Dæmonernes Hvisken af Josefine Ottesen

Titel: Dæmonernes Hvisken
Forfatter: Josefine Ottesen
Serie: Historien om Mira #1
Genre: Ungdomsbog, Fantasy
Udgivet: 2005
Læst på: dansk
Sider: 257
Forlag: Høst & Søn
ISBN13: 9788763814515

***

Mira er takket være sin mors fine slægt, født ind i Dakjas overklasse, men fra hendes fars side, er hun af Truwastammen. Der har i årevis hersket fred mellem de to folk, så indtil videre har hendes blandede slægt ikke betydet noget, men da den gamle konge dør, ændrer alting sig. Den nye konge ser ikke med milde øjne på det omrejsende Truwa folk, og beskylder dem for at være i ledtog med det onde. Han ønsker at befri landet for Truwaerne, og han skyer ingen midler for at nå sit mål. Mørke kræfter som længe har været glemt begynder at røre på sig, og stridighedernes voldsomhed vokser støt. Snart er ingen af Truwastammen i sikkerhed i Dakja, og de må flygte for deres liv.

Da Mira er af blandet blod tvinges hun til at vælge side.
På den ene side er der hendes mor, som er af en fornem familie. Hun færdes i de royale kredse, hendes familie er magtfuld og har indflydelse, og gennem dem, vil hun blive respekteret og accepteret. Men for at være en del af dem, må hun lukke af for alt hvad der har med hendes far og hans familie at gøre.
På den anden side er der hendes far. Søn af Truwaerne, et omrejsende folk som lever af deres arbejde, deres sange, deres historier, og deres sammenhørighed. Mira elsker den frihed det giver at være en af dem, hun elsker historierne og sangene og den kærlighed dette folk hælder til og lever efter.

” “Nu indser jeg, at min far hele tiden har haft ret. Du er en dæmon, der har fortryllet mig, men heldigvis er den kræft du har drukket af, ved at rinde ud. Hvor skæbnesvangert, at jeg lod mig forblænde af dit smukke ydre og dine politiske udtalelser.” Hendes ord slog som piskesmæld mod den afkræftede mand, der grædende faldt på knæ og strakte hænderne frem mod hende.
“Nej, rør mig ikke. Aldrig mere skal jeg besmittes af dig. Jeg bebrejder mig selv, at jeg først for alvor forstod dine hensigter, da du nægtede at lade dig indvie i Vargasordenen. Du turde ikke nærme dig mestrene i Månehulen. Deres kraft ville have gennemskuet dig fra første øjeblik.” Hun vendte sig bort fra ham og sagde lavt til Mira: “Og hvad dig angår, får du denne sidste chance. Kommer du ikke til Fruor efter høstfesten, slår jeg hånden af dig og vil ikke længere vedkende mig, at du er min datter.”
Uden et ord mere gik den ranke kvinde ned ad trappen, og Mira sank sammen på vinduesbænken og begravede ansigtet i hænderne.”
Citat fra Krystalhjertet, en samling af alle tre bøger, side 169 – et skænderi mellem Miras mor og far.

Vælger hun sin mors familie, vil hun være tvunget til at undertrykke en del af sig selv. Hun vil være i sikkerhed, beskyttet af sin families indflydelse og alligevel uden mulighed for at være den hun selv ønsker. Hun vil blive gift, få børn og lære at leve et farligt liv blandt de magtfulde, hvor et enkelt fejltrin kan være katastrofalt. Men vælger hun sin fars familie, vil hendes frihed blive dyrt købt, for ikke alene vil hun få frihed, kærlighed og mulighed for at styre sit eget liv, hun vil også skulle modstå meget had og lidelse, og stå med et enormt ansvar for sin familie, sine venner og ikke mindst, sit folk.

***

Dæmonernes Hvisken er første bind i en trebinds fantasy serie for unge, skrevet af Josefine Ottesen. Jeg fik anbefalet bogen af en veninde, for mange år siden, men har aldrig rigtigt kunnet tage mig sammen til at læse den. Selv efter at hun bogstaveligt talt smed første bog for fødderne af mig, var der så meget andet jeg hellere ville læse. Jeg anede ikke hvad jeg gik glip af!
Josefine Ottesens første bog om Mira er helt fantastisk læsestof, og jeg forstår nu hvorfor den er blandt en af min venindes yndlingsbøger. Den er hovedsageligt henvendt til unge, men kan også sagtens nydes af voksne. Skal jeg sammenligne den med en anden ungdomsserie, vil det nok blive ”Skammerens Børn” af Lene Kaaberbøl som lighedstegnet peger på, for begge serier er super velskrevne, fantastisk spændende, og henvender sig til et ret bredt publikum.

