Krystalhjertet af Josefine Ottesen

Titel: Krystalhjertet
Forfatter: Josefine Ottesen
Serie: Historien om Mira #3
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2006
Læst på: dansk
Sider: 390
Forlag: Høst & Søn
ISBN13: 9788763814515

***

Mira har ved et uheld mistet dronningens tåre, det magiske smykke som hun har arvet efter sin farmor, og som er hendes kilde til hendes evner. Hun er blevet taget fange og lever nu i fangelejrene ved minerne, hvor hun dag ud og dag ind knokler for at finde dyrebare ædelstene, med pisken hvislende igennem luften bag sig – en konstant påmindelse om hvad der venter hende, hvis hun ikke arbejder hurtigt nok. Her oplever hun sine medmennesker fra den værste side, for den voldsomhed og ligegyldighed hendes folk bliver behandlet med, og den tortur de udsættes for, er helt ubeskrivelig.

Alt i alt har hun, ligesom de fleste andre, bare lyst til at give op og lade det hele gå sin gang, men selv midt i al denne elendighed bliver hun mindet om, at hun har en opgave at løse, at andre er afhængige af hende, og at hun er den eneste som vil kunne stoppe dette vanvid. Men for Mira er det svært at bevare troen på sig selv, og håbet om en lysere fremtid for sit folk, når hun ikke længere føler hun har ret til at leve. Hun har gang på gang fejlet, hun er blot en teenager og ikke en stor kriger, og hun har ingen ide om hvor hun skal begynde, eller om hun overhovedet er stærk nok til at gøre noget ved dæmonerne og den onde kundskabens mester.

”Selv om hun forsøgte at trænge tankerne bort, skingrede stemmen i hendes indre, at hun havde fejlet. Hun havde ikke været stærk nok til at tage kampen op mod kundskabens mester. Og det var ikke første gang hun havde svigtet.”
Citat fra Krystalhjertet, en samling af alle tre bøger, side 438

***

Selvom jeg har læst mange steder, at denne sidste bog i serien er den bedste af de tre, må jeg sige, at det ikke er sådan jeg ser det.
Den første tredjedel af bogen er sat i et miljø, der helt klart giver associationer til flygtningelejrene under Hitlers tid. Det er et hårdt indblik man får i fangernes liv, og det er utroligt trist at læse om. Umiddelbart ville det ikke have været skidt at læse om, havde det ikke været for vores hovedpersons håbløshed. Hun er langt fra den stærke heltinde man kunne forestille sig og håbe på, og selvom det sikkert giver et ret godt indtryk af hvordan en person ville have det i det virkelige liv under sådanne forhold, fylder det alt for meget i bogen.

Og håbløsheden forsvinder ikke nemt. Vores hovedperson er lang tid om at komme sig over disse oplevelser, og hun tænker utroligt meget på sig selv, og utroligt lidt på alle de mennesker der er afhængige af hende. Der bliver brugt rigtigt mange sider af bogen, på at læse om hendes langsomme kamp (en kamp som andre i realiteten må kæmpe for hende et langt stykke hen af vejen), for at få kontrol over sig selv, de tilbagefald hun får, de frygter og mareridt hun har, og kun til alder sidst, lykkedes det hende at finde modet til at gøre hvad hun skulle have gjort for længe siden – acceptere sine kræfter og kæmpe for alle de andre mennesker, som stadig sidder fanget i lejrene.
Desuden fylder det utroligt meget, at hun ikke tør åbne sit hjerte for andre, at ”hendes hjerte er låst og nøglen smidt væk”, at hun ikke tør bruge sine kræfter, og at hun gang på gang har fejlet, så hun nu ønsker at gemme sig væk og aldrig behøve tænke i de baner igen.
Det er mildest talt irriterende til sidst, og kedeligt.

Der er dog stadig ros som skal gives til denne bog, for selvom det meste er domineret af håbløshed og en deprimeret heltinde som enten ikke tør eller vil kæmpe mere, skriver Josefine Ottesen stadig super godt. Historien har sine lyse øjeblikke hvor man endnu engang bliver ført ind i et smukt og eventyrligt univers, og slutningen af bogen, er ganske sød.

