Pegasus af Robin McKinley

Titel: Pegasus
Forfatter: Robin McKinley
Serie: Pegasus #1
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 404
Forlag: Putnam
ISBN13: 9780399246777

***

Prinsesse Sylviianel har altid vist, at hun den dag hun fylder 12, vil blive bundet til en pegasus. Alle medlemmer af kongefamilien bliver bundet til en pegasus, sådan har det været siden alliancen mellem mennesker og pegasier blev dannet for næsten tusinde år siden, og sådan vil det altid være. Men Sylviianel er ikke helt sikker på hvad hun syntes om at skulle bindes til en pegasus, for selv føler hun sig lille, klodset og ubetydelig ved siden af disse smukke og majestætiske væsner. Oveni det, kan mennesker og pegasier ikke kommunikere særligt godt med hinanden, og ofte ikke uden hjælp fra en magiker – hvordan skal hun kunne knytte sig til en, som hun slet ikke kan kommunikere med?

Da hun er fjerde barn af kongen, er det naturligt at hun bliver bundet til fjerde barn af pegasiernes konge, og da hun møder sin pegasus for første gang, sker der noget der kan beskrives som intet mindre end magisk – de kan snakke sammen.

”The young black pegasus reached the top of the steps and danced forward, lowering its head to look into her eyes, the wings half-opening towards her (one ill-anchored flower fell out), the tiny alula-hands spreading –
That’s not till later on in the ceremony, pudding-head, she said to herself.
I know that, said a voice in her head. Aren’t you excited, or are you just a dull stupid human?
They looked at each other. Sylvi´s mouth dropped a little open, and the pegasus’ nostrils flared.
I heard that, they said simultaneously.
Citat fra Pegasus side 58

Sylvi og Ebon får det dog ikke lettere af at kunne kommunikere frit med hinanden, for selvom en del vælger at se det som en mulighed, er mange er skeptiske, og andre er direkte bange – så vidt man ved, har der aldrig været et bånd mellem en pegasus og et menneske, som det der er mellem Sylvi og Ebon. Er det farligt, eller vil det bringe godt med sig? Skal man overhovedet lade dem forblive bundet, eller skal man forsøge at skille dem ad igen? Mange er bange for det ukendte, men er der mon en grund til at frygte denne pludselige forbindelse, eller ej?

***

Dette er anden bog jeg læser af Robin McKinley, og jeg må indrømme, at jeg godt kunne gå hen og blive helt afhængig af hendes bøger. Hendes skrivestil virker ikke helt så tung som den gjorde, i den første bog jeg læste af hende; ”Dragonhaven”, men om det skyldes at jeg denne gang viste hvad jeg kunne forvente, eller om det skyldes at hun virkelig skriver lidt mindre kringlet denne gang, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Karaktererne i denne bog er vidunderlige, og Robin McKinleys persongalleri spænder over alt fra vores lidt rebelske hovedpersoner, til skurken, der går en så meget på nerverne, at man bare har lyst til at stikke hænderne igennem bogens sider, og selv kvæle ham.
Specielt vores hovedpersoners fædre, som begge er konger, er rigtigt godt beskrevet. Begge er de royale og udstråler styrke og selvtillid, de har magt og de bruger den, de ved hvem de er, og lægger ikke skjul på at deres vilje er lov, men samtidig er de bekymrede og stolte fædre, som gør alt hvad de kan for at hjælpe og beskytte deres børn, deres land og deres folk. Det er blot et af eksemplerne på de komplekse og dybe personlighedstyper vi møder igennem bogen.

Det var både en skuffelse, og en stor glæde, at finde ud af, at denne bog ikke er enkeltstående, men i stedet er første bog i en serie – en skuffelse, fordi det betyder, at jeg (og mange andre) må vente helt til år 2012 på at få fortsættelsen, og en glæde, fordi det betyder, at vi kan forvente os flere skønne historier fra dette fantastiske univers, og forhåbentligt få en lidt mere ”happy-ending” end den der var i denne bog.

Alutningen er skøn – den er ikke spor sukkersød, og den efterlader læseren med en ekstrem lyst til mere. Det er virkelig en bombe der bliver sprunget her til sidst, og jeg kan slet ikke se hvordan jeg skal kunne vente helt til 2012 for at få fortsættelsen. Robin, skriv hurtigere!
Jeg kan kun sige en ting: læs den!

2 thoughts on “Pegasus af Robin McKinley

  1. Det glæder jeg mig til.😀 Jeg har desværre ikke været til nogen bogudsalg i år eller det er måske godt det samme? xD Og jeg er heller ikke god til at spare.

    Åh, jeg får helt lyst til at smide den bog jeg er i gang med, til side og tage Pegasus frem. Den lyder fantastisk!😀

    • Sigh, Pegasus er fantastisk (!), eneste ulempe: Jeg KAN IKKE VENTE. Laughs.

      Anyhow, bogudsalget kostede mig egentligt ikke så meget igen. Hovedsageligt var det ungdomsbøger (blandt andet “den sorte hingst” 1 og 2, af sentimentale årsager – jeg elskede den serie da jeg var yngre, så nu vil jeg lige læse den igen. Hehe.). Anthow, jeg fik 7 bøger for 115 kroner – det er da ikke så ringe endda. =D

      De havde lige sådan et “køb minimim 5 bøger som er på udsalg, og få yderligere 50% rabat på prisen” – det kunne jeg da ikke sige nej til. Hehe.

Skriv et svar