Vores hovedperson, den unge Mira, er en meget elskværdig pige, og det er spændende at følge hendes kamp mellem hvad hun selv ønsker, og hvad andre forventer af hende. Det er altid nemmest at passe ind, hvis man gør som andre forventer, men vil man kunne leve med sig selv, hvis man tager den nemme udvej? Det er en hård kamp hun har foran sig, og hun må træffe nogle svære beslutninger som både påvirker hende selv, og andre.

Det er helt klart en bog, jeg vil anbefale til alle der syntes om en god ungdomsbog.

26 thoughts on “Dæmonernes Hvisken af Josefine Ottesen

  1. Det er nemlig lige det jeg er bange for. Virke anderledes, at min kæreste skal se mig i et andet lys efter at se hvilket underligt væsen jeg er sammen med mine venner.(De få jeg har.) Jeg ved godt, at man så siger at så er han ikke værd at samle på.. Men det er lige det han er.. Jeg vil ikke skubbe ham væk ved at være anderledes. Og det med at føre sig frem kender jeg godt – min far er 45 og gør det stadig.. Det går aldrig af mode for mænd :D!

    Jeg bruger bare google. Og nogle af dem laver jeg selv. Maler du? Hvilke slags malerier?

    • Jeg tror ikke du skal være bekymret for, at han smutter bare fordi du er lidt anderledes når du er sammen med veninderne, end når du er sammen med ham. Man behøver jo ikke den store psykologi undervisning for at vide det, det er jo noget vi alle ved på et eller andet plan. Så don´t you worry about that. 😉
      Jeg er rimeligt sikker på at jeg er ret fnidret og fnisende når jeg er sammen med mine veninder. Men min kæreste ryster bare lidt på hovedet af det og griner lidt af (og med) mig.

      Hmm, lige nu er jeg ved at male nogle helt røde billeder til vores hjem. Startede inden jeg flyttede sammen med kæresten, og jeg er endnu ikke blevet færdig med dem (vi har boet sammen i lige over et år) – lidt skidt. De skal passe til de røde gulvtæpper vi får her i næste uge. De er sådan rimeligt simple, men stadig ganske pæne syntes jeg selv. Min far har forsøgt at rende med det ene der er færdigt, indtil flere gange, så der må da være et eller andet pænt ved dem. Jeg kan jo poste et billede, når de er færdige. 😉
      Men ud over de røde nuancer er der fem tynde guld streger på hver (10 på det store af dem – guld stregerne er de der vandrette striber på et nodepapir som noderne er skrevet på), og så nogle noder i sort. På det store billede regner jeg med at der skal stå “Music is said to be a bridge between heaven and earth” (har det fra en film, hehe). Så det er vel sådan set det. Hehe. Elsker at male, har gjort det i mange år nu. 😀

    • Hehe, jeg er ganske betaget af etteren i serien, som du jo kan se, men må indrømme at toeren falder en smule af på den, og treeren endnu mere. Men der er anmeldelser på vej af dem, så du kan se hvorfor jeg mener dette. 😉
      Jeg hælder generelt mere til Skammerens børn af Lene Kaaberbøl, selvom det er ved at være mange år siden jeg har læst den. Måske man skulle læse den igen, og se om det stadig passer, hvad man syntes om serien. Hehe. 😉

      Men jeg er ikke blank for at springe på andet af Josefine Ottesen, og sidder lige nu og overvejer en anden bog af hende. Har du læst andre af hendes? Og er der nogle bestemte du kan anbefale? 😀

  2. Nu er det også lang tid siden, jeg sidst har læst bøgerne, men jeg husker, at jeg var ret glad for nr. 3 også… Nr 2 var vist lidt bob-bob…

    Glæder mig til at læse din anmeldelser!

    Jeg var ret glad for hendes Krigeren-triologi, da den udkom. Men ellers er Fjeren og Rosen også ret sød og Dragens Kys er vildt spændende. Er ikke SÅ begejstret for hendes Golak-serie… Men som jeg vist har skrevet før, så har jeg også kun læst den første i den. 🙂

    Forresten tænkte jeg på, om du havde lyst til at bytte links?

