The magicians guild af Trudi Canavan

Titel: The magicians guild
Forfatter: Trudi Canavan
Serie: The black magician #1
Genre: Fantasy
Udgivelse: 2001
Læst i år: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 465
Forlag: Atom
ISBN13: 9781904233664
Kilde: Fået i gave


Hvert år samles Imardins magikere på kongens ordre, for at rydde byens gader for tiggere, tyve og andet afskum. Ingen kan stille noget op imod dem, og kommer man i vejen, er det kun værst for en selv. Men efter fem hundrede år hvor det har været en kamp mellem magikere og den almene befolkning, havde ingen forventet at en ung pige skulle ændre det hele.

Sonea, en ung pige som lever i byens fattige kvarterer, bliver ved et uheld blandet ind i en demonstration da byens årlige gade-rydning går i gang. I vrede kaster hun en sten mod magikerne, et angreb som de sidste mange hundrede år har været forgæves, og det sidste hun forventer er, at stenen rent faktisk går igennem skjoldet og slår en af magikerne bevidstløs. Det er aldrig sket før.

Snart er hun jaget vildt. Magikerne ønsker desperat at få fingre i hende, for ikke nok med at hun er til stor fare for sig selv, så er hun også til stor fare for resten af byens befolkning.

”Sometimes however, a young man or woman would appear whose powers were already ”loosed”, as they termed it in those times. These people, known as “naturals” were never turned away. There are two reasons for this. Firstly, their powers were always very strong. Secondly, they had to be taught Control. If this young woman is a natural, we should expect her to be more powerful than our average novice, possibly even more powerful than the average magician. If she is not found and taught Control, she will be a considerable danger to the city.”
Citat fra The magicians guild side 29

Der udloves dusører og snart jages hun også af samtlige af byens folk, som ønsker at få fingre i guldet. Også tyvene er interesserede i hende, og det er til dem hun vender sig for beskyttelse. Hun er overbevist om at magikerne ønsker hende død, for ingen udenfor de rige familier har nogensinde haft magiske kræfter, og i hendes verden, er det en krig mellem de fattige og magikerne – en krig, hvor folk ind imellem kommer grueligt galt af sted.

”Sonea leaned against the wall, her knees loosing all strength as a memory of a blackened corpse rose before her eyes.
“They´re going to kill me!” she gasped.
Cery looked at her. ”No, Sonea,” he told her firmly.
“They killed that boy…” she shuddered.
He gripped her shoulders. ”We´er not going to let that happen, Sonea.” “
Citat fra The magicians guild side 44

***

Jeg er ved at have læst denne bog en hel del gange, og jeg tror ikke jeg nogensinde kan blive træt af den. Normalt har jeg ellers svært ved at læse en bog flere gange, med mindre der går indtil flere år imellem, men med Trudi Canavans bøger er det helt anderledes – hver gang jeg læser dem, opdager jeg nye ting, ekstra små tilføjelser og andet som jeg måske endnu ikke havde bidt mærke i. Hun skriver super godt og levende, hendes univers med den splittede stand af magikere, og kampen mellem de rige og de fattige er suverænt godt beskrevet, hendes personer bliver aldrig kedelige, og hun skal nok sørge for at lægge et element af overraskelse ind hist og her.
Med andre ord, fantastisk, og Trudi Canavan er klart blandt en af mine ynglingsforfattere.

The Magicians guild er den klassiske fortælling om en ung person, som pludselig opdager at han / hun er i besiddelse af magiske kræfter, som ikke kun er til fare for dem selv, men også for alle andre. Men lad jer ikke holde tilbage af det, for historien er noget helt for sig selv. Mange af de gode personer er helt igennem gode, mens man vist kun kan sige om skurken, at han helt igennem er et dumt svin, men der er også alle de grå nuancer hvor folk begår fejl, ændrer sig en smule og viser læseren en side af sig selv, som man måske ikke lige havde forventet. Og det er sådan noget, som er med til at holde spændingen hele vejen igennem.

Som altid har jeg ret svært ved at skrive en lang og rosende anmeldelse om en helt fantastisk bog, så jeg kan kun sige; Læs den!

