Firelight af Sophie Jordan

4 stjerner

Titel: Firelight
Forfatter: Sophie Jordan
Serie: Firelight #1
Genre: Paranormal Romance, Fantasy
Udgivelse: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 323
Forlag: Harperteen
ISBN13: 9780061935084

***

Siden hendes draki manifesterede sig da hun var 11 år gammel, har Jacinda altid været speciel. Ikke nok med at hun er draki, i en verden domineret af mennesker, men hun er også den eneste ilddraki i flere generationer. Der er store forventninger til hende, og selvom hun ikke er sikker på at hun ønsker at leve op til disse forventninger, er det sidste hun havde drømt om, at skulle stikke af med sin mor og søster, og leve skjult i menneskenes verden.

“Leaving the pride is no big deal for Mom and Tamra. I know that at once. Mom deliberately killed her drake years ago, let it wither away from inactivity once it became obvious Tamra would never manifest. I guess she did it so my sister wouldn´t feel so alone. An act of solidarity.
I´m the only one who feels connected to the pride. The one who will suffer if we leave.
”Don´t you see how much easier, how much safer it would be if you just let your draki go?”
I jerk as if slapped. “You want me to deny my draki? Become like you?” A dormant draki passing for human? I toss my head side to side. ”I don´t care where you take me, I won´t do that.
I won´t forget who I am.”
Citat fra Firelight side 32

Jacinda har svært ved at vænne sig til, at leve blandt mennesker. Det eneste lyspunkt i hendes hverdag er Will. Af en eller anden grund får Will hendes draki til at føle sig i live, og så længe han er i nærheden, frygter hun ikke for at den skal syne hen og dø. Der er bare et lille problem; Will og hans familie er draki jægere, og jo tættere hun kommer på ham, jo større fare sætter hun sig selv i.

***

Jeg har altid holdt af at læse bøger om drager, så jeg var ret spændt på at komme i gang med denne, og se, hvad dette univers og denne forfatter havde at byde på.

Bare ét kig på denne bogs magiske forside var nok til at overbevise mig om, at dette var en bog jeg bare måtte læse. Sophie Jordan skriver fantastisk godt, og jeg er vild med hendes personer og hendes univers – det er sjældent, syntes jeg, at man ser et univers, hvor dragerne holder sig tilbage og ikke gør modstand, men det er netop hvad der sker i denne bog; dragerne er de jagede og menneskene er jægerne. Vidunderligt twist.

Jeg vil dog lige påpege, at vi ikke som sådan møder rigtige drager. Hvad vi i stedet møder er væsner som er halvt drage og halvt menneske, også kendt som Drakier. Så vidt jeg har forstået det, er det nok mere korrekt at sige, at de er drager som kan forvandle sig til mennesker, men umiddelbart er det ikke sådan beskrivelserne i bogen virker på mig.

”Guess you´re not an enkros,” he says. “You´re a … dragon.”
I can tell he has a hard time saying this. I almost smile.
“No. I´m not an enkros. And we´re not dragons. Not in a long time. We just descend from them.
We call ourselves drake.”
Citat fra Firelight side 252

Vores hovedperson Jacinda som er draki, bliver forelsket i Will på trods af at hun ved, at han er en draki jæger. Bare det at hun er i nærheden af Will, er med til at holde hendes draki i live, og på trods af moderens ihærdige kamp for at slå den ihjel og gøre Jacinda til et helt almindeligt menneske, vil hun gøre hvad som helst for at holde den del af sig i live, også hvis det betyder at være så tæt på en jæger. En stor del af bogen omhandler hendes egen kamp for at holde sin draki i live, og hvor svært det bliver hen af vejen, så dét, at der ikke skal mere til end hans tilstedeværelse for at holde den i live, virker lidt som, at springe over hvor gærdet er lavest.

Jeg havde desuden håbet på, at se noget mere vildskab fra vores hovedperson, da hun jo er både drage og menneske, men det virker som om, at drakien kun er en form de kan skifte til, mens deres personlighed forbliver den samme – 100% menneske, med følelser, frygt, tonsvis af forvirrende tanker, og ingen ekstra kampånd, vildskab eller lignende.

På trods af ovenstående ulemper er dette en skøn bog med masser af spændende twists og overraskelsesmomenter hen af vejen. Det var svært at forudse hvad der ville ske næst, og selv med dens ulemper, er dette en af de bedre bøger om drager, som jeg længe har læst.

14 thoughts on “Firelight af Sophie Jordan

  1. Det kender jeg godt til. 😉 Men glad dig til du kan læse dem. 😀

    Det synes jeg også er mærkeligt. Det sendes fra to lande, men de er jo begge fra amazon, så de burde gøre det begge steder. Men jeg er også ligeglad, bare jeg kan få dem i denne uge. 😀 Sjovt nok, selvom de sender ordren i flere pakker, kommer de altid omkring samme tid. xD

    Paranormal, helt klart paranormal. Jeg ser den ikke rigtig som fantasy. Så du har placeret den rigtigt. 😀

    • Uha, det er svært at sige. Jeg var ret glad for både Jacinda og Will (specielt Will er ret sød), og så var jeg vild med drakierne – ideen bag dem og de forskelligheder der var iblandt dem. Jeg ville sådan have ønsket, at de havde fortalt mere og drakierne og deres “univers”… Måske i næste bog. Jeg kan næsten ikke vente. =D

    • Oss her, jeg kan simpelthen ikke stå for bøger med/om drager. Og denne er helt klart værd at læse (også)! Hehe. =D

      Jeg syntes hele tiden min liste vokser også, der står lige over 400 bøger på den nu. =S

  2. Uha ja, de udgaver har jeg kigget på. Det er virkelig flot det hvor man kan se, at hun skriger. Overvejede lidt om jeg skulle vente og købe dem når de udkom. Men kunne ikke vente og havde et gavekort til Saxo.com hvor de var billige i de andre udgaver. Hehe.
    Skal du læse den jeg har linket til her? (:

  3. Mon ikke vi får mere at vide om drakierne i næste bog med den slutning Firelight har? 🙂 Jeg har svært ved at forestille mig andet.
    Jeg kan også bedst selv lide at hører om drakierne, og menneskeverden kedede mig faktisk en del.

    • Det håber jeg i hvert fald at vi gør, specielt når man tænker på at hun skal stå til ansvar for at have afsløret deres store hemmelighed m.m.
      Men jeg er lidt spændt på at se hvad der kommer til at ske mellem Jacinda og Will, og ham den anden (ham der er draki – kan ikke lige huske hans navn på stående fod). Hmm.

    • Denne bog er desværre ikke udkommet på dansk endnu – jeg har heller ikke hørt om, at nogle af forlagene skulle have planer om at udgive den, så det er desværre ikke sikkert at den kommer på dansk overhovedet. Desværre. Men vi krydser fingre. =)

Skriv et svar

