Sjælefanger af Alyson Noël

Titel: Sjælefanger
Forfatter: Alyson Noel
Serie: Riley Bloom #1
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 164
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771051421

***

Riley døde i en bilulykke, ikke mere end tolv år gammel. Nu befinder hun sig i efterlivet sammen med sin mor, far og hendes golden retriver buttercup – men uden sin storesøster Ever, som overlevede ulykken.
Livet efter døden viser sig at være alt andet end lyserøde skyer og små søde engle, og selvom det til start er ganske sjovt, og hun kan gøre lige hvad hun vil, savner hun sit gamle liv, sine venner, sit hjem, og ikke mindst sin søster.

”Jeg ville ikke have, at de vidste, hvor meget jeg savnede mit gamle liv derhjemme. Savnede det så meget, at det var en konstant smerte inden i mig.!
Citat fra Sjælefanger side 18

Alle får tildelt en opgave som de skal udføre, og for Riley viser opgaven sig at være noget helt særligt – hun skal være sjælefanger. Sammen med den noget nørdede og tumpede dreng Bodhi, skal hun tilbage til de levendes verden, og hjælpe med at overtale sjæle til at gå over broen til efterlivet – hvilket ikke altid er den letteste sag i verden, for det er de færreste sjæle som bare uden videre giver op uden kamp, og det må Riley lære på den hårde måde.

”Jeg spændte imod de tykke lærredsremme, kæmpede imod alt, hvad jeg havde i mig. Til ingen verdens nytte.
Han havde allerede vundet.
Det var godt på vej til at mislykkedes for mig. Ligesom for de utallige sjælefangere før mig”
Citat fra Sjælefanger side 101

***

Sjælefanger er første bog i Alyson Noëls Riley Bloom serie, som omhandler Evers lillesøster Riley, og hendes liv efter døden. Jeg har været ret spændt på at læse denne bog, for selvom jeg ikke er en af Alyson Noëls største fans, er hun dog stadig en ganske udmærket forfatter. Hendes bøger er utroligt populære blandt de unge og jeg tror, at en af de ting som afholder mig fra virkelig at elske denne bog (og hendes serie De udødelige) er min alder. Men derfor er det stadig hyggelig og underholdende læsestof.
Sjælefanger er desuden henvendt til et lidt yngre publikum, end bøgerne i De Udødelige serien.

Bogen er forsøgt skrevet i et meget ungdommeligt sprog, men det er desværre ikke altid at det fungerer lige godt. Der er nogle steder hvor hun falder igennem, og hvor man derfor tydeligt kan se, at bogen er skrevet af en voksen. Dog vil jeg sige, at det er langt stykke hen af vejen, er med til at henvende bogen mere til dens unge publikum, og jeg er sikker på at mange læsere i alderen, vil syntes det er fedt at den er skrevet mere ungdommeligt.

Mange har indtil videre kommenteret, at Riley er så selvisk, at det bliver irriterende, og et stykke hen af vejen vil jeg give dem ret. Dog tænker jeg også på, at Riley blot er en ung pige på 12 år, som føler sig snydt og forladt. Så passer det egentligt ganske fint ind, at hun til tider tænker lidt meget på sig selv, og er en smule besværlig.

Bogen giver et ret positivt og hyggeligt billede af livet efter døden, og det er noget jeg ret godt kan lide. Som ung er hele ideen om det at dø meget skræmmende (og for den sags skyld også når man er ældre), og jeg syntes derfor det er skønt, at hun har sørget for at bygge det op som noget smukt og godt – et sted hvor man kan udleve sine drømme og gøre netop det, som man syntes aller bedst om.

Historien er udmærket sammensat, sproget er ret fint på trods af småfejlene, og personerne ganske underholdende, men der mangler generelt en smule mere ”guf” i historien. Det er en af de ting som jeg syntes kendetegner alle Alyson Noëls bøger – de er ganske udmærkede, men der mangler lige en smule ekstra – når det er sagt, vil jeg dog understrege, at jeg syntes denne er blandt de bedre af hendes bøger. Den største kritik jeg har af denne bog er, at den er ufatteligt hurtigt læst – jeg læste den på lige over to timer, så der er altså ikke læsestof til længere tid hvis man er blandt dem der læser hurtigt.

Skriv et svar

