Ny Lene Kaaberbøl bog på vej

Jeg er lige blevet opmærksom på, at Lene Kaaberbøl har en ny bog på vej, hvilket jeg er super glad for at høre. Jeg har altid været vild med Lene Kaaberbøls skammerserie, og man bør heller ikke gå alt for let udenom hendes serie bestående af Sølvhesten, Hermelinen og Isfuglen (kan desværre ikke lige komme på hvad serien hedder).

Desværre har de sidste af hendes bøger været lidt en skuffelse. Jeg har haft læst Sirene (sådan en læs og lyt bog med tekst, musik og billeder) og må sige at jeg ikke var imponeret. Heller ikke hendes bog Skyggeporten fangede fuldt ud, så jeg håber lidt, at hun har fundet lidt af sin gamle gnist igen.😀

Hvis I et øjeblik tænket, at jeg da er fuldstændig tabt bag en vogn, når jeg siger at titlen på bogen er “Ildprøven”, kan jeg udemærket godt forstå jer. Der står jo “Vildheks” med store fede bogstaver hen over billedet. Men kigger I godt efter, står der lige derunder, med meget små bogstaver, “Ildprøven”, og ifølge hvad jeg har kunnet finde, er dette bogens titel. Mit gæt er, at “Vildheks” måske er det serien kaldes eller lignende. I don´t know. Måske I ved det?

Oh well, jeg kan med sikkerhed sige, at jeg nok aldrig bliver for gammel til en god ungdomsbog, specielt ikke når den er af en af vores helt store Danske forfattere. Blandt andet Josefine Ottesen har også fanget min interesse med hendes Mira serie, og Helle Rydings Morgana trilogi vil jeg også varmt anbefale til enhver som gider lytte / læse.

Hvad med jer? Nogle derude der ind imellem får samme svaghed for ungdomsbøger som mig? Og i så tilfælde, hvad læser I så af ungdomsbøger?😀

16 thoughts on “Ny Lene Kaaberbøl bog på vej

  1. Uha ja. Jeg har ellers ikke været nogen fan af ungdomsbøger, for for mig er en ungdoms bog en bog der belære om et eller andet emne. Fx kærlighed eller skilte forældre. Dog må jeg indrømme, at jeg er faldet for både Before I Die og If I stay som vel er ungdomsbøger der behandler emener som sygdom og død som værende overordnede emner.

    Forsiden til den bog dér er vildt flot. Dog har jeg aldrig lsæt noget af Lene Kaaberbøl. Kan hun anbefales til en attenårig eller er bøgerne til de lidt yngre?

  2. Jeg har også planer om at få den bog dér læst. Ingen af hendes bøger har været så store som Skammer-serien, men jeg tror nu, at den nye serie vil klare sig godt (: Det håber jeg i hvert fald.
    Godt nok har jeg ikke planer om, at styrte ned allerede d. 15 september for at få den købt. Det bliver nok bare en bog, der bliver lånt på biblioteket.

    Forresten, hvor får du dine kilder fra? (:

    Jeg er med dig på den! Hardback er bare flottere at have stående, og de bliver mindre beskædet ved bare at læse dem.

    Jeg blev dybt forelsket i etteren, selvom der er mange som synes den var noget kedelig. Dog faldt jeg mere for Hush, Hush end Fallen – men gode er de altså begge to i mine øjne.

    • Det bliver nok heller ikke en jeg styrter ned for at købe, men den skal helt klart købes hjem på et tidspunkt, eller med på en ønskeliste.🙂
      Jeg håber virkelig, at den kan måle sig med skammerserien, da de sidste af hendes som skrevet, har været lidt kedelige. Krydser fingre.
      Hush Hush har jeg aldrig fået læst. En veninde gik i gang med den, men syntes ikke særligt godt om den, så jeg er nok lidt farvet af hendes oplevelse derom. Men det kan jo være det kommer en dag alligevel.😀

      Mine informationer får jeg sådan lidt rundt omkring. Så jeg følger bare nogle tråde sådan hist og her. Sidder meget og søger på forfatternes hjemmesider, andre blogs, forumer og sådan. Så det er rent tilfældigt hvad jeg falder over. Men jeg prøver at falde over det hele. Laughs.

      Og helt enig, hardbacks er bare mere holdbare. Ingen tvivl om det. Jeg tager helst gerne hardbacks, men er der en fantastisk historie, som kun findes i paperback form, kan jeg godt lokkes. Dog, venter jeg gerne lidt og ser om der er en hardback på vej, eller skriver til forfatteren og hører om der er nogle planer for en hardback udgivelse. Lige nu sidder jeg og ser P. C. Casts Divine serie lidt an, da de kun findes i paperback.

