Clockwork Angel af Cassandra Clare

Titel: Clockwork Angel
Forfatter: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #1
Genre: Paranormal Romance, Steampunk, Fantasy
Udgivelse: 2010
Læst i år: 2010
Læst på: engelsk
Sider: 476
Forlag: McElderry Books
ISBN13: 9781416975861
Kilde: Købt


16-årige Tessa rejser efter sin tantes død til London, for at bo hos sin bror Nate. Men det er ikke ham der står klar ved havnen da hun ankommer, og Tessa må nu se i øjnene, at intet nogensinde vil blive, som hun havde håbet.

Tessa bliver modtaget af de mystiske Dark søstre, som efter sigende er der for at hente hende på vegne af hendes bror. Men i stedet for at blive forenet med sin bror, bliver hun holdt fanget mod sin vilje, og tvunget til at træne en kræft hun ikke anede hun besad. Tessa kan nemlig skifte form til et hvilken som helst andet menneske, hvis blot hun er i besiddelse af en af personens ejendele. For at sikre at hun ikke flygter, har Dark Søstrene fanget hendes bror, og truer med at slå ham ihjel hvis hun ikke gør som de siger.

”… the Dark Sisters, had told her that they had Nate, and if she didn´t do what they said, he would die. They´d shown her his ring, the one that had been her father´s – stained with blood now – to prove it. They Hadn´t let her hold it or touch it, had snatched it back as she´d reached for it, but she´d recognized it. It was Nate´s.”
Citat fra clockwork Angel side 20

Ved et tilfælde bliver hun reddet af en gruppe Shadowhunters, krigere dedikeret til at bekæmpe dæmoner, som lover at hjælpe hende med at finde hendes bror, hvis hun til gengæld hjælper dem så godt hun kan, med at opklare mysteriet om hvad der foregår; indtil flere lig af unge myrdede kvinder er blevet fundet, og på en eller anden måde hænger det hele sammen med Dark søstrene, en mand med navn The Magister, Tessas evner og hendes brors forsvinden.

***

Jeg kan ikke sige meget andet, end at dette er endnu en fantastisk bog fra Cassandra Clare, en forfatter, som ganske hurtigt er blevet blandt en af mine ynglings.

Jeg var hooked fra første side, og det er helt fantastisk at leve sig ind i den victorianske periode, som denne bog er bygget op omkring. Personerne følger datidens normer og regler og specielt sproget er meget gennemført – noget af det der træder mest frem er, at personerne tiltaler hinanden ved efternavn, i stedet for ved fornavn (i hvert fald en del af tiden).
Periodens ånd er ikke fuldt ud gennemført i historien, men det gør som sådan ikke noget. De dele af det som vi bliver præsenteret for, er nok til at skabe den stemning, som jeg formoder forfatteren ønsker.

Selvom jeg vil anbefale at man læser The Mortal Instruments serien før denne, er det ikke et must. Historierne foregår i samme univers, men med nogle hundrede års mellemrum, så der er ingen store afsløringer der vil kunne ødelægge oplevelsen. Hele universets opbygning, væsner og regler, forklares desuden i begge serier, så man går heller ikke glip af noget vigtigt, hvis man ikke starter med The Mortal Instruments.

På et tidspunkt i bogen siger vores hovedperson Tessa:

” ”One must always be careful of books,” said Tessa, ”and what is inside them, for words have the power to change us.” “
Citat fra Clockwork angel side 87.

Og jeg kan kun give hende ret. Dette er en af de bøger som kan ændre en, en lille smule. Den er utroligt velskrevet, jeg faldt pladask for personerne, jeg grinede og græd med vores hovedperson, og umiddelbart har jeg mest af alt lyst til bare at starte forfra og læse den igen.

Det er utroligt svært at beskrive præcist hvor god denne bog er – jeg tror det er noget man selv må opleve. Jeg vil anbefale denne bog til alle som interesserer sig for det fantastiske kombineret med en smule kærlighed, for det er en læseoplevelse helt for sig selv.
Jeg kan næsten ikke vente til den næste i denne serie udkommer.

14 thoughts on “Clockwork Angel af Cassandra Clare

  1. Årh, hvor jeg elsker din boganmeldelse! Jeg synes det er syndt for dem, der ikke kan se det smukke og fantastiske i Cassandra Clares bøger. Er du blevet team Jem eller team Will? 😛

    Haha, jeg plejer altid at bruge de der færdigblandinger, når jeg skal lave chokolademuffins … – de bliver bare altid som jeg vil ha’ dem. 🙂 Men den her opskrift jeg har brugt til dem, jeg har lavet i dag er også utrolig nem og smager ret godt… 🙂 De er i hvert fald blevet spist!

    Det lyder godt med gulerodsmuffins! Dem har jeg aldrig prøvet at lave, men en gulerodskage smager altid godt. 😀

    • Jeg er så meget team Jem. My god han er cute!!! Men nu må vi se om ikke Will kan finde fløjelshandskerne frem i næste bog, og blive lidt mere gentleman agtig. Uanset hvad, hepper jeg på at hun tager Jem – og hvis hun ikke gør, så gør jeg. Laughs. 😉

      Hvad med dig? Team Jem eller team Will?