  3. Hmm, både “Dragens Kys” og “Fjeren og Rosen” har jeg kigget lidt på og syntes de lyder spændende, så det kan være det bliver en af de næste. Kiggede også på krigeren, men jeg ved ikke helt med den. Men jeg kigger på det. Tak for anbefalingerne. 😀

    Og jo, vil super gerne bytte links. Jeg skal lige være helt sikker her, det er at jeg sætter et link til din side på min blogroll / links-liste-ting og omvendt ikk??? 😉 Jeg er jo ny i det her, så jeg skal lige være sikker på at det er det der betyder. Hvis det er noget andet, må du lige sige hvad jeg så skal gøre. Laughs. Totalt newbie her. hehe.

    Jeg kan forresten se du er ved at læse Ballad: a gathering of faerie. Glæder mig til din anmeldelse af den. Personligt er jeg ikke nået til feer (syns det er sådan lidt for wierd), men har besluttet mig for at jeg skal prøve at læse en. Leder bare efter den helt rigtige. 😀
    Jeg er næsten lige opgraderet fra vampyrer til engle, såå, jeg er lidt bagud. Hehe.

  4. Så forslår jeg, at du snupper Dragens Kys først. Den er god! Og det var så lidt. Glad for, at jeg kunne hjælpe. 🙂

    Det lyder AWESOME. Og jo. 🙂 Det er lige hvad det er. Du kommer i hvert fald på min “Bogbloggere jeg kan lide”-listen når jeg er færdig med min historie-stil, som jeg egentlig burde sidde og skrive på lige nu 😛 Haha.

    Jeg begyndte vist også først at læse fe-bøger i februar, eller sådan noget… Så don’t worry. Og hvis du har lyst til at læse en god bog om feer, så læs enten Kelley af Lesley Livingston eller Lament (der er 1’rn til Ballad) af Maggie Stiefvater. De er mine to yndlings fe-bøger. Wicked Lovely-serien af Melissa Marr var også ok – eller, bog nr. 1 var, men de andre blev bare for underlige.

    Og jeg synes at engle er kedelige. De bøger jeg har læst har i hvert fald været dybt godnat – undtagen Hush, hush af Becca Fitzpatrick. Den var god. 🙂

    • Nice, jeg sætter dig på med det samme. 🙂

      Jeg må også indrømme, at mine møder med engle-bøger, har været lidt skidte.
      Har læst Beautiful dead (de første to) og de er vel okay. Det har måske ikke meget med engle at gøre det jeg ikke bryder mig om ved bøgerne, men forfatteren har en ide med at sammenligne retfærdighed og hævn – Såå forkert, specielt i en bog henvendt til unge. Og så er historierne generelt bare en smule tamme.
      Så har jeg læst Danielle Trussoni´s bog englen (angelology), som er lidt mere alla dan brown kombineret med engle. Ganske udemærket bog, men en ordentlig moppedreng, og det var virkelig ikke let-læsning.
      Og mit sidste møde har været med Lauren Kates Fallen bog, som var OK, men heller ikke meget mere end det desværre, selvom jeg regner med at skulle have toeren på et tidspunkt. Håber den er bedre end den første. 😉

  5. Det var et fantastisk citat! Wauw.. Jeg er selv meget glad for musik, synger selv. Jeg har også et billede som min bonusmor lavede til mig da jeg flyttede ind hos hende og min far. Den hedder “A Perfect Day.” Det kan være jeg skal poste den en dag?

    Jeg vil vildt gerne se dine billeder når du er færdig! Det vil jeg glæde mig til!

    Tak for dine gode råd. Han lyttede og når jeg tænker over det.. Har jeg vidst tendens til at gøre tingene værre end de er.

    • Jeg syntes helt klart du skal poste billedet. Vil vildt gerne se det. Titlen på det er i hvert fald smukt. Og sikke en smuk tanke, at hun lavede det til dig da du flyttede ind. 😀

  6. Det er et godt spørgsmål! Well, jeg skriver en bog under psydonym (er det ikke dét det hedder?), den bliver totalt bestseller, jeg sælger filmrettighederne til et eller andet stort firma, jeg VED vil lave den til en film og voila = et walk-in-closet med bøger til mig!