  3. Nikoline: Altså, Lene Kaaberbøls Skammer serie, ville jeg nok anbefale til hvem som helst. Det er en super god serie. Men rigtigt nok som du siger, skal man holde det i mente, at det er en ungdomsbog, så der er ikke de store kærlighedsdramaer eller lignende. Men der er fart over feltet, og jeg kan som 22-årig stadig bryde grædende sammen i tredje bog (ikke flere afsløringer herfra.;)…). Hehe.

    Hendes serie med Isfuglen, sølvhesten og hermelinen, er for et lidt yngre puplikum end skammerserien, men som sagt, stadig anbefalelsesværdig.

    Mht. fx Josefine Ottesen som jeg også har nævnt, var det en af mine veninder (samme alder som mig) der anbefalede mig den. Hun har i flere år forsøgt at overtale mig til at læse serien, og nu gav jeg mig endelig – heldigvis.😀
    Det er en af hendes absolutte ynglingsserier, og den kan som du kan høre, sagtens læses af både unge og voksne, så længe man holder i mente at det er en ungdomsbog. Nogenlunde som med skammerserien.

    Jeg syntes helt klart du skulle give skammer serien eller Mira serien af Josefine ottesen en chance.🙂

  4. Skammer serien har jeg også hørt en del om, og min lillebror læste den vidst iforbindelse med skolen. Der er næsten ikke ngoet bedre, end når en serie kan få enhver til at græde hvad end man er trettene ller femogtyve.

    På profil på Goodreads.com er overfyldt med to-read bøger, men jeg vil helt klart overveje bøgerne, hvis jeg en dag får behov for at læse et eller andet på dansk. Så tror jeg at de serier kunne være et godt udgangspunkt.

    Det lyder som en rigtig fornuftig idé. Fra egen erfaring har jeg også fundet ud af, at man som blogejer får mest respons, hvis man svare tilbage i afsenderens blog, men som du selv siger, kan det skabe forvirring til kommende læse eller de der kigger forbi. Godt alternativ du fandt dig.

    • Jeg har lige netop oprettet en Goodreads konto her for et par dage siden, så jeg er stadig ved at finde ud af hvordan og hvorledes det hele hænger sammen. Men umiddelbart ser det ganske fedt ud.😀
      Hvad gør du når du retter en status fra “skal læses” til “læst”, så kommer den jo og spørger om en anmeldelse af bogen. :S Skriver du så anmeldelsen der, skriver du et kort resume og henviser til din blog eller ignorerer du den bare???

    • Der er nogle ulemper ved at dele kommentarerne op på denne måde. Blandt andet at det er en smule dobbeltarbejde at sætte det ind på både min blog, og en anden. På den anden side kan man også overveje om man skulle nøjes med kun at sætte det ind her. Men rigtigt nok som du siger, så giver det mere respons fra andre bloggere, hvis man skriver det ind på deres blogs også, og jeg har jo kun lige fundet jer (alle de søde bloggere der har skrevet de sidste par dage) så jeg vil jo gerne være lidt med på vognen.😀

      Og det gør det i længden nemmere for fremtidige bloggere at følge med i trådene. Så det må nok blive dobbeltarbejdet der vinder. Laughs.😉

  5. Goodreads er en dejlig side med rigtig mange muligheder. Rigtig mange af de engelske forfattere befinder sig også personligt derinde.
    Der går jeg ind i “edit” under My Review. Deriende kan du ændre det.

    Jeg skriver en kort anmedelse på engelsk, og så en herinde på bloggen, hvor det er lidt nemmere at arbejde sig i dybden med anmeldelsen.

    Du skal have lov at være alt det med du har lyst til. Lige så længe du skriver anmeldelser og om bøger, lige så længe vil der være folk der flittigt læser med. Kan jeg ikke få dig til at smide dine svar i mine indlæg for eftertiden?

    Hæ. Det med dobbeltarbejdet der vinder tror jeg du har helt ret i.

  6. Hov glemte lige at svare på det med Morganvil.
    Jeg mener heller ikke at tre stjener er en dårlige point. Når jeg anmelder tænker jeg meget på hvordan indholdet var, om hvor stort plottet var om forfatteren skriver godt. For i virkeligheden er det en god serie, især den første bog, dom jeg klart vil anbefale. Det fedeste ved serien er at vampyrene ikke er blødsøde med blodtørsige bæster.

