Englen af Thomas E. Sniegoski

Titel: Englen
Forfatter: Thomas E. Sniegoski
Serie: Englen #1
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 232
Forlag: Peoples Press Jr.
ISBN13: 9788771082784

***

Aaron er en helt almindelig dreng indtil den dag han fylder 18 og pludselig begynder at forstå samtlige talte sprog i verden, både mennesker og dyr, samt nogle, som kun hører sig historierne til. Til start er han sikker på at han er ved at blive sindssyg, og han opsøger hjælp, men hjælpen finder i stedet ham, og selvom han har svært ved at tro på det han bliver fortalt, må han se i øjnene, at der måske er mere mellem himmel og jord, end han kunne forestille sig.

”Du besvarede mit spørgsmål blot ved at tale,” svarede manden, stadig på det besynderlige sprog, ”og hvad du er, står nu klart for mig.”
”Hvad … hvad er jeg da?” spurgte Aaron. ”Jeg forstår ikke, hvad …”
Den sære gamle mand sjokkede tættere på. ”Nefilim,” hviskede han og løftede en beskidt finger op for at pege.
”Du er Nefilim.”
Citat fra Englen vol. 1 side 57

Aaron befinder sig pludselig i en æld gammel krig mellem en gruppe kriger engle kaldet Magterne, og andre af sin egen slags, halvt engle og halvt mennesker, også kendt som Nefilimer. Magterne mener det er deres himmelske pligt at udrydde disse halvblods skabninger, men en æld gammel profeti fortæller om ”Den udvalgtes” komme, og hvordan denne person, vil skabe en bro mellem de faldne engle og himlen, så de endelig kan vende hjem igen. Men magterne tror ikke på denne profeti, og de vil gøre alt hvad der står i deres magt for at udrydde Aaron og hans slags, og få sat en stopper for denne blasfemiske tanke en gang for alle.

***

Englen vol. 1 af Thomas E. Sniegoski er en omnibus udgave med to bøger i én. Jeg har besluttet mig for at anmelde de to bøger i denne omnibus udgave, hver for sig, da hver bog fortjener sin egen anmeldelse. Denne anmeldelse vil derfor kun omhandle første bog; Englen, mens en anmeldelse af anden bog; Leviatan kommer senere.

Bogen lagde utroligt langsomt ud, så til start var den desværre ret skuffende, men omkring halvvejs igennem bogen, var det som om den blev bedre, og den begyndte endelig at fange.
Der er ingen tvivl om at dette er en opstarts-bog, for det er i denne, at vi får hele historien og alle de mange små detaljer, som gør, at vi forstår den tusinde års gamle konflikt, som vores hovedperson pludselig befinder sig midt i. Det er nok også dette som gør, at denne bog til start er en smule kedelig.

Derudover bliver vi i de første fire kapitler, præsenteret for indtil flere personer, og jeg må indrømme, at det til start forvirrede mig en smule. Disse personer er alle sammen nogle som desværre ender med at dø, så det er ikke som sådan nogle man behøver bekymre sig om at holde styr på igennem resten af bogen, og jo længere ind i bogen jeg kom, jo bedre forstod jeg hvorfor vi skulle høre historien fra disse personers synsvinkler også, men som sagt, virkede det til start en smule rodet og forvirrende.

Hovedpersonen Aaron var ikke helt min kop te. Hvad der er ved ham ved jeg ikke helt, men hvor nogle har valgt at beskrive ham som en smule flad, vil jeg i stedet sige, at han har dybde nok, men han virker bare ikke fuldt ud som den type der ender med at redde verden. Jeg begyndte dog at syntes bedre om ham hen mod slutningen af bogen, da han endelig accepterer hvem han er, og kaster sig ud i kampen med en viljestyrke der langt overgår mine forventninger.

Bogen er ganske udmærket på trods af den langsomme start, og jeg ser frem til at læse næste bog i denne serie – jeg håber dog at den kan holde tempoet denne gang, så det ikke bliver ligesom med denne, hvor jeg ind imellem måtte kæmpe mig igennem side for side inden der begyndte at ske noget spændende.

8 thoughts on “Englen af Thomas E. Sniegoski

  1. Lidt træls at den er så sløv om at komme i gang – havde håbet, at du ville skrive en vildt begejstret anmeldelse af den, for det er en bog, jeg har gået og luret lidt på at købe😉

    Nu vil jeg vente og se, hvad du skriver om den næste🙂

    • Hehe, hvis den næste fortsætter tempoet, tror jeg den kan være rigtigt god – er også selv spændt på at se hvordan den er. =)

      Anyhow, jeg kan måske have en lille bitte mistanke om, at det bare er mig der er kritisk – 1. Jeg kom fra en seriøst god bog (A discovery of witches af Deborah Harkness), som jeg var vildt ked af sluttede, så der ville godt nok skulle en speciel bog til for at kunne overgå det, lige da jeg startede på Englen.
      2. Den har jo solgt i over 200.000 eksemplarer i USA og Canada alene, og den er ret populær der – min holdning er oftest, at så mange mennesker ikke kan være helt galt på den (lige på nær når det gælder Stieg Larsons Milennium trilogi) Laughs… =D

  2. Alt kan jo ikke falde i bedste smag🙂 Men lad mig egentlig høre, om du selv er enig eller uenig i den teori, når du har været igennem skammerserien igen😉

  3. Coveret minder lige om de britiske forsider af Scott Westerfelds Uglies-serie, som ejg faktisk godt kan lide selv, men jeg synes du skal ligge dine ‘cover fordomme’ på hylden og læse bogen.🙂

Skriv et svar