  2. Haha… Jeg må tilstå, at jeg hælder mest til Will – selvom jeg også rigtig godt kan lide Jem. Kan godt lide at Will har så mange mysterier omkring ham… 🙂 Men det har Jem selvfølgelig også. På den anden side, så synes jeg på en måde også at Will ligner Jace lidt for meget … Hmmmmmmmm!

    • Will ligner Jace rigtig meget, og det er oss derfor jeg tror man bløder lidt op i forhold til ham, i løbet af bog 2 – sådan var sidste serie i hvert fald sammensat. Men uanset hvor mystisk han er, går han mig seriøst på nerverne ind imellem (det gjorde Jace oss). De er simpelthen nogle svin til start.

      Jeg var oss meget betaget af simon i Første serie, selvom jeg som sagt begyndte at syntes bedre og bedre om Jace i løbet af bogen. 🙂

      • Jeg faldt pladask for Jace, da han optrådte i TMI for første gang. Men måske bliver det bare lidt for meget af det gode, nu hvor Will også har joinet team bad-ass?

        Haha. Han burde da prøve at beslutte sig i hvert fald og ikke holde Tessa for nar. Det er syndt for hende.

        Jeg har egentlig aldrig været særlig vild med Simon…for mig var han bare irriterende og hindrede Jace & Clary i at være sammen. Jeg begyndte dog at kunne lide ham i nr. 3… Hvilket, efter min mening, også er den allerbedste bog i serien. 🙂

      • Hmm, jeg er ikke helt sikker på hvilken en af dem der var min ynglings. Måske etteren. Jeg kunne meget godt lidt optakten til det hele. Men jeg har besluttet mig for at læse hele serien igen, lige inden fireren udkommer, bare for at få det hele frisket op. Plus, at jeg jo stadig mangler at anmelde nummer 2 og 3. hehe. Så der er en chance for det til den tid også. 😀

        Men generelt tror jeg bare at jeg er til de “søde” fyre. Der behøver ikke være den store mystik omkring dem. De skal bare være søde og ville gøre alt for hovedpersonen (og mig ;)…), så er jeg solgt. Okay okay, de må da oss godt se godt ud. Intet krav, men det er da klart et plus. Laughs.

  3. Ok, nu er det anden gang i løbet af meget kort tid, at jeg læser en rigtig positiv anmeldelse af denne bog, så jeg er bange for, at den ryger direkte på ‘must read’-listen! Dejlig anmeldelse 🙂

    • Hey,

      Som jeg skrev i min anmeldelse, er det en helt fantastisk læseoplevelse. Cassandra Clare er en fantastisk forfatter, så jeg håber du får læst den på et tidspunkt, og selvfølgelig at du får en lige så fantastisk oplevelse som jeg fik. 😀

      Nice bog-blog du har her. Altid godt når der kommer flere på banen.
      Har været inde og kigge en ret meget på din mad blog her i dag – mums nogle opskrifter. Der er altså en del af dem jeg skal have prøvet, specielt de hjemmelavede forårsruller lyder virkelig som en treat. 🙂

  4. Nu glæde rjeg mig virkelig til at gå i krig med bogen. Jeg må indrømme, at jeg er meget skepisk, men din anmeldelse virker rigtig god. Keep up the good work!

    • Hehe. Jeg håber den falder i din smag.

      Og tak for rosen. Det er altid lækkert at høre, når andre syntes om anmeldelserne – man får sådan en helt good feeling. 😀

  5. Hvor lyder den fantastisk! Jeg har selv en bog med ‘ulige sider’, og det giver en vild god effekt, og så virker den gammel. Og den glimter? Wow. Nu er jeg misundelig over at du har den og samtidig fik den før tid! 😀 Jeg kan godt forstå du glæder dig til den, og forhåbentlig, er den lige så god som den lyder. 😀

    • Jaah, glimmer, eller i hvert fald en eller anden form for shiny effekt. Det ser mega godt ud. 😀

      Første gang jeg så en bog med “ulige sider” syntes jeg det var mega grimt. Men nu syntes jeg det er sådan lidt specielt. Og som du siger, det giver et indtryk af en lidt gammel bog, hvilket er ret hyggeligt. Laughs. 🙂

  6. 1’rn er også god. Kan også rigtig godt lide 2’rn, men der sker bare så mange (slemme) ting i den… så hellere 3’rn hvor det hele ender godt! Me like!

    Haha, jeg kan allerbedst lide de fyre, der får lov til at kysse lidt på hovedpersonen. Ja, ja… 😛 Og hvis jeg ikke kan lide den fyr, som hovedpersonen forelsket sig i, så er der altså en ret stor chance for, at jeg skrotter bogen. Jeg vil ha’ kærlighed og glade dage (og selv føle et lille sug i maven;))! 😛

Skriv et svar