    Er helt enig med Beautiful Dead, nu hvor du siger det. Jeg bryder mig heller ikke om deres kvalmende kærlighedserklæringer 24/7. 😛 Og Fallen var jeg heller ikke begejstret for. Den var langtrukken og kedelig, så der skal et (lidt stort) mirakel til, før jeg gider at kaste mig over nr. 2. : P

  7. Hehe. Det lyder som en god ide. 😀
    Skriver du selv historier eller? Jeg gør. De bliver aldrig rigtigt færdige, men jeg nyder at sidde og skrive lidt på en historie. De hvirvler rundt i hovedet på mig, så det er sjovt at skrive dem ned i ny og næ.

    Hmm, min personlige plan for at få mit eget walk-in-book-closet er lidt anderledes, og indeholder desværre ikke mange millioner og filmrettigheder. Er ved at uddanne mig til boghandler, så der har jeg arbejdet med bøgerne HVER eneste dag, og mundtlige anbefalinger til kunderne, man er med på vognen med de nyeste udgivelser og får lækre rabatter – eller rettere, det sker først når min elevtid starter om halvanden måned, indtil da, skal jeg lige have færdiggjort mit tre måneders skoleophold. Hehe.

    Så jeg håber at kunne opgradere min lidt halvstore bogsamling yderligere til den tid. Hvis jeg da kan finde plads til bøgerne. Er lige rundet de 300 bøger – ikke helt nok til eget bibliotek, men alt hjælper. 😀

    • Nogle gange. Det er ikke særlig tit, at jeg kan få ordene ned på papiret, og efter jeg er begyndt at læse så mange engelske bøger, så synes jeg, at det er svært at formulere mig ordentligt på dansk. Det er faktisk ret irritende. Men har da tænkt mig at deltage i NaNoWriMo i år (hvis du ikke kender det, så tjek http://www.nanowrimo.org ud :)).

      Haha, det lyder også som en god plan! Jeg ved ærligtalt ikke, hvad jeg har lyst til at lave, når jeg bliver “stor” 😛 Et eller andet med bøger formodentligt… Men først skal der lige besluttes gymnasie, og så må jeg tage det dér fra. 😛

      Wow. Det er altså også en del! Jeg mener, at jeg har mellem 150-160 bøger. Er ikke helt sikker. Men jeg har maaaange bøger, jeg skal ha’ købt! Især med alle de gode, der udkommer her til næste år… Der er SÅ mange, der lyder totalt swoon-worthy!

      • Hehe, jeg har aldrig hørt ordet swoon-worthy før, men super cool lyder det da. 😉

        Og nej, kendte ikke til NaNoWriMo, men det lyder sku spændende. Det kunne jeg da godt finde på at overveje. Så får man fint diplom ved gennemførsel – hvis man gennemfører. Det er da mega Nice. 😀

        Og jeg har også en bog ønskeliste der siger spar to. Normalt udvælger jeg en 5-6 stykker at smide på den ønskeliste jeg sender rundt til familien, for ikke at hyre dem ud af den, men der er omtrent en 500 bøger på min ønskeliste. Selvfølgelig er der nogle jeg ønsker mig langt mere end andre, men hver gang jeg falder over en interessant bog, skriver jeg den på listen. Og hver gang jeg finder en forfatter jeg syntes skriver super godt, skriver jeg nogle andre af forfatterens serier på også. Så løber det sku hurtigt op.

        Jeg håber på en dag at have RIGTIGT mange bøger. Mit første lille mini mål er 500 bøger, så jeg er sådan lidt over halvvejs. Hehe. 😀

  8. Josefine Ottesen. Den lyder god, selvom jeghar en mindre fordom overfor danske forfattere. Men jeg kan forstå, at den er værd at læse. Hvordan er sproget i den? Sproget for mig er nemlig meget afgørende for bogens udfald.

    • Der er ikke så meget at sige om sproget. Bogen er en ungdomsbog, så du finder ikke de store skriftlige udskejelser, men jeg bed ikke mærke i at det var specielt barnligt heller. Det var sådan rimeligt let at gå til.
      Du kan evt prøve at kigge på det citat jeg inkluderede fra bogen. Det giver en ide om ikke andet, selvom det er ret kort.

  9. Enig. Hendes bøger er for tiden en smule middelmådige. Man må håbe hun snart kommer op på hesten igen, og Vildheks håber jeg på lige er den bog, det sker med!

    Jeg har faktisk den første bog i den serie stående på min bogreol (: Den er bare ikke læst endnu.
    Men absolut, hardbacks er bare mere holdbare at kaste penge i.

