Evermore af Alyson Noël

Titel: Evermore
Forfatter: Alyson Noël
Serie: De Udødelige #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2010
Læst på: dansk
Sider: 347
Forlag: Alvilda
ISBN13: 9788771050288

***

Evers familie er omkommet i en tragisk bilulykke – en ulykke, som Ever mener hun er skyld i. Efter ulykken må Ever flytte ind hos sin faster Sabine i det Sydlige Californien, men på trods af Sabines gode intentioner, passer hendes liv ikke helt sammen med en ensom og skyldsbetynget teenagers. Ever, som på sin tidligere skole var en af skolens mest populære og udadvendte piger, trækker sig nu mere og mere ind i sig selv. Hun gemmer sig bag store hætte-trøjer og høj musik, og er kendt som skolens lidt mærkelige pige; hende, som de fleste holder sig på afstand af.

Men Ever er ikke helt alene. Foruden hendes to gode venner fra skolen, har hun nemlig også sin lillesøster at snakke med; sin døde lillesøster.

Ulykken har nemlig bevirket at Ever har fået Clairvoyante evner som foruden at hun kan se og snakke med sin lillesøster gør, at hun dagligt bombarderes med folks inderste hemmeligheder, følelser, problemer, glæder og sorger – en evne som på papiret lyder spændende, men som i virkeligheden er en byrde, hun helst var foruden.

“Vi har alle sammen en aura. Hvert eneste levende væsen har dansende kulører, som stråler ud fra dets krop. Et energifelt i alle regnbuens farver, som man ikke engang selv kan se. Og det er ikke fordi der er noget farligt ved det, eller skræmmende, eller ondt. Det er bare en del af det synlige (ja, i hvert fald for mig) magnetfelt.
Før ulykken vidste jeg ikke engang, at den slags fandtes. Og jeg var i hvert fald ikke i stand til at se det. Men fra det øjeblik jeg slog øjnene op på hospitalet, så jeg farver alle vegne.”
Citat fra Evermore side 22

Da klassen får en ny dreng, som viser sig at være anderledes fra alle andre, i den forstand at hun intet kan se / mærke / føle om ham, hans problemer og hans humør, bliver hendes interesse vakt. Men hvad er sandsynligheden for, at en af skolens lækreste drenge, vil falde for skolens hættemåge? Og hvad er det mon der gør ham så anderledes?

“Hele vejen hjem fortsætter Miles sin pludren. Men jeg lader ham bare snakke, mens jeg koncentrerer min om trafikken og åndsfraværende rører ved det solide røde ar, jeg har i panden. Det jeg skjuler bag mit pandehår.
For hvordan skulle jeg kunne forklare ham, at det lige siden ulykken har været sådan, at de eneste mennesker, hvis tanker jeg ikke har kunnet høre, hvis livshistorie jeg ikke har kunnet fornemme, og hvis auraer jeg ikke har kunnet se, har været dem, der allerede var døde?”
Citat fra Evermore side 24

***

Evermore er første bog i serien om de udødelige. Det er en fantastisk god bog, med lidt af hvert fra en helt almindelig teenager piges liv; veninder, kærlighed, sorg, glæde, fester og meget mere, og historien indeholder også et ganske spændende pift af det ukendte.
Evermore har sine spøjse sider, og er ind imellem en smule overdrevet, men det er en super god bog, som jeg klart vil anbefale.
Jeg ser virkelig frem til, at den næste i serien udkommer, og håber at den bliver mindst lige så spændende.

Skriv et svar

