Skyggeland af Alyson Noël

Titel: Skyggeland
Forfatter: Alyson Noël
Serie: De udødelige #3
Genre: Paranormal Romance
Udgivet: 2010
Læst på: dansk
Sider: 382
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771050301

***

Damen er blevet forbandet af den hævngerrige Roman, og nu kan selv den mindste berøring mellem ham og Ever, betyde den visse. Det ser sort ud for dem, men Ever ved, at Roman har en modgift – spørgsmålet er bare, om hun er villig til at betale den pris han kræver for den.

” ”Så jeg beder dig – så rimeligt og fornuftigt, som jeg overhovedet kan – vil du ikke nok hjælpe mig med at ophæve virkningen af det, du har gjort ved Damen, så vi alle sammen kan komme til at leve vores liv uden at genere hinanden mere end højest nødvendigt?”
Han kniber øjnene helt sammen og ryster langsomt på hovedet. ”Sorry, darling. Prisen ligger fast. Spørgsmålet er kun, om du vil betale den eller ej.” ”
Citat fra Skyggeland side 101

I mellemtiden gør Ever alt hvad hun kan for at finde en løsning udenom Roman, samtidig med at hun forsøger at passe sine pligter som veninde, og er nødsaget til at finde sig et sommerferiejob for at få sin tante Sabine af nakken. På sit nye job møder hun Jude, en ung og charmerende surfer type, og hun fornemmer straks en form for kemi mellem dem. Hun kan fornemme på Damen at han er jaloux, men inderst inde ved hun selv, at der ikke er andre for hende end ham, eller er der?

”Hans mundvig søger opad, mens hans øjne studerer mine. Jeg vender mig mod væggen – mit hjerte hamrer, og mine kinder blusser – det tager mig et øjeblik at få mig selv under kontrol.”
Citat fra Skyggeland side 127

***

Skyggeland er en udmærket bog, men den har så mange mangler og så store irritationsmomenter, at jeg desværre ikke kan give den mere end to stjerner. Det er ret ærgerligt, for efter at have læst Blå Måne som jeg syntes var ret god, havde jeg højere forventninger til den end dette.

Damen skal godt nok forestille at være 600 år gammel, men han bliver simpelthen for kedelig i denne bog. Hele konflikten med at han og Ever ikke kan røre hinanden, lader ikke til at genere ham vildt meget, og hans konstante snak om karma og at få det man har fortjent, bliver simpelthen for meget til sidst. Han trækker sig gang på gang væk, og ændrer sig selv, grundet hans hårdnakkede tro på karma, og på, at han står i vejen for at Ever kan træffe sine egne valg. Det er præcist det samme som der har været i de to foregående bøger, og jeg er ked af at sige det, men det er altså Old News.

Også Evers veninde Haven går mig på nerverne i denne bog. Hun har altid været en lidt speciel person, som jeg aldrig rigtigt har kunnet relatere til, men i denne bog bliver det simpelthen for meget. Hun snakker konstant om at Ever holder hemmeligheder for hende og Miles, og at det ikke er sådan noget venner gør, mens hun meget dobbeltmoralsk selv har en del hemmeligheder, som hun ikke vil ud med. Og ikke nok med det, så accepterer Ever bare kritikken og har dårlig samvittighed, i stedet for at konfrontere Haven med, at hun også selv er sådan.

Jeg kan dog godt lide at Alyson Noël introducerer den søde og charmerende Jude i denne bog, for personligt kan jeg noget bedre lide ham, end Damen, og selvom jeg tvivler på at Ever går hen og vælger Jude i sidste ende, har man vel altid lov at håbe. =)

Alt i alt er jeg ret skuffet over denne bog. Jeg er vild med ideen bag den: at Ever skal finde modgiften så hun og Damen kan være sammen igen, men der sker simpelthen for meget i denne bog, og ind imellem virker det som om at Alyson Noël glemmer alt om modgiften og koncentrerer sig meget mere om alt muligt andet.
Jeg har dog stadig planer om at læse næste bog i serien ”Sort ild”, for jeg kan ikke komme udenom, at jeg er nysgerrig efter, at finde ud af hvad det hele ender med, og jeg kan jo kun håbe, at næste bog, bliver meget bedre end denne.

11 thoughts on “Skyggeland af Alyson Noël

  1. Syggeland faldt heller ikke i min smag. Der sker alt for mege, og der bliver fuldt op på alt for lidt af det. Da jeg var færdig med bogne, var jeg sågar i tvivl om, hvad der var den egentlige handling. Hvad synes du i det hele taget om Evermore-serien?

    • Generelt er jeg ikke vildt betaget. Første bog var lidt en skuffelse, anden bog blev bedre, så jeg håbede at det bare var en skidt start, men efter denne bog, tror jeg ikke rigtigt på det. Jeg regner dog med at give den næste en chance, om ikke andet, så fordi at jeg er ret nysgerrig efter hvordan det hele ender.

  2. Det lyder ikke som om, jeg har misset noget ved ikke at læse videre i denne serie. xD Fandt Ever overhovedet en kur eller fortsætter søgen i den næste bog?

    • Nope, du har ikke misset meget – der er i hvert fald mange andre bøger derude, som er bedre. Jeg regner dog med at læse videre, i håb om en lykkelig slutning. Hehe.

      Og nej (igen), ingen kur i denne bog, måske i næste – snarre en veninde der kommer ud på et sidespor.

  3. Jeg er ikke færdig med bogen…Men syntes også det der karma pjat er træls at læse om, igen og igen og igen

    Håber bare den ender ordenligt

    • *nods* det håber jeg også, der er også lidt derfor jeg bliver ved at læse serien – jeg er en sucker for lykkelige slutninger. Hehe.
      Men ja, den der konstante karma-snak der er i denne bog, er virkelig ved at gå mig på nerverne – jeg håber det bliver dæmpet lidt til næste bog!

  4. Heldigvis er der det.🙂 Jeg ville stoppe med at læse, hvis der kun fandtes elendige. xD Mon ikke der kommer en lykkelig slutning? Alyson Noël virker som én, der vil skrive en lykkelig slutning, der er så sukkersød at det giver kvalme. xD
    Der skal sikkert gå en del bøger med jagten på kuren. Det kunne godt virke som om, det er et plot der vil løbe over flere bøger.

    • Tjo, om ikke andet kan jagten på kuren give en rød tråd igennem de næste par bøger – også selvom hun har en tendens til at glemme den røde tråd lidt. Hehe. Oh well, jeg er færdig med den lige nu (og jeg må sige, at jeg er lidt lettet) så nu er det tilbage til Brent Weeks The Black Prism. Tænk engang, den bog har jeg været i gang med siden Oktober måned – det er noget af en moppedreng at kæmpe sig igennem kan jeg godt sige dig. Fik du forresten læst de andre af hans (Night angel trilogien)?

  5. Jeg har lige læst inde på forlagets hjemmeside (alvilda) at De Udødelige vil blive en tv serie, noget med at bøgerne er under option hos Warner!
    Gad godt vide om det passer😀

    • Det her er første gang jeg hører om det, men det ville da være fedt. Jeg tror der er potentiale i at lave den til en serie, på trods af, at jeg ikke er verdens største fan af bøgerne.

      Anyhow, hvis forlaget skriver det, kan jeg ikke forestille mig andet, end at det er sandt. =) Men 1. jeg tror der går en del år endnu og 2. der er jo mange projekter som må opgives af forskellige årsager hen af vejen. Fingers crossed for, at alt går godt med dette projekt. Hehe. =D

Skriv et svar