    Hvor er det egentlig evigheder siden jeg læste Mira-serien! Måske skulle man finde den frem igen en dag? (:

    • Hehe, det kunne være det var en ide. 🙂
      Jeg har godt nok en del bøger på hylden som jeg ikke har læst, men overvejer selv at gå i gang med lene kaaberbøls skammerens børn – som jeg har nævnt så mange gange i forbindelse med denne bog. Jeg får helt lyst til at gå ungdomsbogs-amok. Kunne oss være eragon eller lignende. Hehe.

  10. Så skulle du se den i virkeligheden. Teksten og noget af ‘magien’ (hvis man kan kalde det, det) også. 😀 Ufattelig flot. 😀
    Eventyr er og bliver fantastiske! 😀 Også genfortællinger. 😀

    Mange tak, og i lige måde. Det er altid dejligt, at støde på andre bogbloggere. 😀 Hvad siger du til at linke? ;D

    • Hehe, jeg siger jo tak til at linke. Skriver dig på med det samme. 😀

      Åhh, kan godt mærke på mig selv at jeg godt kunne bruge et godt eventyr snart. Det er sku ved at være mange år siden jeg sidst læste et. Og jeg tror egentligt det var et af Henrik pontoppidan (er det ikke sådan han staves) og omhandlede en ørn. En kort en, som vi fik i skolen at læse, og den endte super ulykkeligt. Uhh, og så er der da oss lige kong lindorm. Okay, I know, ikke de mest kendte jeg nævner, men de sidste eventyr jeg læste, var i forbindelse med at jeg tog min HF, så det var lærerens valg. Griner. Og de var faktisk ikke så skidte igen. 😉

  11. Ja okay. Det ske rjo bare, at selv om det er en ungdomsbog, så kan sproget være helt vidunderligt. Den oplevelse havde jeg for eksempel med Before I Die af Jenny Downham.
    Det vil jeg gøre så!

  12. Åh, ja! Ungdomsbøger er altså bare et af de fedeste universer, der er i bogverden, if you ask me. Alle de fantastiske danske serie som venter på at blive genlæst eller Førstegangslæst derude kalder konstant.
    Skammerserien, Mira-serien, Krigeren-serien, Det Døde Land, Den Store Djævlekrig, og så mange andre. Man bliver helt afhængelig! Selvom jeg læser mest engelsk, så har nogle af de danske serier altså også deres charme (: Det er svært ikke at lade vær med at gå læse-amok (:

    • Hehe, der skal i hvert fald meget til at slå en god dansk serie. Det må man i hvert fald læse i ny og næ, hvis du spørger mig.
      Kan se du nævner “Den store Djævlekrig” af Kenneth Bøgh Andersen blandt de gode. Har overvejet at læse den, og har egentligt også de tre første stående, men har aldrig fået taget mig sammen. Min kollega hos rundtombogen er en voksen kvinde, nok omkring de 50 (nu håber jeg ikke hun flår mig hvis jeg har gættet for højt), og hendes mening var, at de var OK, men der manglede noget i dem. Hvordan er de sammenlignet med fx. skammerens datter?

  13. Hm, Skammerens datter og Den store Djævlekrig er så vildt forskellige i deres fortællinger, at det er virkelig svært at sammenligne dem. Men selve aldersgruppen er den samme, og jeg vil sige at underholdningen ikke er langtfra Skammerens Datter. Måske er det, fordi jeg er blevet den smule ældre, siden jeg læst Skammerens Datter første gang og til jeg læste Den store Djælvekrig. Men hvis du kan lide Skammerens Datter er jeg helt sikker på, at du også vil finde Den store Djævlekrig i hvert fald en smule spændende.

    Jeg vil give hende ret i, at der mangler noget – i hvert fald i bog to. Men derfor synes jeg bestemt, at den stadig er værd at læse (:

    • Hehe, jamen så er der da lidt mere læsestof jeg skal holde i mente. Har sååå meget læsestof liggende i øjeblikket, og er i gang med Blue Bloods af melissa de la Cruz.
      Dejligt med masser af læsestof.

  14. Super. 🙂 Du er også sat op nu. ;D

    Jeg tror du mener ‘Ørneflugt’. Vi læste den i gymnasiet, men jeg kan ikke huske noget om den, udover ørnen bliver skudt til sidst. xD Jeg læser heller ikke eventyr så tit. En gang imellem snupper jeg mig en genfortælling, for de er bedre end eventyrene. 🙂 Jeg har dog godt læst nogle af de originale. Askepot er faktisk et ret grusomt eventyr. :S

Skriv et svar