    • Nå okay, det er nok bare fordi jeg kun giver tre stjerner til bøger, som jeg syntes er middelmådige. Laughs. Man skal jo lige lære hvordan folk vurderer og giver karakterer.🙂

      Jeg må kigge nærmere på goodreads her senere, og måske jeg skriver anmeldelser, måske jeg bare sætter et link, det må jeg finde ud af. Men tak for hjælpen.😀

      Og selvfølgelig skal jeg nok smide kommentarerne i dine indlæg for eftertiden.🙂 De handlede bare ikke så meget om anmeldte bog eller lignende, så jeg syntes det var lidt mærkeligt at skrive dem der. But I´ll do it anyway.😉

  7. Jeg vil også mene at det er en middelmådig bog, fordi trods at der er mange aspekter af bogen, som ejg godt kunne lide, så synes jeg adlrig at serien rykker sig sådan som jeg gerne vil det. Den kører mig i samme spor i de efterfølgende bøger, men derfor er den stadig en fornøjelse at læse. Dog er jeg kørt lidt død i serien.

    Anytime. Du spørger bare. Kan jeg forresten spørge dig, hvad du hedder derinde?

    Hæ. Det lyder godt. For mig er det bare der folk oftest smider deres bedskeder.

  8. Jeg ved hvad du mener.🙂 Men jeg prøver på at begrænse mig lidt, når jeg skriver ønskelister, så det kun er de bøger jeg virkelig brænder for at få fingrene i, jeg ønsker mig. Resten kan jo sagtens lånes på biblioteket. Hallelujah for bibliotek.dk!

    Og fedt med en ny Lene Kaarberbøl bog. Jeg var helt vild med Skammerens datter, da jeg var mindre. Men må nok indrømme, at Josfine Ottesen altid vil være den bedste store danske fantasy-forfatter i mine øjne. Jeg har ikke talt på, hvor mange gange jeg har læst hendes bøger – i hvert fald de “gamle”. Har kun læst den første bog i Golak-serien og har ikke fået læst den anden nye, hun er igang med.🙂

  9. Er i gang med at lave en opgave om Lene Kaaberbøl, så ville lige høre om I kunne hjælpe mig, for det ser ud som om at I ved meget om det😀
    Ved I hvor mange bøger hun har skrevet i alt? Jeg har fundet titler på 30 bøger, men har læst et sted at hun har skrevet 34.

    • Hej Kathrine,

      Hmm, jeg kan selv kun få det til 33 bøger:

      1.Den første bog om Tina og hestene, 1975
      2.Den anden bog om Tina og hestene, 1975
      3.Tinas hestepensionat, 1976
      4.Tinas rideskole : den fjerde bog om Tina og hestene, 1977
      5.Den lange vej til hesteryggen, 1978
      6.Morgenlandet : roman, 1988
      7.Sølvhesten : historien om Katriona Teresadatter, 1992
      8.Den nat Kristian blev til, 1993
      9.Et kongeligt balletbarn, 1994
      10.Jagten på den gyldne trøffel, 1994
      11.Hermelinen : historien om Katriona Trivallia, 1994
      12.Isfuglen : historien om Katriona Bredinari, 2000
      13.Skammerens datter, 2000
      14.Skammertegnet, 2001
      15.Slangens gave, 2001
      16.Den grusomme kejserinde, 2002
      17.Grøn magi, 2002
      18.Havets ild, 2002
      19.Salamanderens hjerte, 2002
      20.Stilnerens musik, 2002
      21.Grøn magi ; Den grusomme kejserinde, 2003
      22.Stenfalken, 2003
      23.Ørnekløer, 2003
      24.Uglens skygge, 2003
      25.Den gyldne føniks, 2003
      26.Skammerkrigen, 2003
      27.Marsmanden og andre fortællinger fra Sogneager, 2006
      28.Skyggeporten, 2006
      29.Drengen i kufferten : kriminalroman, 2008
      30.Da kom den tid, 2009
      31.Kadaverdoktoren, 2010
      32.Et stille umærkeligt drab : en Nina Borg roman, 2010
      33.Ildprøven, 2010

      – listen her fandt jeg forresten på bibliografi.dk…

      Jeg ved ikke om den 34. bog måske kan være en der snart udkommer – det varer jo nok ikke så længe, før bog nummer to i vildhekse-serien udkommer.

      Jeg håber det hjælper lidt. =)

Skriv et svar

