Når mørket falder på af Margit Sandemo

Titel: Når mørket falder på
Forfatter: Margit Sandemo
Serie: Heksemesteren #3
Genre: Fantasy, Ungdomsbog
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 237
Forlag: Jentas
ISBN13: 9788776771973

***

Tiril og hendes venner er kommet på sporet af Tirils herkomst, men de har stadig en del ubesvarede spørgsmål – hvem er hun, hvem er hendes forældre og hvor kommer hun fra? Sporet fører dem ud på en lang rejse, i en søgen efter et sted, som menes kun at være et sagn.

”Hvis vi skal have det hele med, må jeg gå meget langt tilbage i tiden.”
”Ja tak,” sagde Erling.
”Men husk, at det kun er et sagn! Tiveden er fuld af sagn og myter.”
”Det passer os godt,” sagde Tiril. ”Vi er alle begejstrede for disse historier, som man aldrig rigtigt kan placere. Om, de kun er opdigtede fortællinger, eller om der er et gran af sandhed i dem.”
Citat fra Når mørket falder på side 87

Med sig har de baronesse Catherine van Zuiden, en yderst farlig kvinde hvis tingene ikke går som hun vil have det. Móri og Erling holder begge skarpt øje med hende, for hvem ved hvad hun kunne finde på at gøre mod den søde uskyldige Tiril.
Det bliver en farefuld og dyster rejse for Tiril og hendes venner, og i skoven lurer langt mere end blot rovdyr og gamle forbandelser – spørgsmålet er bare, om de er stærke nok til at modstå den ondskab der lurer i mørket?

***

Denne tredje bog i heksemesterserien er rigtigt god – ikke lige så god som anden bog, men stadig en hel del bedre end første bog, og det sværeste ved at skulle anmelde den var, at finde ud af, om den skulle have tre eller fire stjerner. Den får, som I kan se, lov til lige at snige sig op på de fire stjerner, for den har nogle helt fantastiske elementer over sig, og der er fart over feltet hele tiden.

Jeg er lidt skuffet over starten af bogen, ikke fordi den er dårlig, men fordi jeg havde håbet at den ville starte hvor anden bog stoppede. Det var ikke tilfældet, og der går derfor en del tid før, at vi får svaret på de spændende spørgsmål, der blev stillet til slut i forrige bog.

Tirils søgen efter at finde ud af hvem hun er, fører dem ud på en længere og ret farefuld rejse. Vi hører om gode og lyse øjeblikke, men for det meste er denne bog domineret af uhygge og mysterier. Vi får en ret lang introduktion til Baronesse Catherines liv inden hun møder vores tre rejsekammerater, og hun er mildest talt sådan en person som man elsker at hade – hun gør i hvert fald ikke meget for at man skal syntes om hende, og selv den blide og forstående Tiril mister tålmodigheden med hende.

På trods af at der hele tiden sker noget, og det for det meste er ganske spændende, sidder jeg tilbage med en følelse af at historien aldrig rigtigt når sit højdepunkt – som om der lige mangler en smule ekstra, hvilket er ret ærgerligt, for det sætter en dæmper på min begejstring.

Den sidste korte del af bogen (10 sider eller lignende) ændrer sig desuden markant, da historien pludselig bliver fortalt i jeg-person. Det er sådan lidt mærkeligt og en smule svært at vænne sig til, men alligevel også ret sjovt og interessant. Jeg håber ikke det er noget forfatteren har tænkt sig at gøre for meget i, men med det som netop sker på det tidspunkt i bogen, er det med til at gøre handlingen mere personlig og derved også mere intens.

9 thoughts on “Når mørket falder på af Margit Sandemo

  1. Det er jo også det vigtigste, at det bliver pænt og holder. Og nogen ekstra billeder til skader vel ikke? Det er jo gode minder.😀

    Uh, det lyder hyggeligt at læse sammen. Jeg synes nu også det er svært at finde venner der læser. De fleste af mine venner gider ikke røre en bog og det eneste de gider læse, er Harry Potter, men det kun fordi det er noget fra barndommen.:/

    Det lyder nu som et hyggeligt nytår.😀 Kan godt forstille mig der er gang i den inde i London. Det må være vildere end i København. xD

    • Yeps, pænt skal det være, men det tager sin tid. Jeg er spændt på at se om det bliver godt når det engang bliver færdigt. Fingers crossed.

