Blå Måne af Alyson Noël

Titel: Blå Måne
Forfatter: Alyson Noël
Serie: De udødelige #2
Genre: Paranormal Romance
Udgivet: 2010
Læst på: dansk
Sider: 347
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771050295

***

Ever begynder at acceptere sin fremtid som udødelig, samt de evner der følger med, men lige så fedt og sjovt det kan være at have særlige evner og aldrig skulle dø, lige så besværligt og irriterende kan det også være. Hun kan stadig høre alt hvad folk tænker, og se hele deres livshistorie ved blot en berøring, og hun har ofte svært ved ikke at reagere på det. Hun er desuden begyndt at blive stærkere, vokser mere, og hendes faster Sabine er altid over hende, klar til at takle et hvilken som helst teenager problem der kunne opstå, hvilket ikke altid er det fedeste, når man forsøger at holde visse ting skjult.

”Lige siden jeg blev hjemsendt fra skolen, har Sabine holdt godt øje med mig. Og det blev lige en million gange værre, da hun kom hjem med en stak selvhjælps bøger af typen Hvordan man opdrager en teenager i disse svære tider og Din teenager og massemedierne (og hvordan du tackler det!). Hun gik straks i gang med at understrege de mest foruroligende tegn på pubertetsadfærd og granskede mig for symptomer på dem.”
Citat fra Blå måne side 19

En ny dreng starter på skolen, en lækker og charmerende fyr, som Ever af en eller anden grund ikke rigtigt bryder sig om. Og da Damen pludselig rammes af en mystisk sygdom der truer med at slå ham ihjel, er Ever ikke i tvivl om, at den nye dreng har en finger med i spillet.

 ”Okay, han ser pissegodt ud. Han har dybblå øjne, solbrændt hud, lyst, pjusket hår, og hans påklædning balancerer perfekt mellem afslappet og tjekket. Men der er et eller andet ved ham, som får mig til at tænke: Lad mig komme væk!”
Citat fra Blå måne side 35

I et desperat forsøg på at redde Damen tager Ever til Sommerland, et magisk og gådefuldt sted, hvor alt kan lade sig gøre. Ever står pludselig med sit livs valg, for på den ene side kan hun redde Damens liv og leve lykkeligt sammen med ham resten af hendes udødelige liv, men på den anden side, kan hun opgive sine kræfter og sin udødelighed, rejse tilbage i tiden og forhåbentligt forhindre den tragiske ulykke der dræbte hele hendes familie.

***

Første bog i denne serie – Evermore – var en ganske udmærket bog. Personligt oplevede jeg, at jo længere der gik efter jeg havde læst den, jo mere uimponeret blev jeg. Det kan måske skyldes at jeg har læst en masse andet siden da, og jeg pludselig begyndte at se, hvor meget den egentligt mangler. Af andre fik jeg af vide, at etteren var udmærket, men at de næste par bøger blev bedre, så det var jeg spændt på at se om passede.

Jeg kan sige, at toeren er en del bedre end etteren – præcist som jeg havde fået fortalt. Meget af det der manglede i etteren, kommer til udtryk i denne, og det er som om der sker mere. Vores hovedperson er til tider en tand for forgabt i Damen, og hun virker ofte som en lille pige ved siden af ham (undskylder for ikke at tage sig nok sammen og lover at gøre det bedre), og alt i alt begynder hun at minde mig om Bella i Twilight, der bare ikke kan klare sig uden sin ”soul-mate” – lidt irriterende. Der er dog alligevel et eller andet, som gør at det hele hænger bedre sammen i denne bog, og hele det drama der udspiller sig er ganske fangende og underholdende.

Slutningen er både chokerende og spændende. Jeg havde ikke lige ventet den drejning der pludselig kom, og selvom den ikke fuldt ud er hvad jeg havde håbet, gør den alligevel, at det bliver den tand mere spændende, at finde ud af hvad der kommer til at ske i de næste par bøger. Jeg glæder mig i hvert fald til at komme videre med serien, og tredje bog ”Skyggeland” står da også klar på hylden. =)

3 thoughts on “Blå Måne af Alyson Noël

  1. Jeg elsker alle bøgerne – men mest nr. 3🙂 den er og forbliver min yndlings!😛 der er de ligesom stadig små og søde.

    Haha, det er fordi, det altid kun er mig, der bager… det gider min søster ikke, og så må jeg jo gøre det, ikke?😉 Vi er efterhånden også blevet ret forskellige…

    Jeg har skam også flere søskende. Det er meget hyggeligt men også lidt trættende nogle gange, haha.😛

  2. Goodreads kan kun være godt.😀 Man kan finde en masse bøger derinde, som man nok aldrig ville være stødt på. Og så er det langt bedre og mere interessant end facebook. Jeg bruger kun facebook til meget lidt efterhånden.

Skriv et svar

