Løbeild af Suzanne Collins

Titel: Løbeild
Forfatter: Suzanne Collins
Serie: Dødsspillet #2
Genre: Dystopisk
Udgivelse: 2010
Læst i år: 2011
Læst på: dansk
Sider: 397
Forlag: Gyldendal
ISBN13: 9788702094206
Kilde: Anmeldereksemplar – Gyldendal


Kattua har overlevet Dødsspillet og er vendt tilbage til sit gamle liv – næsten i hvert fald. Hun og hendes familie er flyttet ind i den del af byen som er forbeholdt vinderne af Dødsspillet, og de har nu penge nok til, at leve det gode liv resten af deres dage. Endelig kan Kattua slappe af og komme sig over de blodige kampe, de modbydelige minder og de gruopvækkende drømme, som vækker hende hver nat – eller ikke.

Rundt om i landets distrikter, er der ved at opstå uroligheder. Kattuas og Peetas trods mod Capitol har sat gang i en større revolution, og hvis det ikke stoppes i tide, kan landet ryge ud i en krig – en krig, som med garanti vil ende med, at Capitol bomber de oprørske distrikter og derved dræber tusindvis af mennesker.
Kattua må gøre alt hvad hun kan, for at vise distrikterne at hun støtter Capitol og præsident Snow, i et forsøg på at dæmpe demonstrationerne. Lykkedes det hende ikke, vil både hendes eget og hendes families liv være i fare. Men kan hun overhovedet gøre noget for at stoppe det ulmende oprør, eller er det allerede for sent?

”Det, der så sker, er ikke tilfældigt. Det er alt for gennemført til at være spontant, for det sker på nøjagtig samme tid. Alle menneskene på torvet lægger de tre midterste fingre på deres venstre hånd mod læberne og peger dem op mod mig. Det er vores tegn fra Distrikt 12, mit sidste farvel til Rude i arenaen.
Hvis jeg ikke havde talt med præsident Snow, ville denne handling have rørt mig. Men hans ordre om at berolige distrikterne ligger stadig frisk i erindringen, så deres handling gør mig rædselsslagen. Hvad vil han tænke om denne offentligt hilsen til pigen, der modarbejdede Capitol?
Pludselig går det op for mig, hvad jeg har gjort. Det var ikke meningen – jeg ville bare udtrykke min taknemmelighed – men jeg har fremkaldt noget farligt. En kritik af systemet fra folkene i Distrikt 11. Og det var netop det, jeg skulle afværge.”
Citat fra Løbeild side 67

***

Jeg greb denne bog straks efter, at jeg var blevet færdig med ”Dødsspillet”, og ligesom ”Dødsspillet”, var denne bog umulig at slippe igen. Jeg tror roligt jeg kan sige, at dette er en af de bedste serier jeg længe har læst, og jeg kan kun varmt anbefale den til alle – unge som voksne!

Bogens handling er mindre forudsigelig i denne omgang, end den var i den første bog, og de blodige kampe og den hensynsløse vold, blandes med en god portion kærlighed og følelser – hvilket er noget der klæder historien, hvis jeg skal være ærlig, for det lægger lidt en dæmper på alt det mere voldsomme.

Hvis man forventede, at det hele ville blive nemmere for Kattua og Peeta efter Dødsspillet, kan man godt tro om. I denne bog havner de i mindst lige så stor fare som de befandt sig i sidst, bare med den forskel, at denne gang er det ikke kun deres eget liv der er på spil, men også deres families og venners. Det giver et skønt pust til historien, at tingene er spundet helt ud af kontrol i nogle af distrikterne, og man sidder klistret til siderne for at se, om Kattua og Peeta kan redde både sig selv og dem de holder af, eller om kampen er tabt på forhånd.

Man bør være forberedt på, at hvert kapitel slutter som en lille cliff-hanger – det er altså utroligt svært at sige til sig selv, at man bare lige skal læse kapitlet færdigt, og så lægge bogen fra sig, men det er blot en del af charmen ved denne serie, og noget af det der gør, at den bare ikke er til at slippe igen.

Jeg ser utroligt meget frem til, at næste bog udkommer på dansk, for med alle de spørgsmål, og alt den action der er i denne bog, kan der ikke være andet end et brag af en afslutning i vente!

8 thoughts on “Løbeild af Suzanne Collins

  1. Det er forvirrende og mærkeligt.
    Det kommer helt klart til at koste læsere. De mister dog ikke mig, for det gjorde de for lang tid siden. Bøgerne er nu ikke lige de bedste.:/

    • Ahh, sådan har jeg det også lidt – at hun har mistet mig som læser for lang tid siden. Men jeg har en ide om at give oprindelsen (stefans diaries 1) et forsøg – det er trods alt en anden forfatter der har skrevet den, så måske den er noget værd.

      Og jeg kunne godt finde på at kigge lidt på hendes nightworld serie på et tidspunkt, bare for at se om den er mere værd end VD.

  2. Det virker til at vi deler sammen holdning omkring ‘Løbeild’, for som du selv påpeger, at er handlingen lid mere forudsigelig end den første. Jeg er derfor meget spændt på, hvad du vil synes om bog tre i serien.

    • Jeg er også ret spændt på at læse den. Men jeg venter dog til den udkommer på dansk – starter jeg en serie på dansk, slutter jeg den også på dansk. Hehe. Heldigvis er der ikke så lang tid til den udkommer. =)

      Mest af alt, er jeg vildt spændt på om både Kattua og Peeta overlever – og om de finder sammen. Jeg er 100% team Peeta. Hehe. Det vil være en KÆMPE skuffelse for mig, hvis hun ender med at finde sammen med Gale – for seriøst, er der noget mere romantisk end en dreng, som hele sit liv har været hemmeligt forelsket i dig, kommet i problemer for at kunne give dig lidt brød, gør alt hvad han kan for at holde dig i live i arenaen og efterfølgende også. Sååååå Søøøød siger jeg dig. (I think I´m in love). ;D

  3. Det lyder også som en fornuftig idé. ved du noget om, hvornår den dankse udgave udkommer? Det er rigtig sødt, selvom jeg er hundred ti procet ikke bryder mig om Peeta. Jeg tror jeg har fået et helt forkert billede ind i hovedet. For mig var bog nummer tre en kæmpe skuffeltse rent slutningsmæssigt, så du må endelig fortælle mig dine egne oplevelser med den, når den udkommer.

    Tak skal du have!🙂

  4. Jeg skal have læst Genforening på et tidspunkt, for jeg ejer den, men der stopper jeg så også. Jeg synes hendes skrivestil er kedelig og handlingen er ikke den bedste.:/
    Men jeg tror at Stefans Diaries sagtens kan være god, jeg tvivler dog på om jeg vil læse den.

    Det kan godt være den er det.😉

  5. Det er det.😀 Jeg behøver ikke Eden, hvor bøger sikkert er banlyst.:/

    Den glæder jeg mig også til at få læst. Det skal være en slags genfortælling af Skønheden og Udyret.😀
    Jeg har allerede læst The Iron Witch, men den falder ikke rigtig i min smag. Nightshade har jeg til gengæld stadig til gode.😀

    Det er ikke engang en centimeter, men det er alt for meget. Gid man kunne korte det af. xD

Skriv et svar