      Hehe, er det ikke noget med, at de fleste af jer bor omkring KBH – eller i hvert fald i nogenlunde transportafstand af KBH??? Altså dig, rebecca, majasol og nicoline. Nu ved jeg ikke hvor meget I kender hinanden indbyrdes, men indtil videre har det virket som om en del af jer kender hinanden…?!? =)

  2. Jentas har ikke svaret min mail endnu. Jeg venter lige med at høre fra svar fra dem, så jeg derfra kan finde ud af, om jeg skal købe den eller vil modtage den. Det er nemlig dumt at bruge penge på bogen, hvis jeg får et positivt svar fra dem, you know?🙂 Også selvom det betyder jeg må vente lidt endnu på at få læst bind 3.

    Jeg er overrasket over, at slutningen af Heksemesteren #3 går hen og bliver jeg-fortæller. Gad vide om det fortsætter i bind 4.. Hm. Og tak fordi du lige fortalte det!🙂

    Jeg kan virkelig godt lide, at Fallen #3 stadig har det dér gothic cover, men at det ikke går hen og fuldstændig dominere hele coveret, på samme måde som med de to andre bøger. Jeg elsker coveret mere end de to andre – og dem kan jeg også rigtig godt lide!🙂

    • Hehe, ja, det kan jeg så godt forstå. Bliver spændende at se hvad de siger. =) Men uanset hvad, så glæd dig til 3. bog, for på trods af at den ikke er lige så god som den forrige, så får man stadig en masse svar, plus at der begynder at blomstre en smule kærlighed. =)

      Uhh, spørgsmål forresten… Hvem vil du sige det er på coveret af anden bog – Tiril eller Erling?

      • Kære I tvivlere af om hvorvidt det er Tiril eller Erling på forsidecoveret af Heksemesteren 2, kan jeg sige, at det da selvfølgelig er Tiril. Vi synes det er ret tydeligt, at det er en kvinde🙂 Erling er for øvrigt også beskrevet som en køn mand, og Tiril er jo som udgangspunkt ikke en køn person (men vi kan afsløre at det bliver hun senere i serien :-D) Men vi er da interesserede i at vide, hvordan man bliver i tvivl om det er Tiril eller Erling! Venligst Jentas redaktionen

  3. Det var en skam. Jeg ville også gerne værre blevet da jeg var der i sommerferien, men der var ikke penge nok.
    Var du så en tur i de forskellige Waterstones, og rundt og se de forskellige seværdigheder?

    Det gjorde jeg, hvad med dig?

    • Hehe, jeps, var i et par Waterstones (den i Harrods og den i lufthavnen), men det var Foyles som tog pusten fra mig – hold da op de havde mange bøger. =D

      Vi vandrede rundt fra den ene seværdighed til den anden, det var så hyggeligt. Jeg var ret betaget af National history museum, det var utroligt flot. =)

      Vi er allerede nu begyndt at spare sammen til at tage af sted igen – forhåbentligt omkring sommerferien denne gang, så vi for alvor kan nyde alle de flotte parker. Parkerne var skam smukke nok her om vinteren, men jeg tror de er langt flottere om sommeren. Hehe.

  4. Dem var vi så ikke i, men den der ligger på Picadilly er RIGTIG stor. Foyles var jeg ikke så vild med, syntes ikke rigtig at de havde noget. Hvorimod Waterstones på Picadilly har rigtig meget af alt. Men den har også 6 etager, café og resaurant. Selvom Foyles skulle værre europas største syntes jeg Waterstones på Picadilly virkede større.

    Jeg kunne godt tænke mig at have været på National History Museum. Det må blive en anden gang.

    Det kan jeg godt forstå. Hvis ikke det var fordi jeg skulle til Berlin inden sommerferien, og jeg skal til at i 3. g ville jeg også spare sammen til det.
    Parkerne er rigtig flotte om sommeren, og det er hyggeligt at man kan købe take-away mad og tage det med hen i parken. Det gjorde vi den allerførste aften vi var der. Vi boede på Gloucester road som lå tæt på Kennsington Gardens, altså der hvor Prinsesse Diana boede.

    • Okay, jeg anede ikke der lå en stor en der, men jeg skal da helt klart tjekke den ud næste gang jeg skal til London – tak for tippet. =D
      Og hvilken Foyles var du i? Der er jo flere, og jeg skal ærligt talt sige, at jeg syntes den havde ekstremt meget – fem etager med bøger fra gulv til loft – den var enorm.

      Hvis du en gang skal på National History museet, så sæt en hel dag af til det. Kæresten og jeg brugte lige over 3 timer på lige under halvdelen, så måtte vi smutte, for vi havde en masse andet vi også skulle nå – deres dinosaurus del fx var vildt flot!

      Uhh hvor det lyder hyggeligt med take-away og så et smut i parken. =) Vi boede lidt længere ude, i chiswick, ikke så langt fra holland park hvis jeg ikke husker meget forkert. =)

Skriv et svar

