Ildprøven af Lene Kaaberbøl

Titel: Ildprøven
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Serie: Vildheks # 1
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 156
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771050486

***

Clara mener selv hun er en ganske almindelig pige på 12 år – hun er måske en smule genert, lidt kedelig at se på med sit leverpostejsfarvede hår, og ikke særligt modig, men alt i alt en helt almindelig teenager.

En dag står hun dog ansigt til ansigt med den største kat hun nogensinde har set, og da den overfalder og kradser hende i ansigtet, og derefter slikker i det blødende sår, begynder alting at ændre sig.

”Katten stod midt på trappen, og den ville ikke flytte sig. Det var den største kat jeg i mit liv havde set. Lige så stor som min ven Oscars labrador, og lige så sort. Dens øjne lyste neongult i kælderens halvmørke.
”Øhm … kat? Må jeg lige komme forbi?”
Nej.
Altså, det var ikke sådan så den sagde det. Man kunne bare se det på den. Det var ikke for sjov den sad dér. Det var ikke tilfældigt. Den sad der fordi den
ville sidde der. Fordi den ville mig noget.”
Citat fra Ildprøve side 5

Clara finder pludselig ud af at hun er en vildheks, en heks, som kan kommunikere med naturen og de væsner der lever i den. Men det er ikke alt. En ond heks ved navn Kimæra er ude efter hende, hvorfor ved hun ikke, men hvad hun dog ved med sikkerhed er, at Kimæra intet godt vil hende.
Clara flytter hjem til sin moster, hvor hun nu skal lære om at være vildheks, og det er ikke helt så nemt som det ser ud. Først når hun har lært om hvervet, og hvordan hun beskytter sig selv mod Kimæra, kan hun komme hjem igen, men som dagene går, ser det sortere og sortere ud, og hun er måske ikke helt så sikker hos sin moster som hun havde troet.

***

Jeg havde utroligt høje forventninger til denne nye bog af Lene Kaaberbøl, da jeg syntes at hun med sine sidste par bøger (Sirene og Skyggeporten) er faldet en smule af på den. Og jeg blev ikke skuffet. Bogen er ikke helt Skammer standard, men det er klart noget af det bedste Lene Kaaberbøl har lavet længe. Den er desværre ret kort og derfor også utroligt hurtigt læst, og den kan til start virke en smule barnlig, men til gengæld syntes jeg det er en super start på denne nye serie, hvor man tydeligt kan mærke, at der er et fantastisk eventyr i vente.

Bogen laver en skøn blanding af den det fantastiske og det virkelige, og berører emner som venskab og ideen om, at vi ofte kan langt mere end vi selv tror. Vores hovedperson må lære at acceptere hvem og hvad hun er, samt lære at stole på sig selv og de evner hun har, men når man er 12 år, er langt hjemmefra, og ikke fuldt ud ved hvad man vil, er det ikke altid at det er helt så let som det lyder.

Forsiden og bagsiden af bogen et utroligt smukt illustreret, og der er yderligere to flotte billeder inde i bogen – alle tegnet af tegneren Anders Walter. Der er sådan en smule W.i.t.c.h stil over billederne, hvilket passer utroligt godt, da det jo også er Lene Kaaberbøl der har skrevet en række af W.i.t.c.h bøgerne.

Selvom man ret tydeligt kan mærke, at dette er en bog for de unge, er den efter min mening et ”must-read” hvis man er fan af Lene Kaaberbøls bøger. Det er en god start på Vildheks-serien som kommer til at bestå af indtil flere bøger (det bliver altså ikke kun en trilogi), så der er noget at se frem til.
Bogen slutter med en lille teaser til den næste bog i serien som har en planlagt udgivelse i foråret 2011 med titlen ”Viridians blod”, en bog, som jeg helt sikkert skal have læst når den udkommer.

Bogen får fire flotte roser, for selvom den til tider var lidt barnlig set fra mit synspunkt, tror jeg det er en bog der er lige som den skal være, når man tænker på den aldersgruppe den henvender sig til.

Skriv et svar

