Interview: Alyson Noël

I forbindelse med at Alyson Noëls bog “Sjælefanger” (bog 1 i Riley Bloom serien) snart er på vej ud på de danske hylder, har forlaget Alvilda lavet et lille “mini-interview” med forfatteren. Jeg blev super glad da de spurgte, om det var noget jeg ville poste på min blog, for selvfølgelig var det da det, så her har I lidt om den danske udgave af bogen, efterfulgt af interviewet:

”De fleste tror, at døden er enden på alt. Enden på livet, på alt det sjove.
Enden på … ja, stort set det hele. Men de tager fejl. Dødmeget.
Og jeg burde vide det. Jeg døde for næsten et år siden.”

Tolvårige Riley Bloom mister sin storesøster, Ever, i en fatal bilulykke. For selv om Ever overlever, må Riley, hendes forældre og deres hund krydse broen til efterlivet – til et sted kaldet ”Her” i en tid kaldet ”Nu”.
Livet efter døden viser sig dog hurtigt at være alt andet end harpespil og dasen rundt på skyer. Riley får hurtigt tildelt en helt særlig opgave: Hun skal være Sjælefanger. Sammen med den lidt nørdede og meget mystiske dreng Bodhi må hun vende tilbage til jorden for at hjælpe et spøgelse med at finde fred. Men det er de færreste spøgelser, der giver op uden kamp …

Interview med Alyson Noël:

Har du noget til fælles med Riley Bloom?
Faktisk minder jeg ret meget om hende. Jeg ved, hvordan det er at være den yngste i familien. Og selv om jeg ikke er så glad for at indrømme det, er jeg også berygtet for ikke at ville gi’ mikrofonen videre, når vi spiller Rock Band!

Hvordan finder du på dine karakterer?
Ærlig talt, så ved jeg det ikke helt. Ofte dukker selve historien op først. Og mens jeg så arbejder på alle detaljerne i universet, kommer persongalleriet tit af sig selv.

Hvad inspirerede dig til ”Her og Nu” – det magiske sted, hvor Riley bor?
Da jeg begyndte at skrive De udødelige, lavede jeg en masse research på emner som metafysik, kvantefysik, spøgelser, ånder, efterlivet og så videre. Alt det blev til ideen om ”Her og Nu”. På en måde håber jeg, at det er sådan, mit eget liv efter døden bliver.

Tror du på spøgelser?
Helt kort: ja! Jeg har virkelig oplevet alt for meget uforklarligt til at kunne udelukke det overnaturlige.

Hvis et spøgelse virkelig ville skræmme dig (på samme måde som ”Stråledrengene” prøver at skræmme Riley), hvad skulle det så gøre?
Da jeg skrev om ”Stråledrengene”, trak jeg rigtig meget på de ting, jeg selv er bange for. Og en sindssyg klovn med slangehår bevæbnet med alverdens tandlægebor … personligt synes jeg ikke, det kan blive meget værre! Jeg overvejede også at skrive noget om en virkelig, virkelig høj afsats uden rækværk – for jeg lider selv af højdeskræk. Men heldigvis for Riley så passede det ikke ind i historien.

Er du vokset op sammen med en storesøster ligesom Riley? Hvor mange brødre og søstre har du?
Jeg har to storesøstre, som jeg så vildt meget op til. Der er ret langt mellem os – den ene er fem år ældre end mig, og den anden ti. Jeg efterlignede dem så meget, jeg kunne. Jeg hørte den samme musik, så de samme udsendelser i fjernsynet og læste alle deres bøger. Og selvfølgelig var jeg meget mere optaget af alle ”deres” ting end af de ting, som passede til piger på min alder. Ligesom Riley prøvede jeg også altid deres tøj og makeup, når de ikke var hjemme. Men det tror jeg nu godt, de vidste!

Hvor skriver du dine bøger?
Jeg skriver altid derhjemme. Og jeg arbejder rigtig mange timer hver dag, syv dage om ugen. Men jeg brokker mig aldrig over det … for jeg synes, jeg har verdens bedste arbejde!

Har du altid gerne villet være forfatter?
Tja, først ville jeg jo være havfrue. Bagefter prinsesse. Men da jeg læste ”Er du der, Gud? Det er mig, Margaret” af Judy Blume i sjette klasse, gik det op for mig, at jeg ville være forfatter. Jeg har altid læst rigtig meget, men Judy Blumes bøger var de første, som jeg følte virkelig talte til mig. Siden da har det været min ambition at give mine egne læsere samme oplevelse.

Hvis du ikke var forfatter, hvad ville du så være?
Jeg ryster bare ved tanken. Jeg kan helt ærligt ikke forestille mig et liv, hvor jeg ikke skrev. Men jeg ville nok rejse noget mere. Jeg har allerede rejst en del – både dengang, jeg arbejdede som stewardesse, og senere som forfatter. Men der er stadig så mange steder og lande tilbage at udforske. Og ellers ville jeg vel forsøge mig med noget andet kunstnerisk – malerier, smykkedesign eller noget helt tredje.

Nævn én ting, som dine læsere ville blive overraskede over at høre om dig!
Indtil her for nylig havde jeg et fast ritual, hver gang jeg var blevet færdig med en bog: Jeg ”fejrede” det ved at gøre rent i hele huset! Men nu har jeg indset, at det altså er for trist og ynkeligt. I fremtiden udsætter jeg rengøringen og får i stedet lavet en pedicure …

Bogen har en planlagt udgivelse den 9. marts 2011, og allerede nu er toeren i serien planlagt til udgivelse engang i efteråret.
Tusind tak til forlaget Alvilda for interviewet!

6 thoughts on “Interview: Alyson Noël

  1. Jeg har en stor kø af bøger som skal anmeldes! Du kan bestemt godt se frem til tons af dem den kommende tid, for jeg er virkelig bagud! 🙂

    Lækkert, du! Det er da også ved at være for tide. at du modtager din julegave fra ham :p

  2. Fedt at se, at der er andre danske bogbloggere, der er begyndt at poste interviews! Du skriver tak til forlaget til sidst, er det så fordi interviewet er gået igennem forlaget, forfatteren og så til dig? Eller hvordan skal det tolkes?

    • Hehe, nej nej, som jeg skriver til start i indlægget, er det et interview som forlaget har lavet med forfatteren, og som de så spurgte om jeg ville poste. =)
      Super fedt.

      Jeg har dog forsøgt at starte noget interview i noget tid nu, men der er ikke rigtigt nogle af forfatterne der svarer. Hmm. Mon det er en pæn hentydning til latterlige spørgsmål? Hehe.

Skriv et svar

