truer hende, vil Diana intet have noget med bogen at gøre.

”Why? What could they possibly want from me?”
”Do you really not know why every daemon, witch, and vamoire south of the midlands is following you?” There was a note of disbelief in his voice, and the vampires expression suggested he was seeing me for the first time.
“No,” I said, my eyes on two men enjoying their afternoon pint at a nearby table. Thankfully they had been absorbed in their own conversation. “Ive done nothing in Oxford except read old manuscripts, row on the river, prepare for my conference, and keep to myself. It’s all I’ve ever done here. There’s no reason for any creature to pay this kind of attention to me.”
”Think, Diana.” Clairmont’s voice was intense. A ripple of something that wasn’t fear passed across my skin when he said my first name. “What have you been reading?”
Citat fra A discovery of witches side 42

Matthew Clairmont, en æld gammen vampyr, har længe søgt efter den manglende bog, og da den endelig dukker op, er han klar. Men han havde aldrig forudset at han ville falde for den unge heks, som finder bogen, og pludselig betyder hendes sikkerhed langt mere for ham, end de æld gamle mysterier og svar som bogen måske indeholder.
Det eneste problem er bare, at næsten hvert eneste overnaturlige væsen er efter Diana, i håb om at hun kan lede dem til bogen, og alene har selv han ikke en chance for at beskytte hende.

***

Dette er endnu et eksempel på en moppedreng af en bog, som har taget mig indtil flere dage at læse, på trods af at jeg flittigt har begravet næsen i de mange hundrede sider. Selve tykkelsen af bogen har et stykke tid afholdt mig fra at gå i gang med den, nok grundet al den tid det ville tage mig at læse den, og tænk hvis jeg ikke syntes om den – men jeg havde ingen grund til bekymring, for det er en skøn skøn fortælling der venter dem, som tør springe ud i denne bog.

Historien i sig selv kan bedst beskrives som en blanding mellem det paranormale og Dan Brown. Helt fra starten af fornemmer man ”krimi” effekten i historien, og det mysterium der skal opklares, samtidig med, at man præsenteres for spandevis af det overnaturlige.
Igennem de første par kapitler må jeg indrømme, at jeg syntes hendes kombination af hekse, dæmoner og vampyrer, var lidt mærkelig – hvorfor ikke også varulve og feer når nu hun var i gang? Men på en eller anden måde passer det bare perfekt ind i historien. Der er fire forskellige racer som vi præsenteres for – menneskene, de uvidende dødelige som lever deres liv og forsøger at overbevise sig selv om at magi ikke findes, vampyrerne, de udødelige, stærke og hurtige væsner, som bruger deres uendelige lange liv på at opklare verdens mysterier, dæmonerne, der fra fødslen af er en smule ustabile og til tider næsten sindssyge, som dominerer den kunstneriske verden, og heksene som bliver født til magi og formularer.

Meget kan man sige om dæmonerne og heksene, men det er vampyrerne i denne historie som fascinerer mig mest. Deborah Harkness har virkelig lagt et stort arbejde i, at gøre vampyrerne anderledes og mere troværdige, end de er i så mange andre bøger. For eksempel, viser det sig, at de fleste gamle vampyrlegender ikke er fuldt ud aktuelle – det er kun essensen i dem som er korrekte. De er ikke allergiske overfor hvidløg, men lugten er meget kraftig og generer deres fine lugtesans. De sover ikke i kister om dagen, for de har yderst sjældent behov for at sove, men når de endelig gør det, sover de så tungt at de virker døde. Og sådan er der meget meget mere i denne bog.
Vampyrerne er desuden en god kombination af menneskelig logik/sans og instinkter. Når de for eksempel forelsker sig, vågner et meget kraftigt beskytterinstinkt i dem, som de kan have svært ved at styre, uanset hvor meget deres logiske / menneskelige del, forsøger at holde det tilbage.

Der er meget meget mere til dette, men jeg vil overlade det til bogen at fortælle resten af sin historie – så tilbage er der kun at sige: læs den, for den er i en klasse for sig selv!

5 thoughts on “A discovery of Witches af Deborah Harkness

  1. Det er da billigt! Var det i hardback eller paperback?🙂 Men jeg er stadig glad for det tilbud. Jeg vil helst ikke læse den og så ikke kunne lide den, og sidde inde med resten af serien, som jeg dermed også skal læse. xD Heldigvis har jeg endnu ikke prøvet dem.
    De må være gode, siden den sidste bog har fået så megen omtale. Men nu får vi at se. Jeg undrer mig hvert fald om, hvordan man kan skrive 500+ sider om folk for 35.000 år siden, hvor det eneste de lavede var at fange mad og være sammen med hinanden.

    • Det er Hardbacks… Jeg vil nu stadig gerne købe de næste to oss (4. og 5.) bare for at have hele serien stående i samme udgave – så må jeg jo vente med sjette bog til den også kommer i den udgave (hvis den kommer i den udgave)…
      Uanset om jeg kan lide den eller ej, føler jeg lidt at det er en serie som jeg bare MÅ have stående. Spørg mig ikke hvorfor. Kæresten kan til gengæld vældigt godt lide serien, så det er jo ikke helt spild. Hehe.

      Og jeg er helt enig med dig i, at det er sådan lidt svært at forestille sig hvad de skulle handle om. Kærestens mor (som også er vild med serien) siger, at hun er meget beskrivende om naturen og omgivelserne generelt, så mon ikke det er med til at fylde lidt…

  2. Lad mig sige så meget.. Jeg glæder mig hvertfald til at skulle læse den. Jeg glæder mig dog også til at skulle se filmen igen og savle over lækre Alex!😀

Skriv et svar

