Voices of Dragons af Carrie Vaughn

Titel: Voices of Dragons
Forfatter: Carrie Vaughn
Serie: *ukendt* #1
Genre: Fantasy
Udgivet: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 309
Forlag: Harper Teen
ISBN13: 9780061798948

***

På den ene side af grænsen ligger den moderne verden hvor mennesker lever side om side med alt hvad nutiden bringer af teknologiske vidundere. På den anden side lever æld gamle monstre, som lever i menneskets mørkeste mareridt; dragerne.

Kay ved godt at det er imod loven, og at hun ikke burde klatre så tæt på grænsen, men når et eventyr kalder, kan hun ikke lade være. Ved et uheld falder hun i en flod med en stærk strøm, og bedst som hun tror det er ude med hende bliver hun reddet, af intet mindre end en drage.
Dette er starten på deres hemmelige og meget forbudte venskab.

”Oh my God, it´s talking to me…
It gave a snort and a satisfied nod.
The dragon had plucked her out of the river. Saved her life. The screaming part in her brain wanted her to get up and run, but she didn´t move.
“Thank you,” she said finally, “for helping me.” ”
Citat fra Voices of Dragons side 8

Der har længe været gnidninger mellem mennesker og drager, og jo mere Kay lærer om hendes nye ven, jo mere kan hun se hvor ubegrundet menneskenes frygt for dragerne er, for ja, de er store ildspyende monstre, men de lever fredeligt og roligt på deres side af grænsen, og nærer intet ønske om at angribe mennesker.
Men ikke alle ved dette, og tingene tager en ret uheldig drejning. Kan Kay og Artegals venskab være med til at forhindre en ny krig mellem mennesker og drager, eller er det netop hvad der er behov for, til at starte den?

***

Dette er første gang jeg har læst noget af Carrie Vaughn, men jeg har haft hørt meget godt om hendes Kitty serie, så mine forventninger til denne bog var ret høje.
Og historien er da også helt i top.

Det er en ret fascinerende ide forfatteren har bygget sin historie op omkring; at dragerne har ligget i dvale indtil 2 verdenskrig hvor de blev vækket, og menneskeheden og drager nu må lære at dele kloden mellem sig. Det er en ide som i realiteten kunne være virkelig, for hvem ved hvad der lurer, og det er faktisk en af de ting jeg elsker ved denne bog. Det er bygget op over vores virkelige verden, og har lige fået et tvist af det overnaturlige – nemlig dragerne.
Carrie Vaughn berører dog kun lige udkanten af dragernes verden, så man får et lille indblik, men så heller ikke meget mere. Dette er dog første bog, og der er planlagt yderligere en bog i serien, så man kan håbe at det kommer.

Carrie Vaughn skriver til gengæld også fantastisk godt. Scenerne hvor vores hovedperson og dragen snakker sammen er super søde og ganske komiske, og når de  fløj, sad mit hjerte helt oppe i halsen på mig – jeg kunne næsten mærke vinden i mit hår. Desværre er der efter min mening alt alt alt for få scener med disse to fantastiske personligheder, men endnu engang kan det jo være, at der kommer mere af det gode i næste bog.

Den eneste kritik jeg har er slutningen. Jeg hadede den, og jeg elskede den på en og samme tid. Hvad sker der for at efterlade læseren på så spændende et tidspunkt? Uden nogen forklaringer eller små teasere. Jeg er helt vild efter at komme i gang med den næste bog og finde ud af hvad der sker, men indtil videre er der ikke nogen dato for hvornår denne kan forventes, så jeg må vente lidt tålmodigt endnu.

Denne bog handler om stærke venskaber, om at ville gøre hvad der er rigtigt uanset regler og konsekvenser, og om at tilgive, acceptere hinanden og se muligheder hvor der umiddelbart ikke er nogle. Jeg kan kun varmt anbefale denne bog, og selvom man måske ikke nødvendigvis er til drager, syntes jeg man skal give denne en chance, for den handler om så meget mere end bare en pige og en drage.

7 thoughts on “Voices of Dragons af Carrie Vaughn

  1. Rigtig god.😀 Glad for at du også elskede den!😀 Jeg synes den bedst passer til fantasy. Jeg forbinder drager med fantasy.🙂
    Ingen idéer, men indtil det blive offentliggjort, kan man altid kalde den ‘Voices of Dragons’, for nu om dage, tager mange bøger serienavn efter den første bog i serien.

  2. Jeg kan godt forstå, at du er på lavt blus, når du har eksamener og skoleopgaver. Det er helt forståeligt. Jeg kan bare ikke. xD Men jeg er heldigvis ved at få den igen.😀

    • Hehe, jeg takker. =D

      Det bedste ved det hele er nok, at jeg endelig kan komme i gang med at læse, anmelde og blogge igen. Det har stået lidt sløjt til her den sidste uges tid, med alle forberedelserne og sådan, så nu skal jeg i gang igen – det bliver så nice. =)

Skriv et svar

