Død indtil Solnedgang af Charlaine Harris

Titel: Død indtil solnedgang
Forfatter: Charlaine Harris
Serie: True Blood #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 348
Forlag: Linhardt og Ringhof
ISBN13: 9788711426265

***

Sookie Stackhouse bor i den lille sydstatsby Bon Temps, hvor hun til hverdag arbejder som servitrice på den lokale bar. Hun er en køn pige syntes de fleste af byens beboere, men også lidt underlig, så de holder sig på afstand af hende og vil helst ikke se hende i øjnene, af frygt for hvad der kan ske.

Og Sookie Stackhouse er da heller ikke nogen helt almindelig pige, langt fra faktisk, hun har nemlig telepatiske evner hvilket betyder, at hun har evnen til at høre folks tanker, en evne hun helst var foruden
– hvis hun selv kunne vælge.

“Som det fremgår, kommer jeg ikke så meget ud. Og det er ikke fordi jeg ikke ser godt ud. Det gør jeg.” …

“Men jeg har et handicap. Det er sådan jeg selv tænker på det.
Bargæsterne siger bare at jeg er tosset.
Under alle omstændigheder er resultatet at jeg stort set aldrig har en fræk aftale.”
Begge citater fra Død indtil Solnedgang side 7

En dag hun er på arbejde kommer en fremmed mand ind på baren, hvilket i sig selv ikke er så usædvanligt. Hvad der dog er usædvanligt er, at Sookie intet kan opfange af hans tanker eller følelser, og hun ved straks hvorfor; den fremmede er vampyr.
Det er kun få år siden at vampyrerne stillede sig frem offentligt og afslørede deres eksistens for verden, og mange har endnu ikke accepteret tanken om vampyrer, på trods af at de ikke behøver leve af mennesker mere. Men for Sookie er det en helt ny verden der åbner sig for hendes fødder. En meget farlig verden, men dog en verden hvor hun ikke kan høre hvad alle tænker. Et paradis.

“Han hverken smilede eller blinkede. Han var fuldstændig ubevægelig. For anden gang slappede jeg af i hans tavshed. Når jeg sænkede skjoldet, kunne jeg mærke at jeg slappede af i ansigtet. Det var lige så godt som at få massage (vil jeg tro).”
Citat fra Død indtil solnedgang side 38

Der bliver dog hurtigt lagt en dæmper på denne nyfundne frihed, da lig af kvinder begynder at dukke op i den lille by. Kvinder, som alle sammen har haft omgang med vampyrer.
Bill bliver hurtigt den hovedmistænkte, sammen med Sookies bror Jason, og pludselig er Sookies liv i fare. Men er vampyren Bill eller hendes bror Jason mon den skyldige?

***

Jeg havde hørt utroligt meget godt om Charlaine Harris´ og hendes Sookie Stackhouse / True Blood serie, og med al den ros jeg hørte om den, og mange der er så betagede af serien som kører i fjernsynet, havde jeg høje forventninger til bogen – nok desværre en smule for høje. Jeg blev i hvert fald lidt skuffet.

Men, på trods af den lille skuffelse, må jeg dog alligevel sige, at det er en ganske god historie. Til tider en tand mystisk, men dette nok mest fordi, at jeg ind imellem ikke helt forstår hvorfor hovedpersonen reagerer som hun gør.
Ellers en sjov og fangende historie, som minder mig lidt om Stephenie Meyers Twilight serie, dog med den forskel, at denne serie nok mest henvender sig til de lidt mere voksne læsere, og ikke de helt unge. Den er klart en anbefaling værd.

Jeg ærger mig dog over, at bogen er ufatteligt hurtigt læst. For mig var der desværre ikke læsestof til mere end en dags tid, men jeg ser frem til fortsættelserne, som der jo heldigvis er en del af.

One thought on “Død indtil Solnedgang af Charlaine Harris

Skriv et svar

