Prinsesseakademiet af Shannon Hale

Titel: Prinsesseakademiet
Forfatter: Shannon Hale
Serie: –
Genre: Fantasy, Romance, Ungdom
Udgivelse: 2007
Læst på: dansk
Sider: 300
Forlag: Carlsen
ISBN13: 9788762603196

***

Miri lever et stille liv sammen med sin far og sin søster på Eskel-bjerget, men en dag sker der noget, som vender op og ned på det hele. En delegat ankommer fra Daneland med besked om, at en af byens unge piger skal vælges som landets prinsesse. Ingen tror rigtigt på ham, for hvilken prins ville vælge en simpel pige fra Eskel-bjerget som landets næste prinsesse (?), men som tingene ser ud, har de intet andet valg, end at møde på det nye akademi, hvor de skal forberedes til prinsens ankomst.

”Det har længe været skik i Daneland,” sagde den øverste delegat og skubbede den flagrende fjer væk fra ansigtet. ”efter flere dages faste og bøn udfører præsterne en ceremoni, hvori de spår om, hvilken by den kommende prinsesse skal komme fra. Derefter mødes prinsen med alle stedets ædle døtre og vælger sin brud.”

Sammen med byens andre unge piger, må Miri nu starte på akademiet, hvor hun skal lære at læse og skrive, tale, stå og gå korrekt, diplomati og økonomi, og alt hvad det ellers forventes at en kommende prinsesse skal kunne. Det er ikke et behageligt ophold pigerne skal på, for deres lærer Olana er en ondskabsfuld og hård lærer, som langt hellere ville være blevet i Danaland, end skulle undervise en flok bjerg piger. Undervisningen går i gang, men pigerne selv er stadig i tvivl; vil prinsen virkelig vælge en af dem, en pige fra bjerget?
Som prinsesse ville den valgte pige og hendes familie få et bedre liv end de nogensinde har haft, de ville leve i den frodige grønne dal, med masser af mad, smukke huse og aldrig mangle noget – det er enhver piges drøm at blive prinsesse. Eller er det?

***

Coveret på denne bog (den danske udgave) er langt fra interessant, og jeg skal ærligt indrømme at jeg kun købte bogen, fordi jeg manglede en ekstra bog for at kunne få et godt tilbud – dette var den eneste bog de havde, som så nogenlunde okay ud, og jeg tænkte, at det kunne være en ret sød børnebog at læse. Pludselig begyndte diverse bogblogs at poste anmeldelser af Shannon Hales bøger, og min nysgerrighed blev vakt, så jeg måtte hen på hylden og finde bogen frem fra gemmerne.

Umiddelbart virkede det som en bog for børn, men efter at have læst den, kan jeg roligt sige, at den også sagtens kan henvende sig til unge og voksne. Bogen handler om håb, om finde sig selv, om at få det bedste ud af en (skidt) situation, om at tage chancer og holde på hvad man mener, er rigtigt – på en pæn og civiliseret måde. Vores hovedperson Miri er en skøn person; hun er stædig, usikker på sig selv, klog og gør og siger hvad hun mener er rigtigt – uanset konsekvenserne. Igennem hende, og de andre piger i historien, formår Shannon Hale at vise os læsere, at alle har gode og dårlige sider, men også, at vi alle, netop på grund af dette, er specielle på hver vores måde. Intet er sort og hvidt, og der er ingen der er ”dumme” eller ”søde” – alle er lidt af hvert, alle begår fejl, og alle har en grund til at gøre som de gør. Det er et skønt budskab at sende.

Den eneste skidte ting er, at det ikke er en bog hvor der sker vildt meget. Det tog lidt tid før den kom ordentligt i gang, og meget af bogen omhandlede den undervisning som pigerne får på akademiet, de tvivl de har, og den interne kamp der er, for at blive den bedste. Shannon Hale skriver dog så godt, at det aldrig rigtigt bliver kedeligt, selvom tempoet er langsomt.

Alt i alt er det ikke verdens mest interessante bog, men det er en smuk historie, og specielt slutningen er super sød.

3 thoughts on “Prinsesseakademiet af Shannon Hale

  1. Det gjorde jeg. ^^, Men de er forhåbentlige de sidste for denne vinter.🙂

    Jeg synes The Iron Witch er fuld af guld. xD Men jeg glæder mig til at læse den og også Entangled.🙂 Shannon Hale er en god forfatter. Jeg har læst to bøger af hende; den første var ikke så god, men den anden var!😀 Og kan se du lige har lagt anmeldelsen ud for den ene af de bøger jeg har fået.😀

    Jeg vidste det fra starten, men det var nok fordi jeg fandt den på goodreads og der står der også serie.😀

    Hvad?O_o Det havde jeg ikke! 2012 er lang tid, men Robin McKinley skriver også godt, så det må være grunden.😀 Jeg har godt smugkigget på slutningen, det gør jeg altid inden jeg starter på en bog. Jeg kan ikke lide at overraskes og så er det sjovt at gætte sig frem til, hvad der mon vil forårsage slutningen.😀

    • Hej Mette,

      Jeg har ikke hørt noget om en toer – desværre. Slutningen kunne sagtens lægge op til en toer tho. Så jeg håber. Har du hørt noget om at der skulle komme en toer på et tidpunkt? =)

      Godt at du kan lide den – det er en super sød historie. =D

Skriv et svar