9 thoughts on “The magicians guild af Trudi Canavan

  1. Dejligt at læse en anmeldelse af denne bog, som jeg kun har hørt godt om de seneste år – og nu skal jeg også snart selv læse den! Jeg håber på at gå i gang med den i næste uge, og jeg glæder mig! 🙂

    • Jeg håber du syntes lige så godt om den som jeg gør. =)
      Trudi Canavan er (som jeg vist allerede en gang før har skrevet til dig) en fantastisk forfatter.

      Glæder mig til at læse hvad du syntes om den. =D

      Forresten, lækkert indlæg du har lavet til “bogklubben mener”. Det sad jeg og hyggede mig ret godt med at læse her i dag i timen. Savnede dog en smule flere billeder af hylder, for den hylde der vises, indeholder ski en lækker samling bøger. Laughs. Overvejede helt selv, at man engang skulle lave en bookshelf-tour hvis man får bøgerne op på pæne reoler (i stedet for i bunker i en rumdeler som de er lige nu). =D

  2. Jeg har læst den danske udgave af den, og jeg blev ikke rigtig særlig fanget. Jeg ved ikke, om det har noget med sproget at gøre, men … den var bare aldrig rigtig helt så spændende, som jeg gerne ville have den skulle være. 🙂

    Jeg tror først, at det var da jeg kom til nr. 3 eller sådan noget, at jeg begyndte at kunne lide serien en lille smule. Indtil jeg gik i stå i 4’rn og aldrig har læst en bog i serien siden. 😛

    • Jeg har faktisk aldrig fået kigget på dem på dansk, men måske det kan have noget med oversættelsen at gøre? =S

      Anyhow, super ærgeligt at du er gået glip af de sidste to bøger (men på den anden side, hvis de ikke fanger såå…), for det er der hvor der for alvor kommer gang i den, og vores hovedperson Sonea får virkelig rodet sig ud i problemer. Laughs.

      Men jeg kender kun alt for godt det der med, at andre siger at en bog er helt fantastisk, og man kan bare ikke se det. Tag feks. Mænd der hader kvinder – shit det var en kamp bare at komme halvvejs igennem bogen. Gaab.

  3. Jeg har læst den danske version af de bøger dér. Jeg hader bare slutningen på det hele, men de første par bøger er gode nok 🙂

    • Slutningen var heller ikke lige min ynglings – for mit vedkommende skal de helst være perfekte og lidt sukkersøde – you know, helten (eller heltinden) reder verden og de lever alle lykkeligt til deres dages ende.

      (Til alle som læser dette, slutningen er ikke sådan en skidt en hvor man sidder og tuder i lange baner, den er ganske god, men er bare heller ikke helt så sukkersød.)

      • Ah. Har du læst dem alle sammen? Hvis ikke så stop med at læse videre med det samme, for ellers kommer der spoilers! ** Jeg synes bare det bliver noget tis, at hun finder sammen med ham der først er ond, og hun så bliver gravid og alt det dér. Jeg sad bare og lignede en fisk og tænkte “seriøst?!”. Jeg ville have hende sammen med hendes gamle ven, hvad var det han hed? Rothen, er det ikke det? Og så levede de derfra lykkeligt til dages ende, og Akkarin kan dø en lidesesfuld død. The end. Min slutning er SO MUCH better.

      • *SPOILER*
        (læs ikke dette, hvis du ikke har læst alle bøgerne i The black Magician)

        Hmm, Rothen er ham den gamle. Laughs. Jeg tror du mener Cery. 🙂 Men ja, jeg troede lidt at det måske blev ham. Håbede dog lidt at det blev Rothens søn, han dem søde healer som hun møder længere henne. Men jeg kan nu meget godt lide udviklingen, selvom jeg sad lidt tilbage og troede at det var mig der havde overset tegnene på en lille romance mellem hende og akkarin. Det var det så ikke. Hehe. Men jeg var helt knust da han døde. Snøft. Syntes så meget han skulle have overlevet. Det er det jeg syntes er skidt ved slutningen – at han dør.

        *SPOILER*

Skriv et svar

