Viridians blod af Lene Kaaberbøl

Titel: Viridians Blod
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Vildheks #2
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 170
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771050493

***

Clara forsøger at vænne sig til tanken om, at hendes far har solgt sit hus på landet og er flyttet til storbyen – kun 10 minutter fra hvor hun bor med sin mor, men hvad med alle de gode minder og naturen som hun holder så meget af? Pludselig flyver en tårnfalk ind på hendes nye værelse hos hendes far, med en besked fra vildheksen Shanaia, som beder om Claras hjælp med det samme.

”Han var så glad for at vi kom meget tættere på hinanden, og det var jeg da også. Jeg kunne godt se det fine i at kunne smutte forbi en aften om ugen, i stedet for at der gik måneder mellem at vi kunne ses. Men det føltes bare lidt som om nogen havde solgt mit feriehus uden at spørge mig først.”
Citat fra Viridians Blod side 6

Clara erfarer hurtigt at den onde Kimæra har en finger med i spillet, og selvom hun gerne vil hjælpe Shanaia, er hun skræmt fra vid og sans bare ved tanken om at nærme sig Kimæra igen. Da hendes bedste ven Oskar pludselig forsvinder sporløst, er Clara ikke et øjeblik i tvivl om, at det er Kimæra der har taget ham, og hun må nu drage af sted for at finde ham. Men hvad er det Kimæra vil med hende, og vil hun nogensinde få Oskar derfra i live?

***

Ligesom med forrige bog ”Ildprøven” er dette en sød og spændende historie, som desværre ikke lever helt op til samme standard, som skammer-serien. Nu skal det så også lige siges, at målgruppen til Vildhekse-serien, nok er et par år yngre end målgruppen til skammer-serien, men derfor sidder jeg stadig tilbage med en følelse af, at historien aldrig rigtigt når sit fulde potentiale. På trods af dette, holder jeg stadig ved min kommentar om, at dette er noget af det bedste jeg har set fra Kaaberbøl længe.

Sproget er simpelt men ganske hyggeligt, og beskrivelserne af naturen og dyrene er vidunderlige. Man lever sig virkelig ind i en verden, hvor naturen og dyrene er centrum, i stedet for bilos og højhuse – det er fantastisk, og hele ideen med vildhekse som tager sig af dyrene og naturen varmer mit hjerte. Desuden syntes jeg det er en skøn måde at få budskaber om at passe på naturen igennem til de yngre, samt eventuelt at skabe en interesse for andet end fjernsyn og computerspil.

Endnu engang er Anders Walter med på sidelinjen med de smukkeste tegninger. Personligt syntes jeg ikke vildt godt om selve forsiden, men resten af dem er skønne! Anders Walter ved virkelig hvad han gør når han tegner, og de små tegninger er med til at skabe en stemning omkring bogen og dens historie, som er helt unik.

Viridians blod slutter lige da historien for alvor er ved at komme ordentligt i gang, og selvom jeg syntes dette er mildt irriterende, ser jeg også meget frem til fortsættelsen i tredje bog ”Kimæras hævn” – titlen i sig selv siger, at vi har en spændende historie i vente!

One thought on “Viridians blod af Lene Kaaberbøl

  1. Heh, jeg føler mig også heldig.😀

    Jeg prøver bare at holde igen i en måned, det er bare så svært. Kender du det, når du støder på en bog som lyder så fantastisk, at du følger du ikke kan leve videre uden at have læst den? Så du køber den og når den kommer, har du ikke længere den følelse og lægger bogen op i den i forvejen store To-read-bunke? Jeg hader det og især det faktum, at jeg gør det så ofte, at min bunke er alt, alt, alt for stor. -_- Jeg skal vidst på rehab. xD

Skriv et svar

