Storm Glass af Maria V. Snyder

Titel: Storm Glass
Forfatter: Maria V. Snyder
Serie: Glass #1
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2009
Læst på: engelsk
Sider: 504
Forlag: MIRA Books
ISBN13: 9780778303077

***

Opal har altid været lidt af en outsider, og med hendes meget begrænsede magiske evner, er hendes fremtid blandt Sitias magikere, ret usikker. Hele hendes liv har hun arbejdet med glas, og selv er hun sikker på, at det er her hendes fremtid ligger. Da Stormdancer klanen pludselig for brug for en der kan hjælpe dem med at finde problemet ved deres glas kugler, er Opal det perfekte valg – men opgaven går helt galt og Opal havner i en yderst farlig situation.

”Raiden explained about the orbs shattering. “… when the energy is captured inside, the Stormdancer seals the orb with a rubber stopper and we transport the orb to one of our factories. But with these new orbs, as soon as they are sealed the energy bursts through them, sending shards of glass uot with killer speed. We lost two Stormdancers.”
Citat fra Storm Glass side 41

Hen af vejen begynder det at gå op for Opal, at hendes evner måske ikke er helt så ubrugelige som hun før har troet, og snart gør hun brug af sin magi på måder som er både mere effektive og langt mere skræmmende, end hun nogensinde havde kunnet forestille sig. Stormdancer klanens fremtid hænger i en tynd tråd, og kun Opal kan hjælpe dem, men vil Opals utrænede kræfter være det der redder dem alle – eller vil de blive hendes undergang?

***

Maria V. Snyder er en af de forfattere, som jeg længe har hørt meget godt om, men som jeg først nu får læst noget af. Hun er, præcis som jeg havde hørt, en forfatter der skriver rigtigt godt, og hun spinder en helt fantastisk historie sammen, om et ellers ret simpelt omdrejningspunkt. Det er skønt.

Personligt vil jeg anbefale, at man først læser denne serie efter hendes ”Study” serie, for selvom man sagtens kan læse dem hver for sig uden at misse noget, er der en del hentydninger igennem bogen, som kunne være rare at vide lidt mere om, da det er med til at forme vores hovedperson og hendes beslutninger.

Hovedpersonen Opal er en sød person. Hun er meget usikker og splittet, men når det hele begynder at se sort ud, har hun masser af mod og kampånd – hun er bestemt ikke kedelig. Eneste ulempe er, at hendes usikkerhed ind imellem kan blive en smule for meget – hun kan godt komme til at virke utroligt selvmedlidende, men heldigvis er det ikke så ofte igen.
Opal har desuden en fascinerende evne, som i denne bog udvikler sig fra at være mere eller mindre ubrugelig, til at blive noget mere speciel, for slet ikke at snakke om, utrolig farlig.

Der sker en del i denne bog, og selvom der er nogle kedelige øjeblikke hist og her, er den generelt rigtigt fangende. Anden bog i serien, Sea Glass, ligger allerede og venter, og jeg håber, at den er mindst lige så god som denne første bog i serien.

7 thoughts on “Storm Glass af Maria V. Snyder

  1. Hvis man ikke havde set det oprindelige cover først, så kunne man nemt tro det var en hvid pige på forsiden (det skulle egentlig ikke undre mig, hvis det faktisk var sandt). De burde godt have forsat i samme stil. Men det bliver nok med det cover jeg køber bogen, så den kan passe sammen med 2’eren. 😦

    Nu er jeg lidt nysgerrig. Vil du læse Glass-serien færdig eller læse Study-serien først, nu når du har fået den? 🙂

    • Kan godt forstå dig. Jeg ærger mig også lidt over at de slet ikke udgiver anden bog med et flot cover – bare et lille bitte oplag, så man kunne nå at få en bog som passer ind sammen med den anden. Så nitte. =(

      Hehe, jeg fortsætter med Glass serien og tager derefter study – jeg har desuden hørt at study skulle være bedre end glass serien, så jeg har vist noget godt i vente. =D

  2. Det ser ud til, at dette også er en af de bøger, som jeg bør kaste mig over, for jeg har kun hørt godt om den indtil videre – men jeg må se, om ikke jeg husker at kigge på ‘Study’ først 🙂

    • Laughs, jeg syntes helt klart du skal kigge nærmere på denne forfatter på et tidspunkt. Hun er rigtigt god! – jeg ved ikke med dig, men min to-read liste er kilometer lang. =D

    • Den omhandler en ung dreng som lever et ret fredeligt liv, indtil hele hans landsby bliver slagtet i en klankrig. Han bliver reddet af en mystisk fremmed og bliver adopteret ind i dennes familie – begge vil de have hævn over Lord Iida som stod for nedslagtningen af landsbyen. Han viser sig at have nogle særlige evner, og kommer ud på noget af en rejse. Den er kanon god.

      Her er lige lidt om den, som jeg fandt på saxo:
      Takeo vokser op hos ´De Skjulte´. Det lille samfund kender kun til fredens vej, men den brydes, da de skjulte folk bliver involveret i en klankrig og nedslagtes af den grusomme Lord Lida. Men Takeo reddes af Otoriklanens Lord, og de begynder en rejse, der afslører hævn og forræderi, ære og loyalitet, skønhed og magi, og ikke mindst den overvældende kærlighed. En historie fra det mytiske Japan, der henvender sig til både børn og voksne.

Skriv et svar

