Levende død i Dallas af Charlaine Harris

Titel: Levende død i Dallas
Forfatter: Charlaine Harris
Serie: True Blood #2
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 387
Forlag: Linhardt og Ringhof
ISBN13: 9788711426272

***

Sookie Stackhouse, der altid har været den lidt mærkelige, men rolige og pålidelige servitrice på Merlottes Bar i Bom Temps, løber nu pludselig ind i en storm af uheldigheder, som lader til ingen ende at ville tage.

Først finder hun en af sine medarbejdere fra Merlottes Bar myrdet, i ingen ringere end kriminalbetjent Andy Bellefleurs bil. At det er mord er der ingen der er i tvivl om, men hvem der har gjort det, og hvorfor, er et mysterium.
Derefter bliver hun forgiftet af et mytologisk væsen som ønsker at sende en besked til Bills chef Eric Northman – og uheldigvis er Sookie på det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt.

” “Hvad er beskeden?” Jeg så op på hende – og snurrede omkring for at løbe så hurtigt jeg kunne. Hvis jeg ikke havde drukket vampyrblod i begyndelsen af sommeren, ville jeg ikke have nået det i tide, og så ville jeg være blevet ramt i ansigtet og på brystet i stedet for på ryggen. Jeg havde det som om en meget stærk person havde slået mig med en rive, og spidserne havde fået fat i huden, boret længere ind og flænset hen over min ryg.”
Citat fra Levende død i Dallas side 39

Det lykkedes lige akkurat vampyrerne at suge giften ud af hende og dermed redde hendes liv, men Sookie står nu i gæld til dem, og da de kommer og beder om hendes hjælp, kan hun ikke sige nej.

” “Efter at Bill er blevet udpeget til undersøger for Område Fem, har der ikke været ret mange mysterier. Men Område Seks i Texas har brug for dine særlige evner. Så vi har lånt dig ud.”
Det gik op for mig at jeg var blevet lejet ud som en motorsav eller en gravemaskine. Gad vide om vampyrerne i Dallas måtte lægge depositum mod skader.”
Citat fra Levende død i Dallas side 54

Sookie må nu tage til Dallas, hvor de håber at hendes telepatiske evner vil kunne hjælpe Dallas klanen med at finde en forsvunden vampyr. Men den opgave hun troede ville bestå i, at læse nogle menneskers tanker og så overlade resten til vampyrerne, viser sig at blive langt mere kompliceret, og langt mere farligt, end forventet.
Og hendes problemer er først lige begyndt.

***

Bogen var lidt lang tid om at komme ordentligt i gang, og med en bog der i forvejen ikke er på mere end knap 300 sider, er dette ret ærgerligt. Desuden syntes jeg at bogens sidste 20-30 sider blev noget forvirrende at finde rundt i, hvilket endnu engang er lidt ærgerligt.

Når det er sagt, skal bogen dog også have sin ros. Spændingen kommer skam, selvom den er lidt langsom i optrækket, og vi bliver sammen med Sookie ført til Dallas, hvor hun bliver sat på lidt af en opgave, en opgave, som langt fra er ufarlig – men hvornår er livet ikke farligt når man omgås vampyrer?

Vi får desuden en pæn introduktion til en del af de andre væsner som eksisterer i denne verden foruden vampyrerne. Det er super spændende, og jeg håber virkelig, at vi kommer til at se meget mere til disse væsner i de næste par bøger, da de på en måde er med til at udvide denne verden og gøre den langt mere interessant.

Kunne man lide etteren, kan jeg kun anbefale at man springer ud i toeren, for på trods af den langsomme start og den lidt forvirrende slutning, syntes jeg, at den er en hel del bedre.

Og bare for skæg skyld vil jeg lige smide et sidste citat fra bogen ind. Det er hylende morsomt når man sidder og læser bogen, så jeg håber at det er lige så spas for sig selv – ellers skulle man nok kunne fange morskaben i det, hvis man kender bare en smule til Sookies og Erics forhold til hinanden.
(Citatet starter lige efter at hun er blevet forgiftet og vampyrerne forsøger at få giften ud af hendes krop)

” “Og forresten har jeg ikke hørt dig sige ´undskyld´ endnu.”
Min harme overdøvede min overlevelsesdrift.
“Du må undskylde at mænaden generede dig.”
Jeg skulede til ham. “Ikke godt nok,” sagde jeg. Jeg prøvede af alle kræfter at holde fast i samtalen.
“Himmelske Sookie, du som er billedet på kærlighed og skønhed, jeg er knust over at den slette, onde mænade har krænket din glatte og yppige hud i et forsøg på at overbringe en besked til mig.”
“Det var bedre.”
Citat fra Levende død i Dallas side 47

Skriv et svar

