Beautiful Dead: Summer af Eden Maguire

Titel: Summer
Forfatter: Eden Maguire
Serie: Beautiful Dead #3
Genre: Paranormal Romance, Ungdomsbog
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 268
Forlag: Politiken
ISBN13: 9788756794992

***

Der er gået seks måneder siden Darina sidst så Phoenix og de andre Smukke engle, men nu er tiden kommet til at de vender tilbage. Endelig kan hun være sammen med Phoenix igen, men sammen med de smukke engles ankomst, kommer også Darinas næste opgave.

Summer Madison var Darinas veninde. Hun var en køn pige som alle holdt af og hun var spået en stor karriere som sangerinde – desværre blev der hurtigt sat en stopper for hendes liv og karriere, da hun blev dræbt af en psykopats tilsyneladende meningsløse nedskydning i Ellerton Storcenter.
Med de to første som Darina skulle hjælpe, havde hun en ide om hvor hun skulle starte, men denne gang er hun helt på bar bund. Denne opgave bliver langt sværere end de andre, og Summer er ikke lige så stærk som de andre – tiden er ved at rinde ud, men kan Darina nå at opklare mysteriet om hvem der skød hende, eller vil Summer være dømt til en evighed i Limbo.

”Men hvis hun hviler sig …”
”Umuligt.”
”Hvis du hjælper hende …”
”Stadig umuligt. Hver eneste hvileløs sjæl, der får lov at vende tilbage til den anden side, har en hvis mængde energi. Hvis jeg nu fortæller dig, at Summer måske ikke engang kan holde den gående til lørdag, forstår du så, hvad det er, jeg siger?”
Citat fra Beautiful Dead: Summer side 200

***

Denne tredje bog i Eden Maguires Beautiful Dead serie, lægger ud på den værst tænkelige måde. Allerede på de første tre sider får vi som læser et indtryk af den ekstreme håbløshed der har ramt vores hovedperson Darina, samt den næsten bebesættende kærlighed hun har til den afdøde kæreste Phoenix. Det var mildest talt ikke noget der gjorde, at det blev nemmere for mig at læse bogen.

”Om natten er mine drømme i widescreen, high definition og technicolour.
Phoenix er der, midt i billedet, fuld af liv. Han kommer lige imod mig. Han smiler og rækker hånden frem. Jeg tager den, og hans blågrå øjne, der skinner under det mørke hår, taler til mig og fortæller mig, at han elsker mig. Da han lægger armen om min skulder, kan jeg mærke hvor tung og varm den er.
Når jeg er vågen, er jeg alene. De prøver at komme tæt på mig – Laura, Zoey, Logan og de andre.
”Se fremad Darina. Der er meget at leve for. Hvilket betyder: For fanden, Darina, du er bare sytten år gammel, og du kendte kun Phoenix i nogle få måneder. O.k. du mistede ham i et gadeslagsmål, og det var hårdt for dig, men du har hele livet foran dig. Et helt almindeligt, gråt liv.
Jeg skubber dem væk. Jeg foretrækker mine mangefarvede drømme.”
Citat fra Beautiful Dead: summer side 7-8

De første 2/3 af bogen var da også ufatteligt svær at komme igennem, og som i de to foregående bøger, går den ekstreme savn og håbløshed mig på nerverne i længden. Desuden er der en masse ting jeg ikke forstår, som for eksempel, hvorfor de Smukke Engle er væk i flere måneder af gangen, når det åbenbart er så vigtigt, at opklare mysteriet om deres død. Hver gang de vender tilbage har Darina ikke meget mere end få uger til at opklare mysteriet i, og hele vejen igennem møder hun ikke meget andet end modstand og en kold skulder fra de smukke engles overherre Hunter – endnu en ting som virkelig kan få mig helt op i det røde felt.

Sidste 1/3 af bogen bliver dog bedre. Der sker nogle ting som, på trods af at de sender vores hovedperson helt ned i kulkælderen igen, tager kanten af den ekstreme besættelse hun har til Phoenix, og som også gør at hun tænker lidt mere på livet, og er lidt mere sammen med sine venner – hun gør rent faktisk noget, i stedet for kun at rende rundt i en selvmedlidende bobel – det har været hårdt tiltrængt.

Selvom denne serie ikke har været blandt de bedste, har jeg alle intentioner om at læse fjerde og sidste bog – jeg er trods alt nysgerrig efter at få af vide hvordan det hele ender, og hvordan det vil gå når/hvis Darina skal sige farvel til Phoenix.

Skriv et svar

