Ildprøven af Margit Sandemo

Titel: Ildprøven
Forfatter: Margit Sandemo
Serie: Heksemesteren #5
Genre: Fantasy, Ungdomsbog
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 221
Forlag: Jentas
ISBN13: 9788776771997

***

Tiril og Mori begiver sig sydpå sammen med Tirils mor hertuginde Theresa. Tiril er gravid og både hun og mori ønsker et trygt og sikkert hjem til deres barn, også selvom det betyder at de skal forlade deres liv i norden.

Men for hvert skridt de tager, nærmer de sig også farens centrum. I lang tid har den ukendte fjende holdt sig skjult, og de har intet mærket til den, men pludselig finder de nye spor i den gamle sag, og de begiver sig endnu engang ud på eventyr – denne gang er det dog anderledes, denne gang er det en ildprøve, og ingen af dem har tænkt nærmere over, hvilke farer der ligger og venter på dem…

”Nej, nu må du altså holde op,” sagde Tiril. Jeg kan ikke se noget farligt ved den her ekspedition. Skurkene er væk, dine følgesvende har ikke vist sig i flere år, og vi skal bare ind og kigge på en gammel borg. Hvad er der at være bange for?”
”Det er netop det, der skræmmer mig. Jeg kan ikke se nogen fare, men alligevel er jeg…”
Han tav.
”Alligevel er du?” sagde Erling.
Móri bed kæberne sammen. ”Alligevel er jeg bange for, at det her bliver den virkelige ildprøve.”
Citat fra Ildprøven side 165

***

Ligesom i forrige bog, syntes jeg at denne bog bevæger sig utroligt langsomt. Tiril og Móri lever et godt og trygt liv, har startet deres egen lille familie, og bekymrer sig generelt ikke meget om mysterierne og de trusler der oprindeligt førte dem væk fra deres hjem i norden.

”Ellers tænkte de meget lidt på alt det mystiske med forfølgerne og Tiersteingram og soltegnet. De havde nok at gøre med at nyde livet.”
Citat fra Ildprøven side 140

På trods af det trygge liv vores hovedpersoner lever, lykkedes det dem dog stadig at få opklaret nogle af mysterierne hen af vejen. Der går mere eller mindre tolv år i denne bog, så der er såmænd også tid nok kan man sige, men det var netop afsløringen af disse mysterier som gjorde, at det ikke blev alt for kedelig en bog.
Deres ældste søn Dolg, som nu er tolv år gammel, er endnu en af de spændende elementer i denne bog. Han går en hård fremtid i møde, og har derfor fået en af de stærkeste skytsånder som Móris følgesvende kunne finde, og jeg er ret spændt på at læse mere om ham og hvad han har i vente. Jeg tror at vi vil komme til at se mere til ham igennem de næste bøger, og måske han endda helt kommer til at overtage scenen fra Tiril og Mori – hvem ved?

Hen mod slutningen begiver Tiril, Mori og Erling sig ud på nye eventyr, og der begynder endelig at komme lidt mere fart over feltet – hvilket var hårdt tiltrængt. Slutningen i sig selv er en af de mest spændende hidtil i denne serie, og endnu engang sidder jeg tilbage med en næsten desperat trang til at flå næste bog til mig og begrave mig på ny i Margit Sandemos univers.

3 thoughts on “Ildprøven af Margit Sandemo

  1. Jeg er helt enig. Jeg foretrækker i den grad også en bog man kan sidde og hygge med og kigge på og røre ved når man har lyst. Hehe. Lige i dette tilfælde kan jeg godt tåle at sidde i korte perioder ved computeren og læse, når nu det er så billigt. (:

  2. Hej

    I Netpunkt.dk (bogfortegnelsen) er bind 6 af Heksdemesteren – Elverlys – registreret.
    mens bind 5 – Ildprøven – ikke er registreret. Har I forklare hvorfor?

    Med venlig hilsen
    Lis Pedersen
    Roskilde Bibliotek

    • Hej Lis,

      Jeg ved desværre ikke hvorfor forlaget ikke har oprettet bogen på netpunkt.dk, men jeg har sendt dem en mail med dit spørgsmål, og så håber jeg at de får det rettet. =)

Skriv et svar