Hvis man er interesseret i serien, er den netop udkommet i en super smuk omnibus udgave med alle tre bøger samlet i én stor bog. Udgaven kaldes en ”voksen-udgave” og coveret er specifikt henvendt til voksne. Jeg har desuden hørt at noget af bogen skulle være omskrevet lidt så det passer bedre til et voksent publikum, men dette kan jeg hverken be- eller afkræfte.

Indeholder: Serien om Mira 1, 2 og 3
Forlag: Rosinante
Sideantal: 699
Udgivet: 28/5-2010

12 thoughts on “Krystalhjertet af Josefine Ottesen

  1. Tamora Pierce er helt fantastisk. Også bare fordi, der er så mange minder i hendes bøger… 🙂 Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har læst Løvindens Sang. xD Og så har mit bibliotek altid et par stykker af bøgerne hjemme.:D

    • Jeg har faktisk overvejet længe også at få læst nogle af hendes andre bøger, men har bare aldrig fået taget mig sammen til det. Som yngre læste jeg én anden af hendes serier, ud over løvindens sang, men jeg kan umiddelbart ikke huske hvad det er for en – kun at den var super god. =)

      Har du læst andet af hendes?

      • Jeg har læst alle serierne i Tortall-universet – undtagen den nyeste om Beka Cooper 🙂 (Blodhund hedder den vist nok)

        Og så har jeg læst alle cirkel-serierne undtagen den der hedder Cirklens Lærlinge. 🙂

      • Nice! Og de var alle sammen lige så gode som Løvindens sang?

        Som sagt, jeg må få læst dem en dag – snarre, jeg må få købt dem en dag. Laughs. 😉

    • Hmm, ja det kan der være noget om – altså at de danske er lidt/meget dyrere end de engelske. Men tin gengæld er de engelske også tit flottere, så ingen brok herfra. =D

      Eller man kunne også bare tage sig sammen og få sig et lånerkort. Hehe. (det ville næsten være en hel livsstilsændring for mit vedkommende) =)

      • Win-win-situation! 😛 Og ja, de danske er ret dyre… 215 krmener jeg de koster stk’et!? What the…. Dét er mange penge! Jeg har lige købt 5 engelske bøger for 190 kr…man kunne lige købe 5 mere for de penge dér, man skal give for de danske ^^

        Jeg tror ikke, at jeg kunne overleve uden mit lånerkort. Jeg bruger HELE tiden biblioteket – især efter jeg flyttede til den by, hvor jeg bor nu 🙂

      • Hehe, det værste ved det hele er faktisk, at jeg ikke aner om vi har et bibliotek her i byen. Skulle undre mig meget hvis vi ikke har, men alligevel. Jeg er ikke stødt på det endnu.

        Min erfaring med biblioteker er desværre bare, at de ikke har nogen vildt imponerende engelsk afdeling. Jeg har godt nok ikke brugt et bibliotek i… uhh ha… mange år fantisk – 5 eller 6 år er vist ikke meget galt. :S
        Så det kan jo have ændret sig.

        Om ikke andet må de vel have Tamora Pierces danske tænker jeg. Hmm, måske man skulle gå på biblioteks jagt her en af dagene…

  2. Ja. 😀
    Jamen synes ret godt om serien.. Den har fanget mig, og jeg har lyst til at læse de næste bøger i serien. Jeg synes Zoey er lidt for perfekt, mht. at hun fra starten af er populær, og kan alle mulige unikke ting, får skolens populæreste fyr osv. Det er en fin serie, men ikke den bedste jeg har læst 🙂

  3. Du skal være den første til at få besked så. Det er også godt, at vi nu er to i samme båd, selvom det er en lidt trist afære. Engle kunne virkelig være velfungerende, men det lader bare ikke til at vi har lsæt de rigtige bøger fra de rigtige forfattere. Eller måske findes der slet ikke gode bøger om engle…

  4. Jeg er meget enig i din anmeldelse af Krystalhjertet. Jeg læste alle 3 bind lige efter hinanden, men det tog mig lang tid at blive færdig med 3’eren. Slutningen var meget langtrukken – og man ved jo godt på forhånd, hvordan det hele vil ende.

    Til de af jer, der gerne vil læse bøger på engelsk, så kan man bestille bøger via bibliotek.dk og hente dem på sit lokale bibliotek, hvis der ikke er så mange engelske bøger på ens eget bibliotek.

Skriv et svar

