Update: L. J. Smith

Her det sidste stykke tid, har Tellerup udgivet en række af L. J. Smiths Vampire Diaries bøger på dansk, og der er endnu flere på vej. Personligt har jeg endnu ikke læst vildt mange af hendes bøger, og jeg må desværre sige, at jeg ikke er lige så fanget af hendes univers, som så mange andre, men jeg vil helt sikkert give disse nye bøger en chance. =)

Her er et kort udvalg af de bøger vi kan forvente at se på hylderne, det næste stykke tid:

Den første bog vi kan forvente er “Midnat”. Dette er tredje og sidste bog i L. J. Smiths The Return-serie, og sikke et cover! Indtil videre har der været to andre skønne covers i denne serie, samt fire smukke covers i den oprindelige Vampire Diaries serie, men dette er efter min mening, det smukkeste af dem alle.

Som ved de andre bøger i denne/disse serie(r), er den hvide og den grå farve dominerende. Det er et utroligt elegant cover, og jeg er vild med den måde hun sidder på – med ryggen til os, nøgen, og alligevel uden at afsløre for meget.

Anden bog som bliver udgivet har titlen “oprindelsen”, og dette er første bog i en ny trilogi, om Stefan og hans liv.
Denne serie er den nyeste i Vampire Diaries familien, men desværre er den ikke skrevet af L. J. Smith – den har blot fået hendes navn på coveret, og den følger vist ret præcist det univers og den historie, som L. J. Smith har bygget op igennem tiden.
Jeg er ret spændt på at se, hvad det vil betyde for denne serie, at den er skrevet af en anden forfatter.
Coveret er super smukt – jeg elsker de dystre farver, og personen på coveret minder mig enten om en der kæmper sig frem.

Sidst men ikke mindst, har vi bogen “Den skjulte vampyr”. Denne bog har intet med Vampire Diaries serien at gøre, men er derimod første bog i hendes meget omtalte Night world serie – endnu en serie som jeg har kigget meget på. =)

Dette cover er også utroligt smukt illustreret, og specielt den sorte blomst med ansigtet af en pige i det nederste blad, sætter tankerne i gang. Jeg har hørt rigtigt meget godt om denne serie, og denne bog kommer øverst på min liste så snart den bliver udgivet! Der er indtil videre 10 bøger i denne serie, så der kommer masser af læsestof. =)

Oh well, og så videre til nogle lidt mere uheldige nyheder: jeg sad og surfede lidt på nettet,  og faldt tilfældigt over dette:

“L.J. Smith signed a contract in 2010 to write another Vampire Diaries trilogy. The first book in the series was to be called The Hunters: Phantom, and was expected to be released in the summer of 2011. The second book of the new trilogy is entitled The Hunters: Moonsong, and the third, The Hunters: Eternity. Smith has stated that the new books will focus on Elena and her friends in college, hunting supernatural serial killers. On Smith’s November 20 blog post, she announced that barring poor sales of the upcoming trilogy, there will be another trilogy after that, bringing the series to a total of 13 novels. Unfortunately, Smith stated in her blog on the 9th of February, 2011 that she was fired by Alloy Entertainment and that ‘Midnight’ is her last book. Alloy Entertainment will be hiring a ghostwriter to continue the series. She will still be mentioned as the creator of the series on the covers of the new books but she will have nothing to do with them. Smith has asked her fans not to boycott Harper. L.J Smith has also already given Alloy Entertainment her manuscript for ‘The Hunters: Phantom’, although there are no guarantees that it will be released, let alone with any of her input.”

Teksten er hentet fra Wikipedia, men jeg har dobbelttjekket nogle af påstandene, og det ser desværre ud til, at de er gode nok. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det må være for en forfatter at miste retten til sine egne bøger/ide(!), og jeg kan kun forestille mig at det må have været et hårdt slag for L. J. Smith. Men uanset hvad, vil jeg se frem til udgivelsen af disse bøger, og jeg håber at de bliver gode.

12 thoughts on “Update: L. J. Smith

  1. Nej nej nej NEJ!!!

    Skal hun ikke selv skrive dem!!

    Nej nej nej!!!!

    Hvordan kan man tillade sig det! det er hendes bøger, hendes ide. L.J er min yndlings forfatter, og nu må hun ikke skrive sin egne bøger? Hvorfor ikke? (er ikke så god til engelsk)
    Hvem skal så skrive dem? Om må hun ikke hjælpe? Jeg fatter intet, det er hendes bøger!!!!

    Jeg fik en mail fra L.J Hvor hun skrev at det var en serie mere efter The Hunters men jeg troede da det var hende der skrev dem!

    Hvorfor er det ikke hende!!!!!!!!!!!!!?

    Ej hvor er jeg rasende!

    • Ja, jeg blev også noget overrasket over at læse dette. =(
      Men nu må vi jo se, om ikke det bliver godt alligevel – det kan jo være de vælger en god forfatter, som bygger historien op på det manuskript som L. J. Smith har indsendt. =)

  2. Jeg har læst et eller andet sted, at det var forlaget som kom op med ideen og hyrede L.J. Smith til at skrive historien. Det er derfor de kan fyre hende. Hvis det var hendes egne ideer, ville de ikke kunne fyre hende, men fordi det er forlagets, kan de tillade det. Det er en mærkelig verden.

  3. Som Altair siger, så var det forlagets idé og så blev Smith hyret som forfatter til projektet. Så på sin vis kan de vist godt tillade sig at gøre det – selvom det virker ret…grotesk på en eller anden måde. Hun har vel selv udviklet idéen og skabt små ting ved personerne, der gør, at det er HENDES.

    • Enig, enig. Det er meget… grotesk… De GAV ideen videre til hende. Hun har ARBEJDET med ideen i flere år og udviklet den. Så kan de sku da ikke bare komme og tage den fra hende!

      Nu er jeg ikke verdens største fan af hendes bøger, men det er ideen bag hele deres mærkelige stunt som går mig på!

      • Ja! Præcis! Jeg kan slet ikke forstille mig, hvor ked jeg ville blive, hvis jeg var forfatter og blev fyret af mit forlag. Det er for pokker da HENDE fansne vil læse bøger af, og ikke en eller anden forfatter, der giver sig ud for at være hende, men ikke er det! Ih, altså!

        Jeg er heller ikke den største fan af hendes bøger – synes ikke de er specielt gode… men øv, det ville jo være ligesom at fyre Stephenie Meyer?! Og så tænker man bare lige på, at L.J. Smith har skrevet på bøgerne i 10 år, og så *puff* bliver det bare taget fra hende … ej, øv.

  4. Jeg har læst, at fantasy-forfatteren Terry Brooks engang “lånte” en ide af sin agent. Betingelserne var, at han indenfor et år skulle få en bog ud af det – ellers måtte han levere “ideen” tilbage.

    Det blev til første bind i MAGIC KINGDOM OF LANDOVER-serien og siden er fulgt flere bøger. Nu var det vist nok agentens skumle plan, at Brooks under alle omstændigheder skulle have lov til at lege med den ide og i dag er der nok ingen, der kunne finde på at fyre Brooks…. og LANDOVER-bøgerne er da heller ikke det, han er mest kendt for at skrive.

    • Nej hvor sjovt – af en eller anden grund har jeg aldrig rigtigt tænkt nærmere over hvor ideerne kommer fra (vel bare en eller anden barndoms-idé om, at forfatteren selv fandt på det hele), men det lyder da som om, at forlags-ideer ,ikke er helt så sjældne som jeg havde troet. Hmm.

Skriv et svar

