Immortal af Gillian Shields

Titel: Immortal
Forfatter: Gillian Shields
Serie: Immortal #1
Genre: Fantasy, Paranormal Romance
Udgivelse: 2009
Læst på: engelsk
Sider: 360
Forlag: Katherine Tegen Books
ISBN13: 9780061375804

***

Da Evies bedstemor bliver syg, og derfor ikke kan tage sig af hende mere, bliver Evie sendt til Wyldcliffe Abbey, en skole for unge piger. Det er en meget prestigefyldt skole at gå på, og gang på gang bliver Evie mindet om, hvor heldig hun er, at hun er blevet godkendt til at gå på netop denne skole.
Skolen er meget anderledes end moderne skoler, og de gammeldags regler og traditioner, er ikke lige noget som huer Evie. Samtidig er der noget på denne skole, som ikke helt er som det skal være.

Evie er ikke særligt populær på skolen, for hendes ringe herkomst er ikke noget der bliver set med milde øjne på, på en skole hvor alle er af overklassen. Til gengæld møder hun en ung mand, Sebastian, som hun begynder at snige sig ud for at møde hver aften, på trods af at der er noget inde i hende, som skriger at hun skal være forsigtig. Samtidig oplever hun mærkelige syner af en ung kvinde som ligner hende selv utroligt meget, med den forskel, at hun går igennem gangene iført tøj som gik af mode for flere hundrede år siden. Denne unge kvinde og den mystiske unge Sebastian har noget med hinanden at gøre, men hvad? Og hvad betyder det for Evie?

”As I jogged up and down, pretending to look interested, the light suddenly dimmed as though someone had flicked a switch. The shouts of the game around me faded into the thin blue sky, until the only sound I could hear was my own heart, hammering out a message of fear. I stopped paralyzed, rooted to the ground, unable to speak. The lacrosse stick fell useless from my hands. And then a girl in white walked out of the trees by the side of the field. Her long gown fluttered in the wind, her red hair hung loosely over her shoulders, and her gray eyes pierces mine. She called out, stay away from him… stay away… be careful.
Citat fra Immortal side 180

***

Denne bog lød fantastisk, og ét kig på det smukke cover, var med til at sikre, at dette var en bog jeg bare måtte læse. Desværre var den langt fra så god som jeg havde håbet.

Historien er udmærket, men den mangler saft og kraft. Den blev aldrig rigtigt spændende, den var alt for forudsigelig, og indtil flere ting irriterede mig så gevaldigt, at jeg ofte overvejede bare at lægge bogen fra mig og give op

Vi får et indblik i fortiden igennem kapitler skrevet på dagbogsform. Vi skifter altså mellem nutiden som bliver fortalt gennem vores kvindelige hovedperson Evie, og datiden som bliver fortalt gennem en flere hundrede år gammel dagbog, skrevet af Lady Agnes. Igennem denne dagbog bliver det afsløret hvordan det hele startede, hvordan det udviklede sig, og hvordan det til sidst gik helt galt. Dette er noget af det fantastiske i denne bog. Lady Agnes er en person der lever i en tid, hvor man som kvinde ikke har meget at skulle have sagt selv, og jeg kan godt lide den kampånd hun har, og den viljestyrke hun må vise for at sikre, at tingene ikke forværres yderligere.

Sebastian, som er den fyr vores hovedperson møder og forelsker sig i, er til gengæld en af de typer som seriøst går mig på nerverne. En stor del af min skuffelse over denne bog, kommer da også af, at jeg bare ikke kan snuppe ham – kombineret med det faktum, at han fylder ret meget i bogen, lagde det grundlaget for en stor del irritation, banden og svovlen fra min side af. Jeg forstår simpelthen ikke hvad vores hovedperson ser i ham, og hvorfor hun vil ofre så meget for ham – og hun er ikke den eneste, for også Lady Agnes var fuldkommen forgabt i ham, men hun havde i det mindste styrken til at se, at det aldrig ville gå.

På trods af alt det skidte, var de sidste kapitler i denne bog til gengæld fantastiske. Pludselig begyndte der at ske noget – uventede ting – og jeg kunne slet ikke lade være at læse videre. Jeg sad og var lige ved at græde, mens jeg læste de sidste par kapitler. Sebastian viser pludselig nogle skjulte styrker, og man kan ane en helt inde bag facaden, selvom det dog hurtigt er overstået igen. Jeg tror måske jeg vil forsøge mig med næste bog, for at se om stilen i disse sidste kapitler, måske går videre, men ærligt talt har jeg ikke de store forventninger.

Skriv et svar

