Nightshade af Andrea Cremer

Titel: Nightshade
Forfatter: Andrea Cremer
Serie: Nightshade #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 454
Forlag: Philomel
ISBN13: 9780399254826

***

Calla har altid kendt sin skæbne: hun er en alfa, hun skal færdiggøre skolen og derefter blive forenet med den sexede alfa ulv Ren Laroche. Sammen skal de lede deres flok og beskytte et sted som vil blive udpeget til dem af de keepers som de tjener. Sådan er det blevet bestemt da hun blev født, og Calla har da også været ganske tilfreds med det liv der venter hende, indtil hun møder Shay.

”Heat flared along my skin where his fingers held me fast. I waited a moment too long, watching him, memorizing his features before I snarled and shrugged off his hand.
”Wait—” he said, and took another step toward me.
What if I could wait, putting my life on hold in this moment? What if I stole a little more time and caught a taste of what had been so long forbidden? Would it be so wrong?”
Citat fra Nightshade side 7

Da Calla redder Shays liv bryder hun alle regler, og da hun oven i købet skifter fra ulv til menneske foran ham, og derved afslører sin sande natur, sætter hun både sit eget, såvel som hans liv, på spil. Få dage senere starter Shay på samme skole som hun går på, og hans interesse for Calla falder ikke i god jord hos hendes flok eller Alfa hannen Ren. Af The keepers får hun besked på at passe på Shay, men hvem han er eller hvorfor får hun ikke af vide, og hun begynder snart at stille spørgsmålstegn ved mange af de ting hun altid er blevet fortalt.
Sammen begynder hun og Shay nu at grave i fortiden, og stille og roligt begynder der at tegne sig et langt mere dystert og blodigt billede af historiens gang, end den Calla har fået fortalt.

”I want to know what your world is. I´m part of it now.”
“No.” I loosened my grip on the wheel. “You can´t be part of it. You´re only a human. I don´t want you to get hurt.”
When he didn´t speak, I looked at him. He was watching me, but the fear in his eyes was gone.
“It´s not just about me,” he said.”It just doesn´t seem you know as much as you should about these masters of yours. The witches who rule the world.”
Citat fra Nightshade side 185

***

Dette er mit første læsemøde med varulve-delen af den paranormale genre, og det bliver så absolut ikke mit sidste. Det er virkelig lang tid siden, at jeg har fundet en bog, som jeg så ivrigt har læst.

Andrea Cremer har bevæget sig ud på tynd is med sine varulve, for det kan være svært at balancere det menneskelige og det dyriske så det virker realistisk og godt, men det formår hun til fulde. Det dyriske og det menneskelige lever side om side i denne bog, i konstant harmoni, og det er svært ikke at føle sig lidt ”wolfy” når man sidder og læser.

Vores hovedpersons følelser for de to vidt forskellige fyre er også helt fantastisk spændende. Begge er de specielle, og selvom jeg personligt hælder mest til den ene af de to fyre, er der alligevel et eller andet der gør, at jeg ikke helt kan slippe den anden – præcis som vores hovedperson. Begge har de deres charmerende sider, begge har de deres ulemper, og begge har de en plads i både mit og hovedpersonens hjerte. Det bliver super spændende at se hvordan Andrea Cremer har tænkt sig at udvikle dette, for netop denne kærlighedskonflikt har fyldt meget i denne første bog.

Bogen har dog også nogle down-sides som lige bør nævnes kort. For det første er Calla en kriger, hvilket der bruges en del plads på gentagende gange at minde os om, men så snart det kommer til Ren eller Shay, er hun blød som smør og kan hverken det ene eller det andet. For det andet omhandler bogen to grupper af ulve, en klan af keepers, lærere, m.m. så der er rigtigt mange personer at holde styr på – jeg blev ind imellem en smule forvirret.
Og sidste men ikke mindst, var historien ind i mellem en smule for forudsigelig. Der kommer skam en del spændende twists hen af vejen, men også mindst lige så mange forudsigelige ting.

Hvad jeg elsker ved denne bog er universet. Det er utroligt dybt og man kan mærke at der er lagt meget arbejde i det. I denne bog får man en introduktion til universet samt et lille sneak peak ind i alle dets mange hemmeligheder, og jeg ser virkelig frem til at få mere af vide i næste bog.

Afslutningen er meget dramatisk og virelig en cliff hanger, og alt i alt kan jeg sige, at dette er en serie med stort potentiale. Bogen får top karakter på trods af dens ulemper, for jeg den er fantastisk, og jeg glæder mig helt vildt til næste bog udkommer.

14 thoughts on “Nightshade af Andrea Cremer

  1. Det lyder som en god bog. 🙂 Jeg har heller ikke læst så forfærdelig mange bøger om varulve i centrum (altså, de optræder jo lidt i Sookie Stackhouse, The Mortal Instruments og Twilight…), udover Shiver af Maggie Stiefvater, så måske jeg skulle kigge nærmere på Nightshade en dag? 😉

    • Nu er det selvfølgelig mit første møde med varulve delen, så jeg har ikke så meget at sammenligne den med, men jeg syntes helt klart du bør læse den en dag! Den er super god… =)

      Og jo, når du sætter det op på den måde, har jeg jo egentligt været henne over enmet før, for Twilight har jeg da oss læst, samt Cassandra Clares og Sookie Stackhouse, men tja, aldrig før hvor det var en hovedperson som var varulv. Hehe.

  2. Jeg ser frem til Nightshade sidst i december, hvor jeg skal have fingrene i den.

    Så du forresten nyhederne her til aften? Alyson Nöel var nemlig blandt dagens nyheder, hvor et par fans havde fået lov til at møde hende, eller sådan noget

  3. Hehe – du venter altså på den danske udgave eller???

    Nej, jeg fik ikke set nyhederne, men jeg var inde i Lyngby her i dag og møde hende. Altså, jeg fik signeret min bog. Wee…
    Men jeg har læst om mødet mellem hende og de to piger på hendes blog. =D

  4. Nogen der har læst to’eren Ulveskæbner? 🙂
    Og så har jeg hørt at der kommer en 3’er som vil hede Bloodrose, hvilkket er en smule snyd da jeg selv har planer om en bog under samme navn :b

    • Har endnu ikke fået den læst, nok mest pga. min egen lille protest over det voldsomt grimme cover de har valgt at give anden bog i den engelske version (tud)…
      Og ja, Bloodrose er titlen på 3. bog i serien – jeg udgiver faktisk et indlæg i dag eller i morgen om coveret. Hehe, jeg er sikker på at du også kan bruge titlen til din bog – lyder spændende at du skriver – hvilken genre?

    • Jeg formoder du mener, at denne bog burde have været kategoriseret en fantasy i stedet for en paranormal romance…???

      Jeg tænkte meget over det, for jeg ved godt at en del skriver fantasy, men der er nogenlunde lige så mange som skriver romance, så jeg valgte at lægge den hvor jeg selv syntes den hører bedst hjemme, og det er under paranormal romance, da kærlighedskonflikten er det gennemgående tema i bogen… hehe. =)

  5. Det er en helt fantastisk bog 🙂 Hvis ikke der findes efterfølgere til den, håber jeg det komme. Den kan helt klart anbefales.

Skriv et svar

